کد خبر: 931707
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۳
تعداد واحد‌های صنعتی از ۱۰ هزار واحد به ۹۸ هزار واحد افزایش یافته است
بیست وهفتمین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع «اقتصاد» و با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه با حضور افرادی، چون دکتر شمس‌الدین حسینی وزیر اسبق اقتصاد و دارایی، دکتر غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس‌کل سابق سازمان مالیاتی کشور و رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی و جمعی دیگر از مسئولان و نخبگان علمی حضور داشتند.
به گزارش «جوان» معاون اسبق وزیر اقتصاد گفت: براساس استاندارد سازمان ملل درآمد روزانه کمتر از ۲ دلار خط فقر است و بر این اساس قبل از انقلاب ۴۷ درصد از مردم زیر خط فقر بودند، اما هم‌اکنون این نسبت به ۹ درصد کاهش یافته‌است که به معنای کاهش یک پنجمی آمار فقر مطلق است.
غلامرضا حیدری کرد زنگنه با اشاره به شاخص توسعه انسانی افزود: ایران در شاخص‌های متعدد توسعه انسانی رتبه اول تا سوم را داراست، نسبت تعداد دختران در مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۰ درصد در پیش از انقلاب به بالای ۵۰ درصد پس از انقلاب رسیده‌است و این نشان می‌دهد نسبت عدالت جنسیتی در تحصیلات تا حد زیادی به وجود آمده‌است.
‌ایران در کشور‌های با توسعه انسانی بالا قرار گرفته‌است
وزیر اسبق اقتصاد با اشاره به ارتقای شاخص درآمد سرانه و امید به زندگی گفت: ایران با رسیدن به رتبه ۷/۰ در شاخص توسعه انسانی در سطح کشور‌های با توسعه انسانی بالا قرار گرفته‌است.
شمس الدین حسینی، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: شاخص توسعه انسانی قبل از انقلاب در سطح ۵/۰ بود که این نسبت ایران را جزو کشور‌های رتبه‌های پایین توسعه انسانی نشان می‌داد، اما پس از انقلاب و اکنون این شاخص به ۰/۷ افزایش یافته و این نشان می‌دهد ایران جزو کشور‌های با توسعه انسانی بالا قرار دارد.
وی افزود: شاخص درآمد سرانه براساس برابری قدرت خرید که در سال ۱۹۹۰ به میزان ۱۱ هزار و ۴۰۰ دلار بود، در سال ۲۰۱۷ به ۱۹ هزار و ۱۰۰ دلار رسیده و امید به زندگی از ۸ /۶۳ سال در سال ۱۹۹۰ به بیش از ۷۶ سال در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته‌است.
حسینی اضافه کرد: ایران اسلامی هفدهمین کشور پهناور و پرجمعیت جهان محسوب می‌شود و یک درصد مساحت جهان را در اختیار دارد و براساس شاخص قدرت خرید مردم، به عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید.
فضای تفریحی گردشگری ۱۶ برابر شد!
در ادامه بیست و هفتمین نشست شنبه‌های انقلاب، جعفر قادری عضو شورای نظارت بر سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انقلاب توانسته است ۱۶ هزار کیلومتر شبکه بزرگراهی ایجاد کند که این رقم نسبت به قبل از انقلاب شش برابر شده است.
قادری تأکید کرد بعد از انقلاب سرانه فضای تفریحی و گردشگری کشور نیز ۱۶ برابر شده است.
محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: بازار سرمایه ایران در سال ۴۵ با سرمایه اولیه ۲۳ میلیارد ریال و با حضور ۱۵۰ شرکت شکل گرفت که این آمار در اوایل انقلاب کاهش یافت و به ۵۶ شرکت رسید، اما اکنون ارزش سرمایه این بازار ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است.
حسن‌نژاد با بیان اینکه شاید بعضی‌ها می‌گویند که این آمار با احتساب نوسان‌های ارزی حاصل شده است، گفت: با محاسبه‌ای ساده در می‌یابیم که این رقم هر میزان با نوسان ارزی نیز روبه رو شده‌باشد، باز هم افزایش پیدا کرده‌است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: قبل از انقلاب در کشور فقط یک بورس آن هم در تهران موجود بود، اما اکنون در تمام شهر‌ها یک بورس فعال است و حتی برای پتروشیمی، انرژی، نفت و زعفران بورس‌های جدا‌گانه‌ای فعال است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: امروزه ۱۱ میلیون ایرانی به خارج از کشور مسافرت می‌کنند که قبل از انقلاب این مهم برای افراد مقدور نبود و حتی مردم هواپیما را هم از نزدیک ندیده بودند.
جلال غفاری قدیر، رئیس سابق دانشگاه علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین (ع) نیز گفت: ایران جزو کشور‌های موفقی است که توانسته ۸۰ میلیون نفر را مدیریت کند و حتی وابستگی به نفت را به یک چهارم نسبت به قبل از انقلاب برساند و این موفقیت‌ها در حالی رخ داده که کشور مورد ظالمانه‌ترین تحریم‌ها نیز قرار داشته‌است. وی گفت: در حال حاضر ایران رتبه بیست و دوم تولید غلات جهان را دارد و جایگاه پنجم در رشد تولید غلات را به خود اختصاص داده‌است. پس از انقلاب رتبه ایران به لحاظ آبیاری زمین‌های کشاورزی به ۱۵ رسید و رتبه بیست و یکم بهره‌وری از ابزار کشاورزی را نیز از آن خود کرد.
غفاری افزود: ایران در تولید گچ رتبه سوم، در تولید مس رتبه دوازدهم، در تولید سنگ آهن رتبه دوازدهم، در تولید روی رتبه شانزدهم، در تولید محصول راهبردی فولاد رتبه سیزدهم، در تولید سیمان رتبه یازدهم، در زمینه صادرات سیمان رتبه اول، در تولید آلومینیوم رتبه بیستم، در صنعت هوایی رتبه بیستم و در تولید خودرو رتبه شانزدهم دنیا را داراست. همچنین احمد طاهری، دبیر کمیته اقتصاد جنبش مردمی پاسداشت ۴۰ سال انقلاب اسلامی نیز گفت: اقتصاد ایران با هشت رتبه ارتقا از جایگاه ۲۶ جهانی در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) به رتبه ۱۸ در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) صعود کرده‌است و جزو ۲۰ قدرت اقتصادی جهان به حساب می‌آید.
وی خاطر نشان کرد: ۱۰ برابر شدن تعداد واحد‌های صنعتی کشور از ۱۰هزار واحد به ۹۸هزار واحد که از نظر کیفی ده‌ها برابر پیشرفته و مستقل شده و از صنعت مونتاژ به صنعت بومی تحوّل یافته‌است، از دیگر دستاورد‌های انقلاب به شمار می‌رود.
طاهری یاد‌آور شد: رشد صد برابری صادرات غیرنفتی ایران از ۵۴۰ میلیون دلار در سال ۱۳۵۶ به ۵۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۶ و افزایش سه برابری سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور از دستاورد‌های انقلاب است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار