کد خبر: 932155
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵
رئیس مرکز آمار ایران گفت: در حالی بانک مرکزی و مرکز آمار موازی کاری می‌کنند که کشور خلأ آماری به دلیل کمبود بودجه دارد. آمار دقیقی از قاچاق، معلولیت، آسیب‌های اجتماعی و... نداریم.
رئیس مرکز آمار ایران گفت: در حالی بانک مرکزی و مرکز آمار موازی کاری می‌کنند که کشور خلأ آماری به دلیل کمبود بودجه دارد. آمار دقیقی از قاچاق، معلولیت، آسیب‌های اجتماعی و... نداریم.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: اولویت ما تولید آمار با کیفیت و قابل مقایسه با آمار‌های جهانی بوده و مربوط به کف زندگی مردم است. به دلیل مشکلات مالی حداکثر ۵۰ درصد آمار مورد‌نیاز ملی ۳۵درصد اطلاعات مورد‌نیاز استانی و ۱۵درصد آمار مورد‌نیاز شهرستان‌ها را تأمین می‌کنیم.
امید علی پارسا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: اکنون فقط می‌توانیم آمار مربوط به رشد اقتصادی، تورم و بیکاری را ارائه دهیم.

پارسا با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی می‌تواند از مرکز آمار تحقیق و تفحص کند، افزود: در فرآیند تولید آمار امکان ندارد کسی بتواند عدد‌سازی کند. تاکنون کسی درباره تغییر رویه‌های به دست آوردن آمار نظری ارائه نکرده، زیرا فرمول محاسبات آمار جهانی است.
پارسا افزود: تورم نقطه به نقطه ۳۲ /۸ درصد و متوسط رشد قیمت‌های کالا و خدمات مصرفی در ۱۲ ماه اخیر نسبت به ۱۲ ماه پیش از آن ۱۳/ ۴ درصد است.
رئیس مرکز آمار ایران گفت: تورم در ۱۲ ماه اخیر برای خوراکی‌ها ۵ /۴۷، کالا‌های بادوام ۷۵، میوه و سبزیجات ۷۵ و دخانیات ۱۶۶ درصد است.

وی افزود: برای به دست آوردن آمار تورم از ۷۵ هزار واحد صنفی ۴۲۰ هزار قیمت دریافت می‌کنیم.
پارسا با بیان اینکه نظام آماری کشور سنتی است، گفت: با توجه به اینکه بیش از ۴۰ درصد افراد در سرشماری سال ۹۵ اینترنتی اطلاعات دادند و رتبه نخست را در این زمینه در دنیا داریم، اما نظام آماری کشور مدرن نیست.
وی افزود: ریزداده‌های کشور باید در مرکز آمار تجمیع شود، اما در سطوح میانی برخی دستگاه‌های اجرایی با این موضوع مخالفت می‌کنند و بر اساس رفتاری اقتدارگرایانه نمی‌خواهند وضع موجود تغییر کند یا انحصار‌هایی که وجود دارد، نمی‌خواهند بشکند.

پارسا گفت: وزارتخانه‌های نیرو، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، آموزش‌و‌پرورش، بهداشت و درمان و پست همکاری خوبی با مرکز آمار دارند، اما دو، سه دستگاه کلیدی همکاری خوبی با این مرکز ندارند.
وی افزود: برای به دست آوردن آمار پول هزینه می‌کنیم، اما به دلیل تناقض‌های آماری که در کشور وجود دارد بی‌اعتمادی ایجاد می‌کنیم.
پارسا گفت: مرکز آمار ابزار‌های لازم را برای مرجع بودن آماری ندارد و آمار‌های مختلف از طرف مرکز آمار و بانک مرکزی تضعیف سرمایه اجتماعی را در پی دارد.

تضعیف سرمایه‌های اجتماعی با ارائه آمار متفاوت
پارسا گفت: فقط پنج کشور در دنیا آمار مربوط به تورم و ۱۲ کشور آمار مربوط به رشداقتصادی آن‌ها را بانک مرکزی‌شان اعلام می‌کند، اما فقط در ایران هم بانک مرکزی و هم مرکز آمار این آمار‌ها را منتشر و پول خرج می‌کنند که با آمار متفاوت سرمایه‌های اجتماعی را تضعیف کنند.

وی افزود: در قانون جدید آمار مشکل موازی‌کاری در این زمینه باید حل شود. در سرشماری سال ۱۴۰۵ در پی سرشماری اینترنتی نیستیم، بلکه سرشماری ثبتی ـ. مبنایی انجام می‌دهیم و این شدنی است.
وی با بیان اینکه در قانون جامع آمار باید الزامات نظام ثبتی مبنا رعایت شود، افزود: همه آمار با‌کیفیت می‌خواهند و امیدواریم تا خرداد سال آینده، مجلس قانون نظام جامع آماری را تصویب کند.
رئیس مرکز آمار ایران گفت: برخی میزان طلاق را نسبت به ازدواج در کشور یک به چهار اعلام می‌کنند که تحلیل نادرستی است.

وی افزود: اگر قرار است بگوییم چند درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود باید مخرج کسر همه کسانی باشند که ازدواج کرده‌اند و در صورت، همان کسانی که ازدواج کرده‌اند، دنبال کنیم که چه تعداد از آنان طلاق گرفته‌اند. در این صورت آمار طلاق به نصف کاهش می‌یابد.

قانون آمار ایران مربوط به سال ۵۳ است
جعفر عسکری، کارشناس آمار و بهره‌برداری نیز در این برنامه گفت: استقلال آماری از دولت براساس نظرسنجی‌ها رتبه مناسبی دارد. در‌حالی‌که دنیا در روش‌های آمارگیری دچار تحولات اساسی شده، اما قانون آمار ایران مربوط به سال ۱۳۵۳ است.
وی افزود: فاصله زمانی تولید و انتشار آمار باید حداکثر چهار ماه باشد، اما در انتشار آمار مربوط به شاخص قیمت شهری و روستایی، بیکاری و صنعت فاصله زمانی تولید و انتشار بسیار است.
عسکری گفت: سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری به آمار به روز نیاز دارند و اگر آمار قدیمی باشد سرمایه‌گذاری آنان با چالش روبه‌رو خواهد شد.

وی تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد‌ها را کاربرد‌های اصلی آمار اعلام و اضافه کرد: آمار و اطلاعات کافی و مناسب برای محقق کردن رشد اقتصادی ۸درصد نداریم، البته دلایل دیگری نیز وجود دارد.
عسکری گفت: نظام اداری آماری ما اشکال دارد و در کشور آمار در سطح زیرمنطقه‌ای تولید نمی‌شود. وی افزود: در کشور‌های پیشرفته برای پژوهشگران و رسانه‌ها تسهیلات در دسترسی آماری فراهم می‌شود و این موضوع باید در قانون آینده نظام جامع آماری کشور دیده شود.

عسکری گفت: ۱۳۰شرکت خصوصی در زمینه آمار تشکیل شده‌اند که از آن‌ها حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد و فعالیت‌های آماری به آن‌ها داده نمی‌شود.
وی افزود: برخی از این شرکت‌ها تعطیل و برخی در شرف تعطیلی هستند.
عسکری با بیان اینکه فرهنگ آماری در کشور پایین است، گفت: در بخش اطلاع‌دهندگان، جمع‌آوری‌کنندگان اطلاعات و استفاده‌کنندگان از آمار ضعیف هستیم و اعتماد بین دولت، مجلس و مردم برای ارائه آمار دقیق کاهش یافته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار