کد خبر: 933140
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل:
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل گفت: سال ۹۶ تراز تجاری استان اردبیل سه میلیون دلار بود که این تراز در گمرکات استان در حال حاضر به ۲۱ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، سیدحامد عاملی در جلسه بررسی میزان صادرات استان اردبیل اظهار داشت: براساس آمارهای ثبت‌شده در 6 ماهه نخست امسال میزان صادرات کالاهای مختلف از گمرکات استان اردبیل از نظر ارزشی 75 درصد و از نظر وزنی 216 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به فعالیت دو گمرک اردبیل و بیله‌سوار برای صادرات کالا از استان بیان کرد: در این مدت میزان صادرات از طریق این دو گمرک 79 هزار تن بوده که ارزش آن معادل 27 میلیون دلار بوده ‌که اغلب کالاهای صادراتی مربوط به مصنوعات شیشه‌ای، مصنوعات پلاستیکی، سیب‌زمینی و جوجه طیور است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل عمده مقصد صادرات کالا از استان را کشور آذربایجان برشمرد و افزود: 68 درصد کالاهای استان به جمهوری آذربایجان صادر شده و بعد از این کشور عراق با 14 درصد، افغانستان با هفت درصد، گرجستان با پنج درصد و ویتنام با سه درصد بیشترین مقصد صادراتی استان را شامل می‌شوند.

وی از کاهش 54 درصدی ارزش و 20 درصدی وزن کالاهای وارداتی در این مدت خبر داد و گفت: عمده‌ترین دلیل افزایش صادرات و کاهش واردات استان افزایش نرخ ارز در کشور است که این روند سبب شده تا تراز تجاری استان در این مدت بهبود یابد به طوری که این تراز در 6 ماهه نخست سال گذشته سه میلیون دلار بوده اما  این تراز در گمرکات استان در حال حاضر به 21 میلیون دلار رسیده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل تقاضا از سوی کشورهای همسایه برای کالاهای تولید شده در منطقه را فرصتی برای تولیدکنندگان استان دانست و تصریح کرد: انتظار می‌رود تولیدکنندگان استان از فرصت پیش‌آمده بهره‌برداری لازم را کرده و با ارتقای کیفی محصولات خود زمینه برای صادرات هر چه بیشتر این محصولات و معرفی در بازارهای جهانی را فراهم آورند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر