کد خبر: 931802
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴
شمارش معکوس آغاز شده است و هر روزی که می‌گذرد از نزدیک و نزدیک‌تر شدن روز دلدادگی عاشقان حسینی خبر می‌دهد. روزی که قرار است بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان اسلام و جلوه‌ای از اتحاد و همبستگی مسلمانان دنیا رقم زده شود.
ميترا شهبازى
شمارش معکوس آغاز شده است و هر روزی که می‌گذرد از نزدیک و نزدیک‌تر شدن روز دلدادگی عاشقان حسینی خبر می‌دهد. روزی که قرار است بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان اسلام و جلوه‌ای از اتحاد و همبستگی مسلمانان دنیا رقم زده شود. زواری که تنها به عشق امام سوم پای پیاده سختی راه را به جان می‌خرند و به سمت حرم حرکت می‌کنند. در حال حاضر چهار مرز شلمچه، مهران، چذابه و سومار آماده حضور زوار هستند و تاکنون تنها از مرز مهران ۱۸۰ هزار زائر عبور کرده است. در این راستا مسئولان ایلام با اشاره به اینکه در روز‌های آتی این تعداد افزایش می‌یابد، از آمادگی زیرساخت‌های این مرز برای تردد روزانه ۱۸۵ هزار نفر خبر می‌دهند.

در حال حاضر ۱۸۰ هزار زائر اربعینی از مرز مهران عبور کرده‌اند و آن طور که روشن است، هر روزی که می‌گذرد بر جمع عاشقان حسینی نیز افزوده می‌شود. عاشقانی که تعدادیشان در راستای خدمت‌رسانی به زوار در موکب‌های متعددی در مرز ایران و عراق مستقر شده‌اند و دلدادگانی هم که در حال برنامه‌ریزی برای زمان حرکتشان هستند و می‌خواهند چند روزی را به دور از زندگی دنیوی در حرم مطهر امام حسین (ع) به راز و نیاز بپردارند. تعدادی هم که اکنون در راه هستند و راهپیمایی بزرگشان را آغاز کرده‌اند. در حال حاضر جدا از سه مرز آماده برای تردد زوار، بر اساس اعلام نظر کارشناسان مرز مهران به عنوان یکی از مرز‌های پرتردد در این ایام شناخته می‌شود که با توجه به زیرساخت‌های از پیش فراهم شده آمادگی تردد روزانه ۱۸۵ هزار نفر را دارد. در کنار زیرساخت‌های لازم برای تردد زوار ۳ هزار و ۵۰۰ جهادگر نیز از سراسر استان‌های کشور در ۱۲ گروه جهادی دور هم جمع شده‌اند تا به زوار خدمت‌رسانی کنند. این جهادگران بسیجی تمام خدماتی همچون یافتن گمشدگان، کفشداری در حرم، تهیه و توزیع چندین وعده غذای گرم و ... را برعهده دارند. همچنین سپاه نیز ۱۰ بیمارستان صحرایی برای خدمات‌رسانی هرچه بهتر به زوار برپا کرده است. تمام این اقدامات منجر به این شده تا مرز مهران امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۱۱ درصدی تردد زوار مواجه شود و این رقم طی روز‌های آتی نیز با افزایش چشمگیری روبرو خواهد شد.

سفر زوار در کمال امنیت
در رابطه با خروج زوار از مرز مهران سرپرست گمرک ایلام می‌گوید: «بر اساس آمار موجود تا دو شب پیش ۱۸۰ هزار زائر و هزار و ۶۰۰ کامیون موکب‌ها از مرز مهران به سمت عراق حرکت کرده است.» روح‌الله غلامی اضافه می‌کند: «علاوه بر زواری که از کشور خارج شده‌اند، ۱۳ هزار زائر عراقی نیز وارد کشور شده‌اند.» وی با اشاره به فعالیت شبانه روزی گمرک ایلام ادامه می‌دهد: «به دلیل حجم زیاد تقاضا و تردد‌ها سعی شده تا در تمامی ساعات کار زائران راه بیفتد.» لازم به ذکر است که اتوبوس، مینی‌بوس و وسایل نقلیه‌ای که از طرف سازمان حج و زیارت معرفی می‌شوند، بدون هزینه از مرز عبور می‌کنند، اما همچنان برای خروج موقت سواری‌ها، گمرک عراق ۱۱۰ دلار به همراه ۳۵ هزار دینار دریافت می‌کند. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام با اشاره به تردد زوار می‌گوید: «نقاط حادثه خیز مسیر‌های منتهی به پایانه‌های مرزی شناسایی شده و ایمن‌سازی شده‌اند.»
نورالله دلخواه ادامه می‌دهد: «تدارکات کافی برای مهیا بودن وسایل نقلیه عمومی برای جا‌به‌جایی زائران عتبات عالیات قبل از برگزاری کنگره بزرگ اربعین با انجام فراخوان صورت می‌گیرد و در این خصوص از ظرفیت سایر استان‌ها همانند سال‌های گذشته استفاده خواهد شد.»

احمد کرمی، معاون عمرانی استاندار ایلام نیز با اشاره به اینکه با هماهنگی‌های صورت گرفته امسال برای جابه‌جایی زائران اتوبوس‌های برون شهری با استقرار در پایانه برکت و سکو‌های مشخص شده هر استان زمینه تسهیل در جابه‌جایی زائران مهیا شده است و امسال شاهد تداخل و سردرگمی زائران در پایانه‌ها نخواهیم بود، می‌گوید: «پایانه برکت به وسعت ۲۵ هکتار برای استقرار اتوبوس‌های برون شهری در مرز مهران مهیا شده است.» همچنین امسال بیش از ۹۸ نقطه مستعد حادثه در سطح مسیر‌های مواصلاتی ایلام نیز اصلاح شده است که به طور کلی می‌توان گفت: معطلی زوار نسبت به سال گذشته به شدت کاهش یافته است. همچنین با توجه به حضور ۳۰ هزار نیروی انتظامی در محدوده مرز‌های شلمچه، مهران و چذابه پیش‌بینی می‌شود زوار سفری امن داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار