کد خبر: 933380
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۲
چند روز پس از اینکه مقامات نظامی و دیپلماتیک امریکا اعلام کردند جنگ یمن باید در عرض یک ماه پایان یابد نه تنها هیچ نشانه‌ای از پایان جنگ در یمن دیده نمی‌شود بلکه درگیری‌ها تشدید شده است.
چند روز پس از اینکه مقامات نظامی و دیپلماتیک امریکا اعلام کردند جنگ یمن باید در عرض یک ماه پایان یابد نه تنها هیچ نشانه‌ای از پایان جنگ در یمن دیده نمی‌شود بلکه درگیری‌ها تشدید شده است. در حالی که عربستان سعودی و امارات حملات خود را در سواحل غربی تشدید کرده‌اند نیرو‌های انصارالله با موشک نقطه‌زن مواضع متجاوزان را هدف قرار دادند که بر اثر آن بیش ۱۰۰ مزدور سعودی کشته شدند.
یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از شلیک یک فروند موشک هوشمند و بالستیک «بدر‌پی ۱» به سوی مقر نیرو‌های ائتلاف سعودی و مزدوران تحت فرمان آن در ساحل غربی خبر داد. یک منبع آگاه در یگان موشکی یمن اعلام کرد که این موشک با دقت بالا به هدف اصابت کرد و شمار زیادی کشته و زخمی از نیرو‌های ائتلاف سعودی برجای گذاشت. وی افزود که پس از این عملیات، حالتی از ترس و وحشت بر نیرو‌های متجاوز به یمن حاکم شده است. در همین حال، «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در بیانیه‌ای نتیجه عملیات نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور را در ساحل غربی تشریح کرد. در این بیانیه آمده است که در پی دفع حملات متجاوزان و مزدوران به ساحل غربی توسط نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ۱۱۳ تن از متجاوزان و مزدوران به هلاکت رسیده و ۱۵۶ نفر نیز زخمی شدند. سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در این بیانیه از انهدام ۶۹ دستگاه خودروی زرهی و نظامی دشمن در ساحل غربی و فرار بیش از ۲۵۰ تن از متجاوزان و مزدوران به سمت «الخوخه» در الحدیده خبر داد. تشدید درگیری‌ها در سواحل غربی در حالی صورت می‌گیرد که شش روز قبل وزیر دفاع و خارجه امریکا اعلام کردند جنگ یمن باید در عرض ۳۰ روز پایان یابد، اما در طول شش روز گذشته درگیری‌ها شدیداً به‌ویژه در اطراف شهر الحدیده تشدید شده است. شهر بندری الحدیده در سواحل غربی یمن واقع است و اهمیت استراتژیک زیادی دارد. این شهر مهم‌ترین مسیر دسترسی انصارالله به دریا محسوب می‌شود. بیش از عربستان این امارات است که به دنبال اشغال این شهر بندری است. چند ماه قبل ابوظبی با حمایت‌های گسترده غرب عملیات سنگینی را برای اشغال این بندر آغاز کرد، اما با بن‌بست مواجه شد. حالا به نظر می‌رسد امارات تلاش می‌کند در مهلت تعیین شده ۳۰ روز الحدیده را تصرف کند. عزیز راشد، جانشین سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در گفت‌وگو با المیادین گفت: تشدید حملات در ساحل غربی به درخواست امریکا صورت می‌گیرد. پیشرفت سلاح نیروی هوایی یمن باعث شده پایگاه‌های دشمن به شکل دقیق در تیررس نیرو‌های ما باشد. وی افزود: ائتلاف عربی از چند سال پیش ادعا می‌کند که در ساحل غربی پیشروی داشته، اما این مسئله درست نیست. پیش‌تر شبکه اسکای‌نیوز عربی مدعی شد، مزدوران وابسته به دولت مستعفی یمن مورد حمایت ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان در پی درگیری با حوثی‌ها (انصارالله) ورودی جنوبی شهر الحدیده و تقاطعی بین خیابان الخمسین و الکیلو ۱۶ مسلط شده‌اند.

انتقاد آکسفام از انگلیس
مؤسسه آکسفام با اعلام اینکه پروژه‌های امدادرسانی تحت حمایت مالی این نهاد در یمن مکرراً هدف بمباران‌های هوایی ائتلاف سعودی قرار می‌گیرند، از دولت انگلیس به دلیل حمایت و تأمین تسلیحاتی به عربستان انتقاد کرد. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گزارش داد، ماه ژوئن حملات ائتلاف سعودی یک درمانگاه مهم برای مقابله با وبا را در شهر عبس، استان حجه یمن هدف گرفت و این در حالی بود که این ائتلاف متجاوز پیش‌تر از فعالیت آن مطلع شده بود. ماه آوریل، این جت‌ها همچنین یک سیستم آبرسانی را که زندگی دست‌کم ۶ هزار تن را تحت تأثیر قرار داد، هدف گرفتند. این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که یمن یکی از بلایای انسانی فاجعه‌بار در قرن بیست و یکم را تجربه می‌کند. تونی پیرس، رئیس آکسفام در پی جلسه کمیته توسعه بین‌المللی مجلس عوام تأکید کرد: از طرفی امدادرسانی انگلیس یک کمک حیاتی است. از طرف دیگر، بمب‌های انگلیس به تشدید جنگ کنونی می‌انجامد که هر هفته بابت درگیری‌ها جان انسان‌های بی‌شماری را می‌گیرد و مایه بیماری و گرسنگی انسان‌های زیادی است. او با اشاره به سیاست لندن در قبال یمن که آن را «غیرمسئولانه و غیرمنسجم» دانست، تأکید کرد: فروش تسلیحات کنونی انگلیس به ریاض منجر به از بین رفتن مواد غذایی، بیمارستان‌ها و خانه‌ها و همچنین برنامه‌هایی شده است که تحت حمایت مالی مالیات‌دهندگان انگلیسی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار