کد خبر: 931935
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
رسول سنایی راد
رویداد‌های اسلامی مربوط به راهپیمایی بزرگ اربعین، در این روز‌ها نقل محافل گوناگون است. مقدمات این مراسم که ریشه در حب به امام حسین (ع) و تکریم ارزش‌های عاشورایی دارد، از مدت‌ها قبل تدارک دیده شده و کلید خورده است. گروهی با برپایی موکب‌ها و اماکن پذیرایی از عشاق حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و گروهی به عنوان زائر کوی ارباب با پای پیاده به ایفای نقش در بازسازی صحنه‌های زیبای عزت، ایستادگی، ایثار و نفی ظلم، مشغول بوده و برای خدمت و تلاش در این دستگاه سر از پا نمی‌شناسد. مراسم راهپیمایی اربعین که در محدوده زمانی چند روزه و با حضور میلیونی مشتاقان همراهی با کاروان عزت و آزادگی حسینی در مسافتی طولانی و همراه با فشار و زحمت و حتی گاه در شرایط ناامن و خطر انجام می‌شود، آینده‌ای از عظمت، ایثار و دلدادگی را به نمایش می‌گذارد که گمشده عصر امروز به حساب آمده و انتظار می‌رود با انعکاس رسانه‌ای مناسب مواجه باشد، چراکه این حضور گسترده و میلیونی که در عین نمایش قدرت پیروان حماسه حسینی، به دور از هرگونه خشونت‌ورزی و تخاصم و در اوج مدارا و لطافت در کنش‌ها و رفتار‌ها، صورت می‌گیرد، دقیقاً نقطه مقابل کنش‌ها و رفتار‌های برآمده از تفکر تکفیری مدعی سلفی‌گری قرار می‌گیرد که برون‌دادی جز نفرت و خشونت نداشته و سال‌ها است که جهان اسلام و حتی جهان بشریت را با زحمت و هراس مواجه کرده است. اما جالب اینکه، پژواک رسانه‌ای اخبار مربوط به جنایت‌ها و شقاوت‌های تروریست‌های تکفیری بسیار پررنگ‌تر از بازتاب رویداد‌های مربوط به راهپیمایی اربعین حسینی است که پیام آن حفظ عزت و آزادگی همراه ایثار و دفاع از مظلوم و نفی ظلم است.
در واکاوی دلایل این رویکرد دوگانه رسانه‌ای می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- تعمد امپراتوری رسانه‌ای وابسته با استکبار به بایکوت خبری این پدیده که انعکاس اخبار مرتبط با تروریست‌های تکفیری را منطبق بر سیاست‌های اسلام‌هراسی یافته، ولی بازتاب اخبار این مراسم سیاسی – معنوی را مخالف این سیاست کثیف خود می‌داند.
۲- دنباله‌روی برخی از رسانه‌های درونی جهان اسلام و حتی درون جمهوری اسلامی ایران از فضای رسانه‌ای متصل به امپراتوری رسانه‌ای غرب که محور‌های تبلیغی و خبری خود را هم از آژانس‌های بزرگ خبری دنیا اقتباس می‌کنند.
۳- کژتابی و نداشتن شناخت دقیق از این پدیده و تلقی صرف سیاسی از آن به عنوان برانگیختن تقابل مذهبی که البته گاه کنش‌ها و رفتار‌های برخی از افراطیون نادان در سردادن شعار‌های اختلافی و اهانت به مقدسات و عقاید سایر مذاهب اسلامی هم در پدید آمدن این تلقی مؤثر می‌باشد. اما آنچه مسلم است این رویداد بزرگ که ماهیتی ظلم‌ستیز داشته و فریاد حریت و ایستادگی در برابر ظالمان را سر می‌دهد، هیچ انطباقی با اهداف و منافع قدرت‌های استکباری و استبدادی نداشته و در عین حال جذابیت‌های معنوی و عقلانی موجود در آن می‌تواند مولد گفتمانی جذاب برای مشتاقان حریت و معنویت باشد که مغایر با منافع و سیاست‌های تقویت شده برای امپراتوری رسانه‌ای استکبار به حساب می‌آید. از این رو بایکوت خبری این مراسم عظیم یک سیاست به حساب می‌آید. امپراتوری رسانه‌ای وابسته به استکبار که خود را از مدیریت ادراکی شرکت‌کنندگان در این مراسم عظیم ناتوان یافته و انعکاس آن را نوعی تبلیغ به نفع آن دیده و، چون اصل آن را مغایر سیاست‌های اربابان خویش می‌دانند، سکوت و بایکوت را بر هر اقدام دیگری ترجیح می‌دهند.
اما تأسفبار‌تر اینکه برخی از رسانه‌های جهان اسلام و حتی درون جهان شیعه نیز گاه به دنباله‌روی انفعالی از جریان رسانه‌ای وابسته به استکبار می‌پردازند. وزن و حجم برخی اخبار حاشیه‌ای نسبت به اخبار اربعین در برخی رسانه‌ها گویای توفیق همراهی و عدم همراهی آنان با این مراسم معنوی و سیاسی جهان شیعه برای نمایش استمرار حماسه حسینی و پیام آزادگی و ظلم‌ستیزانه آن به حساب می‌آید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار