کد خبر: 933062
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
نتانیاهو: عربستان باید باثبات بماند
بازگشت غیرمنتظره شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، از منتقدان جدی حکومت عربستان، به ریاض نشان می‌دهد که امریکا تحت فشار افکار عمومی جهان تغییر محمد بن‌سلمان را به عنوان یک گزینه جدی در نظر دارد
بازگشت غیرمنتظره شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، از منتقدان جدی حکومت عربستان، به ریاض نشان می‌دهد که امریکا تحت فشار افکار عمومی جهان تغییر محمد بن‌سلمان را به عنوان یک گزینه جدی در نظر دارد، تغییری که البته واشنگتن می‌کوشد آن را به شکلی هدایت کند که نزدیک‌ترین متحد امریکا در خاورمیانه شاهد کمترین بی‌ثباتی باشد. با این حال، چنین تغییری برای اسرائیلی‌ها که ۵۰ سال برای آمدن فردی مانند بن‌سلمان انتظار کشیده‌اند، قابل تحمل نیست. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قتل خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول را «وحشتناک» خوانده، ولی گفته که هیچ چیزی نباید به قیمت بی‌ثباتی در عربستان تمام شود. گفته می‌شود نتانیاهو و السیسی در تماس‌های جداگانه با واشنگتن روابط استراتژیک خود را با عربستان بن‌سلمان به کاخ سفید گوشزد کرده و خواستار کاهش فشار‌ها علیه محمد بن‌سلمان شده‌اند.
به گزارش «جوان»، پس از یک ماه که عربستان سعودی و شخص محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی برای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی تحت هجمه انتقادات بین‌المللی قرار داشتند، اکنون با بازگشت ناگهانی احمد بن‌عبدالعزیز از انگلیس به ریاض و استقبال گرم محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان از او، از تغییر و تحولات غافلگیر‌کننده در سطح مقامات عالی‌رتبه این کشور به ویژه برکناری ولیعهد عربستان حکایت دارد؛ تغییراتی که به نظر می‌رسد با طرح و نقشه امریکا و انگلیس پی‌ریزی شده است تا از بار فشار‌های بین‌المللی به حاکمان عربستان سعودی بکاهد. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا پنج شنبه شب در گفت‌وگو با رادیو «کی.‌ام. او. اکس» با بیان اینکه واشنگتن اعمال تحریم‌ها علیه عربستان سعودی را در دست بررسی دارد، گفت: «احتمالاً چند هفته دیگر طول خواهد کشید تا به شواهد کافی برای اعمال تحریم‌ها دست یابیم، اما من بر این باور هستم که ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم.» پمپئو تأکید کرد: «ما مسئله اعمال تحریم‌ها را علیه اشخاصی که تاکنون مشخص کردیم که در این قتل دست دارند، بررسی می‌کنیم.» وی همچنین گفت: «امریکا هرگز از مسئله قتل خاشقجی چشم‌پوشی نمی‌کند. واشنگتن با عربستان روابط استراتژیک عمیق و درازمدت دارد و ما می‌خواهیم این روابط باقی بماند.»
واشنگتن که متحد اصلی عربستان در منطقه است، با این اقدامات سعی دارد برای سعودی‌ها زمان بخرد تا پرونده قتل خاشقجی شفاف و روشن شود تا بتواند در صورت بروز تغییرات در رأس هرم قدرت در عربستان، این متحد استراتژیک خود را همچنان حفظ کند، چرا که به ادعای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، واشنگتن برای مقابله با تحرکات ایران در منطقه به سعودی‌ها نیاز دارد. از طرفی، امریکا برای فروش تسلیحات و کسب درآمد‌های میلیاردی از این مسیر به ریاض نیاز دارد. مقامات واشنگتن هرچند دست داشتن مقامات ارشد سعودی در پرونده قتل خاشقجی را به صراحت تأیید نکرده‌اند، اما دولت دونالد ترامپ به علت پیامد‌های بین‌المللی این جنایت در تنگنای سختی قرار گرفته است و خود را ناگزیر از مهار بن‌سلمان می‌بیند. شاهزاده‌ای که به‌رغم داشتن روابط نزدیک با ترامپ ماجراجویی‌هایش منافع واشنگتن را به خطر انداخته است، در هفته‌های اخیر، خبر‌های بسیاری درباره کاهش قدرت محمد بن‌سلمان یا حتی خلع وی از قدرت منتشر شده است و بازگشت غیرمنتظره برادر پادشاه سعودی گمانه‌زنی‌ها را درباره برکناری بن‌سلمان از ولیعهدی افزایش داده است. ناظران هم نسبت به بروز احتمال تغییرات در ساختار حاکمه عربستان تأکید دارند. عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه «رأی‌الیوم»، روز جمعه در یادداشتی درباره چرایی بازگشت شاهزاده احمد بن‌العزیز نوشت: «طبق اطلاعات و گزارش‌های خبری محرمانه که به بیرون درز کرده، بعید نیست که در طول هفته‌های آتی شاهد حرکت مجددی از سوی پادشاه عربستان برای تغییر ولیعهد خود باشیم.»
از سوی دیگر، برخی خبر‌ها نیز از تلاش‌های بین‌المللی برای فشار بر عربستان جهت پایان جنگ در یمن حکایت دارد که این خود می‌تواند بر آینده قدرت محمد بن‌سلمان اثرگذار باشد؛ چیزی که مایک پمپئو چند روز پیش این مسئله را تأیید کرد و از سعودی‌ها خواست تا به حملات خود به مردم یمن تا ماه آینده پایان دهند. به نظر می‌رسد، دولت امریکا نمی‌خواهد بیش از این از جنگ‌افروزی عربستان در یمن حمایت کند، زیرا این جنگ روز به روز هزینه بیشتری بر ریاض تحمیل می‌کند و برای جنگ متجاوزان سعودی دستاوردی جز کشتن کودکان بی‌گناه یمنی به ارمغان نیاورده است. سایت میدل ایست‌ای هم در مطلبی نوشت که امریکا و انگلیس سعی دارند از اهرم احمد بن عبدالعزیز برای متقاعد کردن بن‌سلمان جهت پایان جنگ در یمن استفاده کنند، زیرا او می‌تواند نقش متوازن‌کننده ساختار قدرت عربستان را ایفا کند.

حمایت نتانیاهو از ریاض
درحالی که امریکا برای کاستن از فشار افکار عمومی جهان به دنبال تغییراتی در هرم قدرت عربستان سعودی است، اما رژیم صهیونیستی خواهان بقای حاکمان کنونی سعودی است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در سودای برقراری روابط دیپلماتیک با کشور‌های عربی است در حمایت از مقامات ریاض گفت: «با وجود آنکه قتل جمال خاشقجی یک حادثه وحشتناک است، اما ثبات عربستان برای اسرائیل و جهان مهم است.» به گزارش روزنامه‌تایمز اسرائیل، نتانیاهو تأکید کرد: «روابط اسرائیل با همسایگان عرب خود به صورت ریشه‌ای در حال تغییر و بهبود است و این مسئله برای ما مهم است که در عربستان و منطقه امنیت حاکم باشد.» وی در تلاش برای بی‌اهمیت جلوه دادن جنایت عربستان مدعی شد: «مشکل بزرگ‌تر منطقه ایران است!» پیش از وی، یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی این رژیم هم در تلاش برای کم‌اهمیت جلوه‌دادن ماجرای قتل خاشقجی، مدعی شده بود: «این جنایت اقدامی نفرت‌انگیز است، ولی تل‌آویو بیشتر متوجه تقویت روابط با کشور‌های عربی علیه ایران است.» نتانیاهو در ماه‌های اخیر بار‌ها مدعی شده است که به خاطر تهدیدات ایران در منطقه، رژیم‌های عربی بیش از هر زمان دیگری به رژیم صهیونیستی نزدیک شده‌اند. سفر محرمانه نتانیاهو به عمان و دیدار با پادشاه این کشور، نشانه‌های جدیدی از عادی‌سازی روابط تل‌آویو با کشور‌های عربی است. نتانیاهو همواره ایران را به عنوان تهدید اصلی در منطقه معرفی کرده است و برای مقابله با نفوذ ایران، در صف کشور‌هایی مثل عربستان و امارات ایستاده است. هفته گذشته روزنامه هاآرتص در گزارشی اعلام کرد که تل‌آویو ۵۰ سال برای روی کار آمدن فردی مثل بن‌سلمان لحظه‌شماری کرده است و این فرد می‌تواند منافع اسرائیلی‌ها را تأمین کند. گفته می‌شود بن‌سلمان در سال‌های اخیر چندین بار به سرزمین‌های اشغالی سفر و با مقامات تل‌آویو محرمانه دیدار کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار