کد خبر: 932477
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۰
قضات دادگاه کیفری یک استان تهران با بررسی گزارش کارشناسان تیراندازی درباره سرنوشت مأمور پلیسی که در جریان تعقیب یک تبهکار او را به کام مرگ کشانده، تصمیم می‌گیرند.
قضات دادگاه کیفری یک استان تهران با بررسی گزارش کارشناسان تیراندازی درباره سرنوشت مأمور پلیسی که در جریان تعقیب یک تبهکار او را به کام مرگ کشانده، تصمیم می‌گیرند.
به گزارش خبرنگار ما، این مأمور پلیس ۲۴ خردادماه ۹۴ در جریان تعقیب و گریز مجرمی در محله نبرد تهران، او را هدف گلوله قرار دامد که متهم به قتل رسید. بعد از کامل شدن تحقیقات، مأمور پلیس به اتهام قتل بازداشت و در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران به قصاص محکوم شد. رأی دادگاه، اما از سوی قضات دیوان عالی کشور به دلیل فقدان گزارش کارشناسان اسلحه‌شناسی نقض و برای بررسی این گزارش به شعبه رسیدگی‌کننده ارجاع شد. روز گذشته بعد از اعلام رسمیت جلسه، نماینده دادستان تهران در دفاع از کیفرخواست گفت: مأمور پلیس در جریان تعقیب متهم، او را از پشت سر هدف قرار داده است. نماینده دادستان ادامه داد: مأمور پلیس دارای چند حکم قهرمانی تیراندازی است و قطعاً مسلط به تیراندازی بوده، بنابراین امکان اشتباه درباره تیراندازی او غیرممکن است. سپس اولیای دم در جایگاه قرار گرفتند و بار دیگر برای متهم درخواست قصاص کردند. در ادامه مأمور پلیس در جایگاه قرار گرفت و گفت: من قبول دارم شلیک کردم و متهم هم با شلیک گلوله فوت شد، اما من ضابط دستگاه قضایی بودم و باید او را که تحت تعقیب قرار داشت، بازداشت می‌کردم. هیئت قضایی بعد از شنیدن دفاعیات متهم وارد شور شدند تا بعد از بررسی گزارش کارشناسان اقدام به صدور رأی کنند.
پای مأمور پلیس چگونه به پرونده قتل باز شد؟
صبح روز یک‌شنبه ۲۴ خردادماه ۹۴ بود که حادثه تیراندازی حوالی بلوار ابوذر اتفاق افتاد. بعد از آن بود که مأموران کلانتری ۱۳۲ نبرد خودشان را به محل حادثه رساندند. بررسی‌های اولیه نشان داد مرد جوانی با شلیک گلوله مجروح و به بیمارستان بعثت منتقل شده، اما به علت شدت خونریزی جانش را از دست داده است.
تحقیقات بعدی بازپرس ویژه قتل و کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی نشان داد، مقتول از مجرمان سابقه‌دار و تحت تعقیب پلیس بود. او عضو باندی چهار نفره از سارقان شرق و جنوب‌شرق تهران بود که به خانه‌های زیادی در این محله‌ها دستبرد زده بود. متهم دو بار به همین جرم بازداشت شده و به زندان افتاده بود، اما بعد از آزادی از زندان دوباره شروع به سرقت کرده بود. همچنین معلوم شد مأموران پلیس با داشتن حکم قضایی بازپرس شعبه ١٥ ناحیه ۴، راهی مخفیگاه او شده بودند، اما متهم از ماجرای حضور پلیس باخبر شده بود و هنگام پریدن از روی دیوار خانه همسایه هدف گلوله قرار گرفته و سپس فوت شده بود.
ضارب وقتی در این‌باره مورد تحقیق قرار گرفت، حادثه را اینطور شرح داد: ما پس از اینکه مخفیگاه متهم را شناسایی کردیم، حکم قضایی را دریافت کردیم و برای بازداشت او راهی محل شدیم. متهم وقتی از حضور ما باخبر شد از روی دیوار خانه همسایه پرید و فرار کرد. ما هم او را دنبال کردیم. متهم وارد خانه همسایه شد و سپس از روی پنج دیوار پرید. در خانه پنجم بود که به او فرمان ایست دادم و خواستم که خودش را تسلیم کند. قانون به کار‌گیری سلاح را رعایت کردم و سرانجام مجبور به شلیک شدم. با کامل شدن تحقیقات، دادسرا براساس کیفرخواست صادر شده اعلام کرد مأمور پلیس قانون به کار‌گیری سلاح را رعایت نکرده است. مأمور پلیس، اما در اولین جلسه محاکمه اعلام کرد قانون به کار‌گیری سلاح را رعایت کرده و مأمور به اجرای حکم قاضی بوده است. قاضی از او سؤال کرد شما مربی تیراندازی هستی، پس چطور متهم را هدف قرار دادی، طوری که منجر به مرگش شد؟ مأمور پاسخ داد ما در محل‌هایی تیراندازی می‌کنیم که اهداف ثابت هستند، اما هنگام تعقیب و گریز سوژه هر لحظه جایش را عوض می‌کند. بنابراین امکان اینکه تیر به خطا برود، زیاد است. او پس از ختم جلسه به قصاص محکوم شده بود که رأی از سوی قضات دیوان عالی کشور نقض شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار