کد خبر: 933176
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
زینب عامری
۱۳آبان را از جهت قرارگیری سه رخداد مهم در این روز، باید یکی از مهم‌ترین مظاهر زمانی- مکانی ایدئولوژیک در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی برشمرد؛ تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در سال۴۳، کشتار دانش‌آموزان توسط رژیم شاهنشاهی در سال۵۷ و تسخیر سفارت امریکا به سال۵۸ که هر یک در بازه زمانی خود نقش بسزایی در شکوفایی انقلاب اسلامی ایفا کردند. همزمانی این روز با آغاز تحریم‌های وعده داده شده امریکا می‌تواند بر اهمیت سیاسی این روز بیفزاید. بازخوانی و نوسازی دو دستاورد مهم از تسخیر لانه جاسوسی در آبان ۵۸ برای جامعه امروز می‌تواند در مدیریت استراتژیک شرایط تحریمی، بسیار امیدبخش و راهگشا باشد:

۱- یکی از دستاورد‌های مهم تسخیر لانه جاسوسی، افشای تصویر حقیقی امریکا بود. در فرآیند عینیت‌یابی با تغییر عینیت‌های اجتماعی، ذهنیات پنهان جامعه نیز دستخوش دگرگونی می‌شوند و گذار‌های اجتماعی و سیاسی را به وجود می‌آورند. پس از تسخیر سفارت امریکا در حالی که بخشی از جامعه فکری ایران نسبت به این حرکت ابراز تردید و حتی مخالفت کردند، لیک با حمایت امام راحل و سپس افشای حقایقی که از اسناد موجود در سفارتخانه به دست آمد، انزجار اجتماعی نسبت به امریکا تشدید شد و نوعی پنداره یا یقین اجتماعی نسبت به کوتاه کردن دست امریکا از کشور بروز یافت که منجر به تثبیت نگرش بی‌اعتمادی به غرب در همان سال‌های نخست انقلاب شد. این دستاورد مهم در تجربه سیاسی ایران اسلامی، می‌تواند ظرفیتی ارزشمند در خدمت مدیریت سیاسی جامعه امروز باشد. قدرت‌گیری مجدد نئولیبرال‌ها در ایران مجدداً باب کشش دیپلماتیک به سمت امریکا را باز کرد. فریبکاری و خیانت‌های چندین باره امریکا در برجام و همزمانی شروع مجدد تحریم‌های پسابرجامی با سالروز۱۳آبان می‌تواند نه تهدید بلکه فرصتی باشد تا بار دیگر با افشای عینیت امریکایی، اذهان اجتماعی را با اندیشه استکبارستیزی خود روبه‌رو کند و گامی مهم در بلوغ سیاسی جمهوری اسلامی در آغاز دهه پنجم انقلاب بردارد. لازمه نوسازی این دستاورد در برهه کنونی شفافیت و صداقت دولت با ملت، پرهیز از افکار و طرح‌های غرب‌پسندانه به هر قیمتی و با وزنه سیاسی در ارگان‌های دولتی، وزارتخانه‌ها و مجلس و مانند آن و حمیت جمعی مردم و رسانه‌ها جهت شفاف‌سازی از حقیقت شیطان بزرگ است که آشکارا تضاد خود با حیات ایران اسلامی را هویدا ساخته است.

۲- تسخیر لانه جاسوسی یک دستاورد استراتژیک نیز برای جمهوری اسلامی به ارمغان آورد که آن تثبیت اولیه قطب سوم قدرت در معادلات بین‌المللی بود. این دستاورد بسیار مهم در میان اجتماع آن روز آنچنان که باید درک نشد لیک امروز اثرات آن به منصه ظهور رسیده است. در رخداد تسخیر لانه جاسوسی مقرّ نفوذ استکبار در داخل خاک ایران کور شد و پایگاه قدرت و اطلاعات ضدانقلاب در مسیر براندازی از داخل، در همان سال‌های نخست انقلاب واژگون گشت که شاهد این حقیقت، اسناد افشاشده از سوی دانشجویان پیرو خط امام از داخل سفارتخانه بود. حاصل تفکر و شجاعت انقلابی عدم عقبگرد در مقابل استکبار، حرکت رو به جلو و سپس تسخیر سفارت بود. چنانچه این مهم رخ نمی‌داد مقر دشمن اصلی انقلاب اسلامی در داخل خاک کشور با ادامه فعالیت‌های خود نقش بسزایی در آسیب‌زنی به بدنه انقلاب، تغییر سرنوشت جنگ و اضمحلال حکومت نوپای جمهوری اسلامی ایفا می‌کرد. از همین رو مسدودسازی دریچه نفوذ استکبار در ۱۳ آبان۵۸، انقلاب دوم لقب گرفت و عامل مهمی در استمرار همراه با اقتدار جمهوری اسلامی و تبدیل شدن آن به یک قدرت سوم میان بلوک‌های قدرت شرق و غرب گردید؛ مسئله‌ای که با گذشت چهار دهه از آن بیشتر درک و نمایان می‌شود. توطئه خاموش‌سازی قدرت نوظهور انقلاب اسلامی از سال‌های قبل از پیروزی تا امروز گسترده است. از همین رو این دستاورد نیز قابلیت نوسازی و تبیین در عصر حاضر را داراست. امروز که میدان نفوذ سیاسی امریکا در ایران با پوست‌اندازی، به شمایل معاهدات و توافقنامه‌ها و الحاق به لوایح متعدد و بهانه‌جویی‌های زنجیره‌ای درآمده است و با بدعهدی مکرر قرار‌های بین‌المللی و غرور‌های انقلابی را لگدمال منافع امپریالیستی خود کرده است، باید با عدم نمایش ضعف و عقبگرد در مقابل دشمن و حرکت رو به جلو، مقاومت اقتصادی و سیاسی در میادین جدید شرارت امریکایی، همدلی اجتماعی و عبور از فاز جدید تحریم‌ها بار دیگر هیمنه ایالات متحده را در جهان شکسته، او را با یک تحقیر سیاسی بزرگ روبه‌رو کرده و سیلی دیگری به او بزنیم و شاید لازم گردد بار دیگر همچون پیر مرشدمان از وجدان جمعی خویش بپرسیم: «آیا از امریکا می‌ترسیم؟» لازمه نوسازی این دستاورد نیز همراهی با مواضع مقتدرانه رهبر انقلاب، عملی نمودن طرح‌های اقتصاد مقاومتی از سوی دولت و شرکت‌های خصوصی، باور جمعی به عبور مجدد از تحریم‌ها و عدم انشقاق و تفرقه از داخل است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار