کد خبر: 933234
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰
ترور مولانا سمیع‌الحق در راولپندی پاکستان
مولانا سمیع‌الحق، رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان که به رهبر معنوی طالبان مشهور است، جمعه شب در منزل شخصی‌اش با ضربات چاقو به دست افراد ناشناس کشته شد.
مولانا سمیع‌الحق، رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان که به رهبر معنوی طالبان مشهور است، جمعه شب در منزل شخصی‌اش با ضربات چاقو به دست افراد ناشناس کشته شد. سمیع‌الحق که خواهان خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان و مخالف سازش طالبان با واشنگتن بود، زمانی ترور شد که امریکا در ماه‌های اخیر مذاکراتی را برای آوردن طالبان به پای میز مذاکره داشته است.
گروه طالبان که در سال‌های اخیر دو تن از رهبران خود را از دست داده، این بار مهم‌ترین حامی معنوی خود را از دست داد. مولانا سمیع‌الحق، رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان و رئیس دارالعلوم حقانیه جمعه شب در یک حمله مسلحانه در شهر راولپندی پاکستان کشته شد. به گزارش العالم، حامد الحق، فرزند سمیع‌الحق گفت: «درحالی که پدرم در منزل استراحت می‌کرد با ضربات چاقو هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفت و قبل از رسیدن به بیمارستان بر اثر شدت جراحات جان باخت. راننده وی که برای انجام کاری از منزل خارج شده بود پس از بازگشت دیده که پدرم غرق در خون است.» منابع محلی می‌گویند، وی هنگامی که محافظان و همراهانش برای رسیدگی به برخی امور به خارج از منزل رفته بودند هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفته است. الان صاحب مدرسه حقانیه کشته شده و طالبان بزرگ‌ترین حامی معنوی خود را از دست داده است. نقش سمیع‌الحق و مدرسه حقانیه در تربیت و تجهیز فکری گروه طالبان در پاکستان و افغانستان مهم بوده است و بسیاری از رهبران طالبان از جمله ملاعمر در این مدرسه درس خوانده‌اند، بنابراین اکنون طالبان این پشتوانه‎ خود را از دست داده است. هیچ گروهی مسئولیت ترور سمیع‌الحق را به عهده نگرفته است. عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان که برای یک سفر رسمی در چین به سر می‌برد این حمله را محکوم کرده و دستور داده که تحقیقات در این‌باره انجام شود. به گزارش اسپوتنیک، گروه طالبان در اعلامیه‌ای کشته شدن سمیع‌الحق را دسیسه دشمنان اسلام خوانده است. طالبان در این اعلامیه، برای قاتلان مولانا سمیع‌الحق از خداوند سزا و رسوایی بزرگ خواسته، اما درباره اینکه او چرا و به دست چه کسانی ترور شده، چیزی نگفته است. به گزارش خبرگزاری آوا، انتشار خبر مرگ مولانا سمیع‌الحق بسیاری از مردم را در افغانستان خشنود کرد، زیرا مردم او را پدر معنوی طالبان و توجیه‌گر مبانی شرعی ترور، انتحار و جهادی می‌دانستند که شاگردانش در افغانستان انجام می‌دادند.

مخالف سازش با واشنگتن
سمیع‌الحق بار‌ها جنگ طالبان در افغانستان را تأیید کرده و راه‌حل پایان دادن به جنگ را گفت‌وگوی مستقیم طالبان با امریکا دانسته بود؛ درست همان موضعی که گروه طالبان در حال پیگیری آن است و از مذاکره با دولت افغانستان خودداری کرده و مستقیماً با امریکا مذاکره می‌کند. این قتل درحالی صورت گرفته است که امریکا تلاش‌های تازه‌ای را به کار گرفته است که گروه طالبان را به پای میز مذاکره بکشاند. مولانا سمیع‌الحق از طالبان در افغانستان به شدت حمایت می‌کرد و مانند رهبران طالبان خواستار برقراری امارت اسلامی و خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان بود. به گزارش بی‌بی‌سی، «در این اواخر با تمام تهدیداتی که دولت‌های افغانستان و امریکا از ناحیه سمیع‌الحق حس می‌کردند، با او در تماس بودند و خواهان جلب حمایتش برای روند صلح دولت افغانستان با گروه طالبان بودند؛ تلاشی که گفته می‌شود چراغ سبزی از سوی سمیع‌الحق دریافت نکرد.» اگر قتل سمیع‌الحق ربطی به تلاش‌های صلح در افغانستان داشته باشد، نقشی را که این فرد در چالش‌آفرینی و ذهنیت‌دهی طالبان برای حاضر نشدن به پای میز مذاکره داشته است، از بین برده است. از سوی دیگر، فیض محمد زلاند، کارشناس مسائل سیاسی روز شنبه در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفت که سمیع‌الحق خواهان تأمین منافع پاکستان در مذاکرات صلح افغانستان بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار