کد خبر: 932047
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
سرمقاله مدیرمسئول
عبدالله گنجی
کنکاش پیرامون تاریخچه شفافیت‌خواهی در اداره کشور و تصمیمات مدیران آن نشان می‌دهد این اولین‌بار نیست که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده‌اند. گرچه دولت مستقر نیز در عرصه بیان و رسانه به این مهم علاقه نشان داده است، اما در حوزه عمل، مردم آن را حس و تأیید نمی‌کنند. نکته ظریف تأکید مقام معظم رهبری، درون دینی بودن مبانی و لزوم شفافیت است، حال آنکه برخی از مسئولان و روشنفکران آن را در غرب جست‌و‌جو می‌کنند. بدون تردید ایجاد چنین سامانه‌ای، از ریزش سرمایه اجتماعی نظام جلوگیری خواهد کرد و بسیاری از نیت‌های فساد‌آلود را تنظیم و از آلودگی نجات خواهد داد. انگاره ذهنی ملت بر گستردگی فساد در کشور است و رسانه‌های غرب نیز بین ماهیت دینی حکومت و فساد پلی برقرار کرده‌اند تا این انگاره را تقویت کنند و حامیان اصلی نظام را که عمدتاً مذهبیون هستند، به بریدگی و انفعال بکشانند.
ایجاد «سامانه شفافیت» می‌تواند از افشاگری‌های اخلاق‌سوز نیز پیشگیری نماید و افشاگری در جامعه کمرنگ شود. تفاوت سامانه شفافیت با «سامانه افشاگری» در این است که در سامانه شفافیت انجام کار در معرض عموم قرار می‌گیرد، اما در افشاگری بعد از انجام عمل اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد، البته سامانه شفافیت و سامانه افشاگری می‌توانند به صورت مکمل نیز عمل نمایند. سامانه شفافیت را حاکمیت و خصوصاً دولت ایجاد می‌کند و عملیات اداره کشور را در آن به تماشا می‌گذارد، اما سامانه افشاگری در حوزه عمومی شکل می‌گیرد و کچلی‌های احتمالی حاکمیت در شفاف‌سازی را برملا می‌سازد که به آن «نظارت همگانی» نیز می‌گویند.
اگر جز امور نظامی و امنیتی که اسرار هر کشور در مقابل بیگانگان است، همه امور دیگر در این اتاق شیشه‌ای قرار گیرد، هم مدیران را تنظیم می‌کند و هم دغدغه و عصبانیت ملت کاسته می‌شود، البته سامانه شفافیت به انجام امور حاکمیت بر‌می‌گردد که باید مردم از آن باخبر باشند و نباید از آن توقع داشت زندگی خصوصی مدیران کشور در آن به نمایش درآید. در این صورت بداخلاقی و نفوذ سراغ سامانه شفافیت هم خواهد آمد و اعتبار آن نیز مخدوش خواهد شد.
شرط اعتماد عمومی به سامانه شفافیت دو چیز است: اول اینکه حوزه کاری مسئولان اصلی دولت و کشور در آن دیده شود و دوم اینکه مردم بپذیرند ورود اطلاعات به آن از سامانه دیگری به نام «سامانه گزینش» عبور نمی‌کند. امور نظامی و امنیتی کاملاً حیطه‌مند و شعاع آن محل منازعه نیست و نباید با تفسیر موّسع همه امور را پشت امنیت پنهان نمود. طبیعی است که ارتباطات اطلاعاتی، مراکز تولید و انبار سلاح و مهمات، راهبرد‌های نظامی و امنیتی کشور و برنامه نیرو‌های مسلح محرمانه است، اما بقیه امور کشور باید در معرض مردم قرار گیرد. چه اشکال دارد هرکس برای واردات و صادرات ارز دریافت می‌کند مردم ببینند و بشناسند؟ مثلاً همه ایرانیان بدانند چه کسانی و چند نفر کاغذ وارد می‌کنند. چه کسانی صادرات پتروشیمی را انجام می‌دهند، ارز آن چگونه مصرف می‌شود؟ حقوق وزرا و معاونان چقدر است؟ و...
اگر چنین سامانه‌ای را می‌داشتیم یک فساد در ذهن مردم هزار برابر برجسته نمی‌شد و با شیطنت پیچیده دشمنان، احساس «همه فاسدند» ذهنیت اجتماعی را درنوردیده بود. رسانه‌های کشور، نمایندگان مجلس، جریان دانشجویی، احزاب، سازمان‌های مردم‌نهاد، محتوای رقابت‌های انتخاباتی و... باید این مسئله را به گفتمان تبدیل کنند و آن را استمرار بخشند. شکست گفتمان شفافیت‌خواهی در مقابل گفتمان محافظه‌کاری و مخفی‌گرایی اگر محقق شود، آسیب بیشتری به سرمایه اجتماعی نظام و مدیران آن وارد خواهد شد. وقتی وزیر خارجه امریکا در جمع سلطنت‌طلبان لس‌آنجلس شخصیت‌های روحانی و تراز اول کشور را با نام و نشان به فساد متهم می‌کند، لذا می‌توان گفت که این سامانه می‌تواند راهبرد دشمن مبنی بر ادراک‌سازی از دوگانه فقر – فساد در کشور را نیز خنثی کند. امید است این مهم در صدر اولویت مدیران کشور قرار گیرد.
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
France
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
برای شفاف سازی دوسه تا مقامات دولت های نهم ودهم در خیابا خودشان خودشان را محاکمه کردند ! بینواها نتیجه اش را دیدیم ودیدند !
البته به اندازه کافی دانه درشت نبودند وقدری بیش از اندازه نجابت داشتند .
ناشناس
|
France
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
ممنونم از انتشار نظر .....
حلاج
|
Germany
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
مثلا اینکه همه مردم بدانند که درآمد استان قدس رضوی با همه کارخانه ها واملاک و زمینهایش چقدر است در چهل سال گذشته این درآمدها درکجا مصرف شده است؟
بنیاد علوی چقدر درآمد دارد ودر این چهل سال کجا مصرف شده است؟
ستاد اجرایی فرمان امام کجا به ثبت رسیده است، میزان درآمد سی ساله آن چقدر است واین همه درآمد این ستاد کجا خرج شده است؟؟
بنیاد 15 خرداد چقدر درامد در سال دارد .در این چهل سال این درامد کجامصرف شده است؟
این همه بنیاد ونهاد فرهنیگ که ردیف بودجه عمومی دارند ، این پولها کجا خرج میشود؟
بنیاد مستضعفان وجانبازان در این چهل سال چقدر درآمد داشتنه واین پول ها کجا مصرف شده است؟؟؟
شفافیت را از بالاترین سطوح آغاز کنید تا در مردم اعتماد ایجاد شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
با سلام . خوشبختانه دولت اسلامی زمینه بیعت یاران امام حسین با ان حضرت را در اربعین را فراهم اورد .. حال مهمترین وظیفه دیگر دولت اسلامی پس از بازگشت یاران امام حسین این است که زمینه هدایت کمک انها به نیازمندان از قبیل کمک به احداث بیمارستان و درمانگاه . مانند مردمان زنجان . .شیراز و..فراهم اورد . این جا فرهنگ سازی صدا و سیما می طلبد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
با سلام . عذم شفافیت گردش مالی باعث شده که هنوز بطور کامل عدالت مالیاتی در کشور برقرار نشود . چون هنوز در کشور گردش مالی ، بجای کارت بانکی بصورت فیزیکی انجام می شود . دیده می شود که واحدهای تولیدی بسیار ضعیف مجبور به پرداخت مالیات می شوند . چون از دید سازمان مالیاتی صحت و سقم گفته انها معلوم نیست . بنظر می رسد باید صبر کرد تا مدیران بانک مرکزی به این خود باوری برسند که مانند کشور ایسلند . کلیه گردش مالی با کارت بانکی باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
با سلام . ( ارز و طلا) سرمایه ملی کشور الان مانند اجناس هستند و خرید و فروش می شود .. زمان ان رسیده که بانک مرکزی برای جلوگیری از پدیده قاچاق . دزدی . و غیره مانند کشورهای پیشرفته امکاناتی فراهم اورد که شماره سریال ارز در دست هرکس(کارت ملی هوشمند ) باشد در سامانه بانک مرکزی ثبت شده باشد .. و نیز کلیه فاکتورهای خرید طلا در دست مردم زمانی معتبر باشد که از طریق سامانه بانک مرکزی صادر شده باشد . ومردم یاد بگیرند که خرید و فروش ارز و طلا در صرافی ها و طلا فروشان انجام دهند . چون انها مستقیما به سامانه بانک مرکزی متصل هستند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
با سلام . تحریم یک واقعیت را برای ما مشخص کرد که در مدت 54 سال تاریخ خودرو سازی ایران ،منظور مدیران صنایع خودرو سازی و لوازم خانگی و دارویی و غیره از مواد اولیه این بود که اهن و مس . روی .قلع . مواد پتروشیمی خام به کشورهای خارجی می فرستادیم انها با استفاده از صنعت بسیار قوی متالوزی شان انها را به الیاژ تبدیل کرده ودوباره به ما می فروختند . و الیاز خریداری شده در صنایع خودرو سازی تبدیل به موتور خودرو و یا ساخت قطعات می شد . به زبان ساده مدیران خودرو سازی . سر کارگر ماهر بودند . یعنی در صنعت با دو مقوله کارگر و کارگر ماهر روبرو بودیم .الان باید کار جهادی کرد و تحریم را به فرصت تبدیل کنیم . خودمان الیاژ بسازیم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
با سلام . کشو ر ما در مدت چهل سال به پیشرفتهای بسیا بزرگ در تمام عرضه مخصوصا سازندگی دست یافته است . بطوریکه که فاطله با کشورهای همسایه مانند ترکیه . عراق . عربستان . هند . پاکستان و غیره زیاد شده است . و تقریبا حرف اول در منطقه را می زند . استکبار برای جلوگیری، دست به تحریم زده و می زند .تا کشورهای همسایه خود را بپای ایران برسانند . باید تلاش کنیم با وحدت کلمه این تحریم را به فرصت برای خودمان تبدیل کنیم .الف= مانند خودکفایی در تامین مواد اولیه صنایع . ب= خودکفایی در طراحی مکانیک .ج=مکانیزه نمودن کامل روند اداری .د= حفاظت از امنیت غذایی با سند دار نمودن زمین های کشاورزی و رودخانه ها د=اجرای کامل اصل 44 قانون اساسی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
0
0
با سلام . بنظر می رسد زمان ان رسیده که در راستای اصل 44 قانون اساسی مدیریت شرکت توزیع برق . گاز . اب .پخش فروارده های نفتی . خودرو سازی و حول نقل ریلی در قالب سهام (5% کارکنان +55 % خصوصی +.40 در صد دولتی ) به بخش خصوصی واگذار شود مانند مخابرات .یعنی فقط مدیریت دولتی جای خود را مدیریت بخش خصوصی بدهد اموال هنچنان در اختیار دولت باشد . با این واگذاری 1= وابستگی به فروش نفت از بین می رود2= بسمت اینکه همه تابع یک قانون کار و یک صندوق بازنشستگی .و یک دفترچه خدمات درمانی برویم .3= سود سالانه 3% به 20% برسد . تا نوسازی . پرداخت حقوق . پاداش و غیره از سود حاصل داده شود .نه از فروش نفت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
0
با سلام . خوشبختانه قدمهای بسیار زیادی در مکانیزه کردن روند اداری برداشته شود .مثلا وزرات بازرگانی کلیه مکانهایی که دارای شناسه کاربری انبار هستند چه دولتی و چه شخصی .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
0
.با سلام . گردش مالی در مدارس . دانشگاه . بیمارستان .درمانگاه . مطب پزشکان .حمل ونقل و غیره گرچه در مقیاس کوچک می باشد .مجموعا یک گردش مالی بسیار بزرگ در کشور استکه متاسفانه الان در کشور ما اکثرا . ا بصورت فیزیکی انجام می گیرد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
0
.با سلام . تحریم ۱۳ ابان با تحریم دهه ۶۰ تفاوت بسیار زیادی دارد . در این تحریم استکبا رتلاش می کند جلوی پیشرفت بسیار سریع ایران را در تمامی جنبه ها سازندگی بگیرد . چون فاصله ایران با کشورهای همسایه نزدیک و دور بسیار زیاد شده است .مخصوصا هدف اصل تحریم .بعد اقتصادی می باشد . باید تلاش کنیم تحریم را به فرصت تبدیل کنیم . کشور ما توانایی تولید مواد خام را دارد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
0
0
با سلام . طبق امار جهانی 43% فارالتحصیلان در ایران دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا هستند و نیز . تعداد بسیار زیاد دکتر دارو ساز و دکترای شیمی و دکترای مربوط با صنایع دارو سازی در کشور فارغ التحصیل شده اند. لذا با توجه به وجود مواد خام در کشور عزم وزارت صنعت با همکاری وزرات بهداشت می طلبد که توسط انها مواد اولیه مورد نیاز صنایع دارو سازی را در کشور تولید کرد . سوال اینجاست ایا سود سرشار از واردات اجاره می دهد . که کشور ما بسمت تولید صادر دارو برو د
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
0
0
با سلام . در اکثریت کشورها ،معمولا شرکتی را ایجاد می نمایند مانند .(اب. برق . گاز .تلفن . صنایع خودرو . کشت و صنعت . نساجی .و هواپیمایی و غیره ) پس از یک دوره 10 تا 15 ساله وقتی به بلوغ رسیدند . تلاش می کنند که با واگذاری مدیریت انها به بخش خصوصی (اصل 44 ) روی پا خود ت . و خرج و دخل و هزینه جاری و توسعه و پاداش خود را از سود حاصل تامین کنند و دولت تلاش می کند حاکمیت خود را در قالب حداکثرا 40 % سهام حفظ نماید . متاسفانه در کشور ما هنوز بنظر می رسد شزکتها به بلوغ نرسیده اند .
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
0
0
دقیقا همینطور است که جناب گنجی گفتند و مضاف اینکه ضعف بسیار بسیار شدید امور خارجه دولت روحانی در این معضل مشهود میباشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار