کد خبر: 933189
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۲
آبان ماه سال گذشته بود که معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد: «امسال واحد‌های مسکونی ۶۰۰ مددجوی روستایی به پنل خورشیدی مجهز می‌شود.»
محمدرضا سورى
آبان ماه سال گذشته بود که معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد: «امسال واحد‌های مسکونی ۶۰۰ مددجوی روستایی به پنل خورشیدی مجهز می‌شود.» این موضوع درحالی بود که گرم و خشک بودن این استان درکنار سایه انداختن خشکسالی‌های دو دهه گذشته، موجب شده است مردم منطقه با مشکلات معیشتی و تأمین سوخت مواجه شوند. به همین دلیل کارشناسان برای رفع مشکل سوخت و معیشت مردم منطقه پیشنهاد ایجاد پنل‌های خورشیدی را برای خانوار‌های روستایی که درآمد بالایی ندارند، ارائه دادند تا درآمد پایدار ۲۰ ساله‌ای را ایجاد کنند. حالا و بعد از اجرایی شدن این طرح در شمال سیستان و بلوچستان مدیرکل کمیته امداد این استان می‌گوید: «ایجاد پنل‌های خورشیدی موجب شده تا علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز مردم منطقه، هر پنج کیلووات برق تولیدی ۸۰۰ هزار تومان درآمد برای خانوار‌ها ایجاد کند.»

تأمین سوخت مورد نیاز درکنار ایجاد یک درآمد پایدار برای مردم مناطق دورافتاده و محروم سیستان وبلوچستان از جمله مسائلی است که همواره مورد توجه مسئولان بوده، چراکه این دو نقش مهمی در زمینه ادامه سکونت مردم در این مناطق دارند. درکنار این مهم سیستان و بلوچستان به‌دلیل بهره‌مندی از تابش مناسب خورشید جزو مناطق مناسب برای استفاده از پنل‌های خورشیدی است، چراکه متوسط میزان تابش این استان بین ۲ تا ۲ هزار و ۳۰۰ کیلو وات ساعت بر مترمربع در سال است که بسیار مناسب برای نیروگاه‌های خورشیدی است. به گفته کارشناسان، از شمال به جنوب این استان بین شهر زاهدان تا منطقه سرباز که شامل سراوان و خاش نیز می‌شود، به طور متوسط در سال ۲ هزار و ۳۰۰ کیلو وات ساعت بر مترمربع تابش تخمین زده می‌شود که برای تولید برق از طریق پنل‌های خورشیدی تابش بسیار خوبی است. علاوه بر آن مناطقی از قبیل: زابل و زهک هم این مزیت را دارند. مرز سیستان و بلوچستان با استان کرمان هم به‌دلیل میزان تابش نسبتاً خوب و وجود زمین‌های منابع طبیعی، برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی بسیار مناسب است.

تجهیز ۶۰۰ واحد مسکونی مددجویان به پنل‌های خورشیدی

از آنجا که یکی از وظایف کمیته امداد رفع فقر و ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای محرومان است، لذا این مهم موجب شد تا از چند سال قبل طرح ساخت پنل‌های خورشیدی در مناطق گرم و خشک و محروم در استان سیستان و بلوچستان که بهترین شرایط را برای این زیرساخت دارد را در دستورکار خود قرار دهد. آبان ماه سال گذشته بود که معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد: «امسال واحد‌های مسکونی ۶۰۰ مددجوی روستایی کمیته امداد استان به پنل خورشیدی مجهز می‌شود.» ساخت نیروگاه‌های خورشیدی سیاست جدید دولت برای کاهش مصرف سوخت فسیلی، تولید دی اکسید کربن و گاز گلخانه‌ای و در نهایت استفاده از مزیت‌های رقابت‌پذیر سایر استان‌های بهره‌مند از نعمت انرژی خورشیدی است. رمضان پودینه با اشاره به اینکه در شمال این استان نصب ۳۰۰ پنل خورشیدی برنامه‌ریزی شده که در مرحله شناسایی و مطالعات مقدماتی قرار دارد، افزود: «نظارت فنی بر پروژه از زمان مکان‌یابی نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر شروع شد و این روند تا اتصال به شبکه توزیع و تولید برق ادامه دارد. شرایط محل اجرای طرح شامل شناسایی فضای مورد نیاز برای یک واحد پنج کیلوواتی حدود ۴۰ تا ۶۰ مترمربع، نصب سازه در پشت بام مددجویان و اتصال به شبکه برق منطقه است.» وی با بیان اینکه میانگین درآمد ماهانه برای این طرح ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است، ادامه داد: «این پروژه برای خانوار‌های روستایی که امکان سرمایه‌گذاری سودآور و شغل‌هایی با درآمد بالاتر را ندارند یک درآمد پایدار ۲۰ ساله ایجاد می‌کند.» این موضوع موجب شد تا کمیته امداد برای تشویق افراد علاقه‌مند تسهیلات خوبی را در اختیار آن‌ها قرار دهد، به طوری که پرداخت تسهیلات اشتغال از محل صندوق قرض‌الحسنه امداد «ولایت» برای ۳۰۰ نفر از مددجویان واجد شرایط برای اجرای طرح‌های مولد خورشیدی (فتولتائیک) پنج کیلوواتی برنامه‌ریزی و اجرا شد و علاوه بر آن تسهیلات لازم به ۵۰ مددجوی تحت حمایت از محل صندوق اشتغال نیازمندان کمیته امداد اختصاص یافت. مدیرکل کمیته امداد سیستان و بلوچستان درخصوص اجرای این طرح می‌گوید: «با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده تاکنون نیروگاه خورشیدی روستای «پدگی» شهرستان میرجاوه به مدت ۲۶ روز ۷۸۱ کیلووات تولید برق داشته و میزان تولید برق در روستای «علی جان» از توابع شهرستان زهک نیز به ۵۰ کیلووات رسیده است.» رضا شهرکی می‌افزاید: «اکنون قرارداد ساخت ۷۸ نیروگاه خورشیدی در شهرستان زابل، ۱۲ نیروگاه در شهرستان خاش و ۱۰ نیروگاه در شهرستان میرجاوه منعقد شده و همچنین مورد ارزیابی شرکت توسعه برق و انرژی کمیته امداد استان نیز قرار گرفته است.»
این تسهیلات درحالی است که به گفته شهرکی، قیمت خرید برق از نیروگاه خورشیدی خانگی با ظرفیت پنج کیلووات ۸۰۰ هزار تومان است که می‌تواند علاوه بر تأمین نیازسوخت برای محرومان درآمدزایی خوبی نیز داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار