کد خبر: 932675
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
حاشیه‌ای بر نتایج کشتی کشورمان در رقابت‌های قهرمانی جهان 2018 به بهانه پایان این رقابت‌ها
رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان در حالی دیشب به پایان رسید که پرونده کشتی ایران با ناکامی مطلق در بوداپست بسته شد، آن هم با کسب تنها چهار مدال برنز و بدون حتی یک فینالیست، اتفاقی که پس از ۳۶ سال تکرار شد تا یک شکست تمام‌عیار برای کشتی در مجارستان ثبت شود. حالا در فاصله دو سال مانده به المپیک توکیو زنگ خطر برای رشته‌ای که بار مدال‌آوری در المپیک روی دوش آن است، به صدا درآمده و خیلی‌ها را نگران کرده است.
سعيد احمديان
رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان در حالی دیشب به پایان رسید که پرونده کشتی ایران با ناکامی مطلق در بوداپست بسته شد، آن هم با کسب تنها چهار مدال برنز و بدون حتی یک فینالیست، اتفاقی که پس از ۳۶ سال تکرار شد تا یک شکست تمام‌عیار برای کشتی در مجارستان ثبت شود. حالا در فاصله دو سال مانده به المپیک توکیو زنگ خطر برای رشته‌ای که بار مدال‌آوری در المپیک روی دوش آن است، به صدا درآمده و خیلی‌ها را نگران کرده است.
روز‌های سخت رسول خادم، چه وقتی کنار تشک آزادکاران را کوچ می‌کند و چه زمانی که کت و شلوار می‌پوشد و پشت میز ریاست فدراسیون می‌نشیند، هرچه باشد قهرمان دهه ۹۰ میلادی کشتی جهان که پس از آویزان کردن دوبنده‌اش در میدان سیاست آبدیده شده، این روز‌ها برخلاف چند ماه پیش روز‌های پرفشاری را در کشتی تجربه می‌کند. عملکرد ناامیدکننده کشتی در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۸ چه در بخش آزاد و چه فرنگی، حالا نوک انتقادات را به سوی رئیس فدراسیونی برده که خیلی‌ها حال امروز کشتی را از چشم او می‌بینند، به خصوص که خروجی مبارزه ۲۰ آزادکار و فرنگی‌کار کشورمان در مسابقات قهرمانی جهان تنها چهار مدال برنز بوده است.
 
اعزام با اعمال شاقه
کاروان کشتی در حالی برای شرکت در رقابت‌های قهرمانی جهان به بوداپست پرواز کرد که از هفته‌ها قبل اعزام تیم کامل کشتی به مجارستان در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. بالا رفتن قیمت ارز و چند برابر شدن هزینه‌ها سبب شده بود فدراسیون به در بسته بخورد و اعضای شورای فنی کشتی هم از احتمال اعزام تیم ناقص به رقابت‌های جهانی در صورت عدم همراهی وزارت ورزش و بانک مرکزی برای تأمین ارز ثانویه خبر می‌دادند، مسئله‌ای که سبب شده بود فضای اردوی کشتی تحت تأثیر این مشکلات قرار بگیرد و برخی از ملی‌پوشان بین زمین و آسمان باشند.
در نهایت بانک مرکزی با پرداخت ارز ثانویه مشکل را حل کرد تا کاروان آزاد و فرنگی‌کار ایران با ترکیب کامل به مجارستان پرواز کنند. با این حال وضعیت پراسترس و پرفشار کشتی سبب شده بود تا آن‌ها در شرایط ویژه‌ای راهی قهرمانی جهان شوند، شرایطی که عادی نبود.
 
طلای آزاد پرید
با وجود این مشکلات که رشته‌های دیگر هم با آن درگیر هستند، اما کارنامه کشتی در رقابت‌های قهرمانی جهان دور از انتظار بود، به حدی که می‌شود گفت: رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان ۲۰۱۸ یکی از بدترین دوره‌های حضور تیم کشورمان در تاریخ مسابقات بوده است. در بخش آزاد، رهاورد کشتی تنها کسب سه مدال برنز بود و شکست حسن یزدانی در همان مسابقه اول برابر تیلور امریکایی که در نهایت قهرمان شد، بزرگ‌ترین شوک به کشتی بود تا در پایان تیم کشورمان بدون حتی یک فینالیست با برنز‌های حسن یزدانی در ۸۶ کیلوگرم، علیرضا کریمی در ۹۲ کیلوگرم و پرویز هادی در ۱۲۵ کیلوگرم در رده ششم جهان بایستد. این نتیجه در شرایطی به دست آمد که در دوره قبلی این رقابت‌ها، سال گذشته در پاریس کشتی آزاد کشورمان با کسب تنها یک مدال طلا توسط حسن یزدانی در رده نهم قرار گرفته بود.
 
دنده عقب فرنگی
در ادامه رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان، فرنگی‌کاران کشورمان نیز عملکردی به مراتب ضعیف‌تر ارائه کردند و تنها یک مدال برنز کسب کردند. مهدی علیاری در وزن ۹۸ کیلوگرم تنها مدال‌آور کشتی فرنگی بود که به مدال برنز رسید. عملکرد فاجعه‌آمیز تیم کشتی فرنگی ایران در حالی بود که در دوره گذشته قهرمانی جهان، فرنگی‌کاران کشورمان با کسب سه مدال برنز توسط احمدعلی گرایی در وزن ۷۱ کیلوگرم، سعید عبدولی در وزن ۷۵ کیلوگرم و حسین نوری در وزن ۸۵ کیلوگرم نایب‌قهرمان جهان شده بود، اما یک سال بعد از مسابقات پاریس این‌بار در بوداپست تنها یک برنز کسب کرد.
 
هشدار برای توکیو
نتایج ضعیف کشتی در حالی زنگ خطر را برای ورزش اول کشورمان به صدا درآورده که عملکرد ملی‌پوشان در این رقابت‌ها با ضعف‌های مشهودی همراه بود که نقش زیادی در این ناکامی داشت، به خصوص که در موارد متعددی کشتی‌گیران کشورمان در حالی نتیجه را واگذار کردند که از حریف‌شان جلو بودند. به همین خاطر یکی از عمده‌ترین ضعف‌های کشتی در بوداپست به عقیده کارشناسان ضعف در دفاع و اداره کردن کشتی بود که نقش زیادی در این نتایج داشت. ضعفی که به نظر می‌رسد در صورتی که برای آن چاره‌اندیشی نشود، می‌تواند در المپیک توکیو بار دیگر گریبان کشتی را بگیرد.
محمدرضا داورزنی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزیر ورزش هم دیروز نسبت به این مسئله هشدار داد: «فدراسیون کشتی مورد حمایت کامل وزارت ورزش و جوانان قرار داشت، اما نتایج خوبی در رقابت‌های قهرمانی جهان در دو سال متوالی کسب نکرده تا جایی که نگرانیم نتایج بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ برای کشتی در المپیک توکیو هم تکرار شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار