کد خبر: 931956
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳
سرویس بین الملل جوان آنلاین: یک روز پس از اینکه امان اعلام کرد دیگر به تل‌آویو زمین اجاره نمی‌دهد، شادی اردن را فرا گرفته و اسرائیلی‌ها سردرگم به نظر می‌رسند، ناظران معتقدند این اقدام اردن از سلسله اقداماتی است که امان اخیراً اتخاذ کرده و می‌تواند نشان‌دهنده تلاش این کشور برای فاصله گرفتن از محور عربستان و اسرائیل باشد.

برخی کمپین‌ها و انجمن‌های مردمی اردن از مردم این کشور خواستند برای قدردانی از شاه اردن در خصوص لغو قرارداد اجاره اراضی «الباقوره و الغمر» به رژیم صهیونیستی، روز جمعه به خیابان‌ها بیایند. گروه اخوان‌المسلمین از تصمیم شاه اردن قدردانی کرد که همسو با اراده مردم این کشور برای بازپس‌گیری اراضی الباقوره و الغمر و احیای حاکمیت ملی بر این اراضی اتخاذ شده است. ملک عبدالله شاه اردن روز یک شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «الباقوره و الغمر در رأس اولویت ما قرار دارد و تصمیم ما نیز پایان دادن به الحاقیه‌های توافقنامه صلح درباره الباقوره و الغمر است چرا که ما هر کاری لازم باشد به خاطر اردن و اردنی‌ها انجام می‌دهیم.» دو روستای الباقوره واقع در شمال اردن و الغمر در جنوب این کشور از اراضی وادی عربه و اردنی است، اما از سوی رژیم صهیونیستی اشغال شده است. «الغمر» یک منطقه مرزی است که در استان العقبه در جنوب بحرالمیت واقع شده و به منطقه مورد منازعه اردن و رژیم صهیونیستی معروف است و پس از امضای معاهده صلح بین دو طرف در سال ۱۹۹۴ موسوم به «وادی عربه»، این منطقه به رژیم صهیونیستی اجاره داده شده است. منطقه الباقوره نیز یک شهرک مرزی اردن است که در شرق رود اردن واقع شده و وضعیت مشابهی با الغمر دارد. در حالی که گزارش‌ها حاکی از خوشحالی مردم اردن از تصمیم پادشاه این کشور است، ولی به نظر می‌رسد اسرائیلی‌ها از این تصمیم سردرگم شده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این تصمیم پادشاهی اردن اظهار کرد که اسرائیل با اردن درباره امکان تمدید این توافق مذاکره خواهد کرد. نتانیاهو افزود: معاهده صلح با مصر و اردن به مثابه بنیان ثبات منطقه‌ای و باعث امنیت اسرائیل است و کشور‌های عربی با اسرائیل در مقابل تهدید ایران و تهدید اسلام افراطی در یک جبهه هستند.
 
به موجب توافق صلح دو طرف موسوم به «وادی عربه» در سال ۱۹۹۴ اراضی مذکور به مدت ۲۵ سال به اسرائیل اجاره داده شده و این قرارداد ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد. به موجب پیوست‌های توافق صلح، باید یک سال قبل از پایان مهلت اجاره اراضی، تصمیم مخالفت با تمدید اجاره اطلاع داده شود. ناظران معتقدند تصمیم روز یک شنبه اردن آخرین اقدامات از سلسله اقدامات این کشور برای فاصله گرفتن از عربستان و اسرائیل محسوب می‌شود. چند روز قبل گذرگاه مرزی این کشور با سوریه پس از سه سال بازگشایی شد که منابع خبری گزارش دادند برخلاف میل امریکا بوده است. «طارق سامی خوری» نماینده پارلمان اردن با بیان اینکه در زمان جنگ سوریه موضعگیری‌های اشتباهی داشتیم، گفت: بازگشایی گذرگاه مرزی «النصیب» میان دو کشور بازگرداندن زندگی به اردن است. روزنامه کویتی الرای‌الیوم با اشاره به این اقدامات امان نوشت: اردن این روز‌ها قدم در مسیر ارتباط با قطر و سوریه گذاشته و با احتیاط شدید به سمت ترکیه پیش می‌رود و البته در تلاش است گام‌هایی که برمی دارد به روابط با عربستان لطمه‌ای نزند و از سوی دیگر روابط خود را متنوع‌تر سازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار