کد خبر: 931426
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
از شرق آسیا گرفته تا خاورمیانه و اروپا، از آنجا تا قلب اروپا و مرز‌های امریکا، ظاهراً رئیس‌جمهور امریکا از همه حق حساب می‌خواهد. بعد از خروج ترامپ از توافق‌های تجاری مانند ترنس‌پاسیفیک و نفتا، ترامپ حالا قصد دارد با انگلیس، اتحادیه اروپا و ژاپن هم توافق تجاری دوجانبه جدید امضا کند.
از شرق آسیا گرفته تا خاورمیانه و اروپا، از آنجا تا قلب اروپا و مرز‌های امریکا، ظاهراً رئیس‌جمهور امریکا از همه حق حساب می‌خواهد. بعد از خروج ترامپ از توافق‌های تجاری مانند ترنس‌پاسیفیک و نفتا، ترامپ حالا قصد دارد با انگلیس، اتحادیه اروپا و ژاپن هم توافق تجاری دوجانبه جدید امضا کند؛ توافق‌هایی که امریکا ادعا می‌کند هدف آنها، متعادل کردن تجارت جهانی است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت لایتیزر، نماینده تجاری امریکا دیروز گفت: دولت دونالد ترامپ به کنگره خبر داده که قصد دارد با انگلیس، اتحادیه اروپا و ژاپن قرارداد‌های تجاری دوجانبه جدیدی امضا کند. در حالی که رئیس جمهور ترامپ، بخش‌های کشاورزی و کارگری و تجار امریکایی را پایگاه انتخاباتی خود برای تبلیغ رأی به جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر قرار داده، لایتیزر گفته است: «ما به سرانجام بخشیدن به این مذاکرات با نتایجی واقعی و به موقع برای کارگران، کشاورزان، دامداران و تجار امریکایی متعهد شده‌ایم.» نماینده تجاری امریکا گفته که درباره توافق‌های جدید به کنگره نامه نوشته و تأکید کرده است: «صادرکنندگان امریکایی مدت‌هاست که با موانع وجود تعرفه و نبود تعرفه در ژاپن و در اروپا دست و پنجه نرم کرده‌اند. هدف دستیابی به یک تجارت عادلانه‌تر و متعادل‌تر با شرکای امریکاست.» او همچنین گفته که امریکا به دنبال یک توافق تجاری با انگلیس به محض خروج آن از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ میلادی است: «واشنگتن قصد دارد به موانع وجود تعرفه و نبود تعرفه رسیدگی کند و به یک تجارت آزاد، عادلانه و متقابل با انگلیس دست یابد.» با این حال، خانم سیسیلیا مالمستروم، کمیسیونر امور تجاری اتحادیه اروپا که قرار است هفته آینده به همراه یک تیم مذاکره‌کننده به امریکا برود، پیش‌بینی کرده که انتظار نمی‌رود در جدال گمرکی با امریکا توافقی حاصل شود. ترامپ یک شنبه قبل در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفته بود: هیچ‌کس با ما، بدتر از اتحادیه اروپا رفتار نمی‌کند. اتحادیه اروپا تنها بدین خاطر وجود دارد تا از ایالات متحده سوءاستفاده تجاری کند، ولی مالمستروم، ترامپ را به خاطر این اظهارات مورد انتقاد قرار داده و به شبکه رادیویی آلمانی دویچلندفونک گفته است: چنین سخنانی به هیچ عنوان سازنده نیست. او می‌گوید: «اگر بخواهیم با زبانی دیپلماتیک سخن بگوییم، او محاسبه‌ناپذیر است.»
خانم مالمستروم از برقراری تعرفه‌های گمرکی امریکا بر فولاد و آلومینیوم ابراز تأسف کرده و نسبت به تنش‌های جدید ناشی از این اقدام در روابط دوجانبه هشدار داد: «چنانچه امریکا بخواهد بر خودرو‌های اروپایی تعرفه ۲۵‌درصدی اعمال کند، اتحادیه اروپا نمی‌تواند ساکت بماند.» با این حال، کمیسیونر امور تجاری اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که چنین اتفاقی نیفتد، اما احتمال آن را منتفی نیز ندانست.
آندریاس مایلکز، مقام ارشد وزارت خارجه آلمان نیز گفته که امریکا نباید سیاست انرژی اروپا را تعیین کند یا تصمیم بگیرد که آیا آلمان باید گاز روسیه را بخرد یا نه. واکنش این دیپلمات آلمانی به موضع‌گیری رئیس‌جمهور امریکا است که آلمان را برای حمایت از خط لوله نورد استریم ۲ که گاز روسیه را به آلمان می‌رساند، مورد انتقاد قرار داده و برلین را برای وابستگی انرژی‌اش به روسیه «اسیر» نامیده است، ولی مایلکز می‌گوید: «این بخشی از منافع اصلی اروپاست. من نمی‌خواهم سیاست انرژی اروپا در واشنگتن تعیین شود.» وی افزود: «ما نیاز داریم با شرکای اروپایی‌مان مشورت کنیم، اما من قطعاً نمی‌پذیرم که واشنگتن در پایان تصمیم بگیرد که ما نباید به گاز روسیه تکیه کنیم و این خط لوله را تکمیل کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار