کد خبر: 931824
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳
تجلیل از آنانی که سلاحشان در جنگ، نغمه و نوا بود در برنامه «ساز‌های خاکی»
محمد گلریز در آیین تجلیل از اعضای ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس که در قالب برنامه «ساز‌های خاکی» در تالار وحدت تهران برگزار شد، گفت: در حال حاضر ما در معرض شدیدترین هجمه‌های فرهنگی قرار داریم که هزینه‌های گزافی برای آن صرف می‌گردد که بخشی از آن صرف موسیقی‌های آنچنانی و بی‌محتوا می‌شود.
نوید پارسا
محمد گلریز در آیین تجلیل از اعضای ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس که در قالب برنامه «ساز‌های خاکی» در تالار وحدت تهران برگزار شد، گفت: در حال حاضر ما در معرض شدیدترین هجمه‌های فرهنگی قرار داریم که هزینه‌های گزافی برای آن صرف می‌گردد که بخشی از آن صرف موسیقی‌های آنچنانی و بی‌محتوا می‌شود.
محمد گلریز خواننده موسیقی انقلابی در این مراسم به نمایندگی از هنرمندان موسیقی دوران دفاع مقدس با قرائت متنی گفت: «در ابتدا هنرمندان ما نمی‌دانستند که چه ملودی و آهنگی را باید بسازند که در راستای انقلاب باشد ولی با شروع جنگ تحمیلی جرقه موسیقی حماسی و به عبارتی دفاع مقدس در ذهن هنرمندان متعهد تجلی پیدا کرد و نظر مثبت حضرت امام خمینی درباره سرود شهید مطهری مهر تأییدی بود بر موسیقی پس از انقلاب و موجب شد هنرمندان با شوق بیشتری به خلق آثار حماسی بپردازند. همان طور که مستحضر هستید سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۷ یکی از شکوفاترین سال‌های فعالیت موسیقی بود و اهالی عرصه هنر و موسیقی کار‌های با ارزشی را به وجود آوردند که برخی از آن‌ها ورد زبان مردم و رزمندگان می‌گردید و مردم با شنیدن آن‌ها احساس غرور و سربلندی می‌کردند. از همه مهم‌تر اینکه هنرمندان با حضور خود در جبهه‌ها و اجرای کنسرت‌های میدانی روحیه‌ای دوچندان به رزم‌آوران خود می‌دادند و با اسلحه هنر به یاری سربازان می‌شتافتند و وجود این عزیزان در کنار رزمندگان ایجاد همدلی و وحدت می‌نمود. امیدوارم این مهم در جشنواره‌هایی همچون دفاع مقدس و فجر با خلق موسیقی‌های حماسی ادامه پیدا کند.
گلریز ادامه داد: در حال حاضر ما در معرض شدیدترین هجمه‌های فرهنگی قرار داریم که هزینه‌های گزافی برای آن می‌گردد که بخشی از آن صرف موسیقی‌های آنچنانی و بی‌محتوا می‌شود. مقام معظم رهبری به کرات به مسئولان فرهنگی کشور هشدار داده‌اند و مکرراً تأکید داشته‌اند که مردم به ویژه جوانان در معرض این خطر قرار دارند، اما متأسفانه در چند سال اخیر نه تنها گام مؤثری برداشته نشد بلکه با بها دادن به آثار سبک و مبتذل چه در بعد کلام و ملودی و اجرا ضربات قابل توجهی به موسیقی وارد گردیده است و بعضاً مردم و قشر جوان ما از این ارزش‌ها دور شده‌اند که امیدوارم مسئولان محترم بیش از پیش به این مهم بپردازند. ما در سال‌های قبل این توفیق را داشتیم که شاهد برگزاری جشنواره‌های موسیقی مقاومت، دفاع مقدس و جشنواره ۹ دی باشیم، اما چند سالی است که خبری از این حرف‌ها نیست و هر وقت هم از دوستان مسئول می‌پرسیم که سرنوشت این جشنواره‌ها چه شد، می‌گویند پول نداریم. نکته دیگری که مایلم در اینجا به آن اشاره کنم درباره جشنواره موسیقی فجر است. ما هرساله این جشنواره را برگزار می‌کنیم و دغدغه این را داریم که این جشنواره به مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شود، اما در این سال‌ها اصلاً شعر و سرودی که یادآور جشن فجر انقلاب اسلامی باشد خلق نشده و من در برخی مواقع به طنز می‌گفتم که بهتر است نام این جشنواره را عوض کنید زیرا نام آن با موضوع انقلاب اسلامی است، اما به کام دیگران است.
در بخش دیگری از این مراسم فیلمی کوتاه از نحوه حضور هنرمندان ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس پخش شد که در بخشی از آن، صدا و تصویری از مهرداد کاظمی از خوانندگان مجروح شیمیایی ناشی از بمباران حلبچه برای مخاطبان پخش شد که وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم گفته بود: «درود می‌فرستم به همه شهدای جنگ و همه کسانی که در این دوران زحمت کشیدند و خیلی از آن‌ها مجروح و جانباز شدند. درود می‌فرستم به همه رزمندگانی که جانفشانی کردند. امیدوارم همه شما عزیزان همیشه شاد باشید. واقعاً دلم می‌خواست در این مراسم می‌خواندم و‌ای کاش حالم بهتر بود و می‌توانستم بیایم.» آیین تجلیل از اعضای ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس در قالب برنامه «ساز‌های خاکی» با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر و تعدادی از هنرمندان و مسئولان در تالار وحدت تهران برگزار شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار