کد خبر: 932976
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹
پلیس نیجریه بار دیگر به هزاران تن از هواداران شیخ زکزاکی، روحانی شیعه زندانی که در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت کرده بودند، تیراندازی و به سمت آنان گاز اشک‌آور شلیک کرد.
پلیس نیجریه بار دیگر به هزاران تن از هواداران شیخ زکزاکی، روحانی شیعه زندانی که در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت کرده بودند، تیراندازی و به سمت آنان گاز اشک‌آور شلیک کرد. در حملاتی که روز‌های دو شنبه و سه شنبه انجام شد، حدود ۵۰ تن از شیعیان این کشور شهید و شمار زیادی زخمی شدند.
طی اعتراضاتی که روز سه شنبه در نیجریه در راهپیمایی اربعین امام حسین (ع) و برای آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی، روحانی شیعه زندانی صورت گرفت، تعدادی از هواداران جنبش اسلامی نیجریه کشته و زخمی شدند. به گفته پلیس نیجریه، ۴۰۰ تن از اعضای جنبش اسلامی نیجریه نیز دستگیر شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، راهپیمایی هزاران تن از اعضای جنبش اسلامی نیجریه در مرکز شهر ابوجا مسالمت‌آمیز بوده، اما برخی از معترضان غیرمسلح به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند که تیراندازی پلیس و شلیک گاز اشک‌آور به تظاهرکنندگان را در پی داشته است. در همین حال ابراهیم موسی، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه به خبرگزاری فرانسه گفت: «تعداد زیادی از اعضای ما مجروح شده‌اند و تاکنون آماری از کشته‌شدگان در دست نداریم.» به گفته رسانه‌های محلی، در روز‌های دو شنبه و سه شنبه حدود ۲۰ تن شهید و ده‌ها تن دیگر هم زخمی شده‌اند. رئیس پلیس ابوجا روز سه شنبه گزارش کرد: «در مجموع ۴۰۰ تن از اعضای جنبش اسلامی که در اعتراضات خشونت‌آمیز شرکت داشته‌اند، بازداشت شده‌اند تا تحت بازجویی قرار بگیرند.» به گزارش شبکه الکوثر، ارتش نیجریه روز دو شنبه اعلام کرده بود که سه تن از حامیان جنبش اسلامی این کشور در اعتراضات دیگری در اطراف ابوجا کشته شده‌اند. این در حالی است که سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه می‌گوید، در این درگیری ۲۷ نفر کشته شده‌اند و ممکن است آمار کشته‌شدگان این درگیری افزایش یابد. همچنین جنبش اسلامی نیجریه تعداد شهدای حمله نیرو‌های امنیتی این کشور به عزاداران اربعین حسینی در روزهای شنبه و یک شنبه را حداقل ۴۲ نفر اعلام کرد. سازمان عفو بین‌الملل گزارش کرده است که سربازان در این درگیری گلوله واقعی شلیک کرده‌اند که در صورت غیرمسلح بودن معترضان حرکتی غیرقانونی تلقی می‌شود. ارتش نیجریه متهم به کشتن ۳۰۰ تن از هواداران جنبش اسلامی این کشور و دفن آنان در گور‌های دسته‌جمعی است. ادامه درگیری‌های هواداران شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، با پلیس نگرانی‌هایی را درباره تکرار سرکوب سال ۲۰۰۹ گروه بوکوحرام برانگیخته است؛ سرکوبی که طی آن حدود ۸۰۰ نفر از جمله رهبر بوکوحرام کشته شدند و پس از آن این گروه بار دیگر و با نیرویی بیشتر به عملیات خود ادامه داد. یک تحلیلگر مسائل امنیتی در مؤسسه مطالعات بین‌المللی ابوجا می‌گوید: «نیرو‌های امنیتی حقی برای استفاده از حداکثر نیرو علیه معترضان غیرمسلح ندارند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار