کد خبر: 931425
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
ادعایی که ترامپ از زبان ولیعهد سعودی بازتولید می‌کند
روزنامه‌هــای امــــریکایی گزارش‌هایی مستند از رابطه قاتلان خبرنگار منتقد سعودی در ترکیه و ولیعهد عربستان می‌دهند، اما ترامپ در ادامه سناریوی قاتلان خودسر بالاخره دروغی را که چند روز برای آن برنامه‌ریزی شده بود، بر زبان راند.
روزنامه‌هــای امــــریکایی گزارش‌هایی مستند از رابطه قاتلان خبرنگار منتقد سعودی در ترکیه و ولیعهد عربستان می‌دهند، اما ترامپ در ادامه سناریوی قاتلان خودسر بالاخره دروغی را که چند روز برای آن برنامه‌ریزی شده بود، بر زبان راند؛ بی‌خبری محمد بن‌سلمان از سرنوشت خاشقجی بینوای مثله شده در کنسول عربستان در آنکارا. ترامپ در مصاحبه‌ای هم مردم را از «پیشداوری» درباره دخالت عربستان در ماجرا بر حذر داشت که البته اقرار ضمنی به این است که حتی افکار عمومی امریکا هم دروغ ترامپ را می‌فهمند! توجیه این دروغگویی دوباره از زبان ترامپ این است؛ «سعودی‌ها بزرگ‌ترین متحد امریکا هستند»، اعترافی دوباره به اینکه کالبد یکی از وقیح‌ترین استبداد‌های عربی روح یک دموکراسی غربی را در خود دارد که در آن کشتار و مثله‌سازی افراد امری عادی است.
دو هفته بعد از آنکه جمال خاشقجی روز دوم اکتبر برای انجام امور اداری وارد ساختمان کنسولگری شد، اما دیگر هرگز دیده نشد، اوایل روز سه شنبه دونالد ترامپ در توئیتی نوشت که ولیعهد عربستان در تماسی تلفنی «هرگونه آگاهی از آنچه در کنسولگری عربستان در ترکیه اتفاق افتاده را کاملاً انکار می‌کند.» وی افزود که «بن‌سلمان به من گفت: تحقیقات کامل و جامعی را که شروع کرده به سرعت گسترش خواهد داد. به زودی پاسخ‌هایی فراهم خواهد شد.»
رئیس‌جمهور امریکا همچنین در جریان مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس ضمن انتقاد از افرادی که عربستان سعودی را مقصر ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی می‌دانند، گفت: این مردم در این پرونده پیشداوری می‌کنند.
ترامپ افزود: ما مجدداً با پرونده‌ای مواجه شده‌ایم که مردم در آن می‌گویند عربستان سعودی گناهکار است، مگر آنکه خلافش ثابت شود. من این چنین رویه‌ای را نمی‌پسندم. ترامپ اعتراضات جهانی علیه عربستان سعودی را با جنجال پیرامون برت کاوانا، عضو دادگاه عالی امریکا مقایسه کرد که در آن کاوانا در جریان روند تأیید صلاحیتش به تعرض جنسی متهم شده بود. وی گفت: ما به تازگی از پرونده مشابهی بیرون آمدیم که در آن متوجه شدیم کاوانا کاملاً بی‌گناه بود. ما ابتدا باید متوجه شویم که چه اتفاقی رخ داده است.
 
سد ۱۱۰ میلیاردی
 
ترامپ همچنین در مصاحبه با شبکه فاکس‌بیزینس گفت: عربستان سعودی یکی از مهم‌ترین متحدان من است. ترامپ گفت: واکنش امریکا به دست داشتن عربستان در ناپدید شدن خاشقجی به این بستگی خواهد داشت که آیا آن‌ها از این مسئله اطلاعی داشته‌اند یا خیر.
وی افزود: عربستان سعودی شریک ما و متحد ما علیه ایران است. آن‌ها یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین متحدان من محسوب می‌شوند.
ترامپ با اشاره به توافق تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری امریکا با عربستان سعودی گفت: آن‌ها میزان بسیار زیادی پول سرمایه‌گذاری می‌کنند.
پیش از او مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا هم که به دستور ترامپ راهی ریاض شد، حین حضورش در عربستان بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: در هر یک از ملاقات‌های اخیرم، رهبران سعودی داشتن هرگونه اطلاعی را از آنچه در کنسولگری آن‌ها در استانبول رخ داده به شدت رد کردند.
وی اظهار کرد: ارزیابی من از این نشست‌ها این است که برای مشخص شدن تمام واقعیت‌ها و حصول اطمینان از پاسخگو بودن افراد از جمله رهبران و مقام‌های ارشد عربستان سعودی تعهدی جدی وجود دارد.
 
بدون اطلاع ولیعهد آب هم نمی‌خورند
 
اما حتی در حزب جمهوریخواه هم این دروغ‌ها خریداری ندارد. لیندسی گراهام، سناتور ممتاز جمهوریخواه که مدافع روابط امریکا و عربستان بوده به شدت از ولیعهد عربستان انتقاد کرد و گفت: «او دستور قتل این روزنامه‌نگار را داده بود.»
سناتور لیندسی گراهام مستقیماً محمد بن سلمان را مسئول این حادثه معرفی کرد و افزود دیدگاه‌های خود را با دونالد ترامپ در میان خواهد گذاشت و از تعلیق فروش تسلیحات به عربستان سعودی دفاع می‌کند. گراهام در مصاحبه با شبکه خبری «فاکس‌نیوز» گفت: در عربستان سعودی بدون اطلاع ولیعهد هیچ اتفاقی نمی‌افتد. من جدی‌ترین حامی آن‌ها در مجلس سنا بوده‌ام. این مرد ویرانگر است. او دستور قتل یک نفر را در کنسولگری استانبول صادر کرده و انتظار دارد آن را نادیده بگیریم. احساس می‌کنم از من سوءاستفاده شده است. رند پل، سناتور امریکایی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: عربستان سعودی دوست امریکا نیست، زیرا این کشور بد‌ترین بازیگر در جهان و مشوق گسترش تروریسم است. رند پل، در پیامی در توئیتر نوشت: عربستان سعودی دوست ما نیست، زیرا آن‌ها بد‌ترین بازیگری هستند که مروج تروریسم هستند. همچنین روزنامه «واشنگتن پست» که «جمال خاشقجی» در این رسانه ستون‌نویس بوده، سرمقاله تازه‌ای درباره این روزنامه‌نگار مفقود شده سعودی منتشر کرد و در آن ضمن انتقاد از تلاش دولت دونالد ترامپ برای «لاپوشانی کردن» این پرونده، خواستار تحقیق سازمان ملل درباره این موضوع شد و همچنین بر لزوم توقف فروش تسلیحات از واشنگتن به ریاض تأکید کرده است. در سرمقاله این رسانه امریکایی تأکید شده که دولت «دونالد ترامپ» درصدد «پاکسازی قضیه جمال خاشقجی» است.
 
همراه بن‌سلمان، قاتل خاشقجی
 
همزمان نیویورک‌تایمز گزارش می‌دهد یکی از مظنونانی که ترکیه در ناپدید شدن خاشقجی شناسایی کرده، از کسانی است که اغلب در سفر‌های ولیعهد عربستان از جمله به فرانسه، اسپانیا و امریکا او را همراهی کرده است. این روزنامه عکس‌هایی از این شخص در کنار بن‌سلمان منتشر کرده است. به نوشته نیویورک‌تایمز شاهدان عینی سه مظنون دیگر را به تیم امنیتی ولیعهد عربستان گره می‌زنند.
این روزنامه می‌نویسد: نفر پنجم یک متخصص پزشکی قانونی است که پست‌های بالایی در وزارت کشور و تشکیلات پزشکی عربستان دارد و به این ترتیب از چنان موقعیتی برخوردار است که فقط می‌تواند از یک مقام عالی رتبه سعودی دستور گرفته باشد. این روزنامه نوشت: «اگر آنطور که مقام‌های ترکیه می‌گویند این مردان در زمان ناپدید شدن خاشقجی در روز دوم اکتبر در کنسولگری عربستان در استانبول حاضر بودند، ممکن است نشان‌دهنده ارتباط مستقیمی میان آنچه اتفاق افتاده و ولیعهد محمد (بن سلمان) باشند.»
 
حمایت اسرائیل از عربستان
 
یک منبع امنیتی اسرائیلی به پایگاه خبری ایلاف که به دفتر پادشاهی سعودی نزدیک است، اعلام کرد، اسرائیل به اخبار صادره از سوی ترکیه درباره ناپدید شدن روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی اعتماد ندارد بلکه بیشتر به گفته‌های ریاض اعتماد می‌کند. این منبع اسرائیلی تأکید کرده است که اسرائیل از نزدیک تحولات این مسئله را پیگیری می‌کند و اخباری که هر از گاهی پخش می‌شوند حقیقت نداشته و براساس ادله و شواهد نیستند بلکه در چارچوب پیش‌دستی رسانه‌ها در انتشار اخبار و مناقشات سیاسی میان چند کشور مطرح می‌شوند. این منبع افزود: اسرائیل به این مسئله اهمیت می‌دهد، اما هنوز موضعی را در این باره اتخاذ نکرده و در انتظار اعلام نتایج تحقیقات تیم مشترک ترکیه‌ای، سعودی و تحقیقات داخلی عربستان است.
 
سفیر عربستان ولیعهد می‌شود!
 
روزنامه تایمز انگلیس در مقاله‌ای با عنوان «چه کسی جانشین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان می‌شود» نوشت: روی کار آمدن محمد بن سلمان به مثابه حلقه نجاتی برای امریکا و انگلیس بود و در طول چندین دهه این کشور‌ها ائتلاف‌شان با عربستان را به عنوان پایه و اساس استراتژی امنیتی و خارجی خود به دلیل نفت و ایران از یک سو و از سوی دیگر تبدیل شدن عربستان به یک جزیره باثبات و حامی غرب در سایه تنش‌های منطقه حفظ کرده‌اند. اما با افزایش خشم و فشار‌ها درباره ربوده شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول و تردید واشنگتن درباره اینکه احتمالاً بن سلمان دستور قتل وی را داده است، صحبت کردن درباره بررسی ایجاد جایگزینی برای بن‌سلمان نسبت به اجرای آن آسان‌تر است چراکه بد‌ترین سناریویی که ممکن است امریکایی‌ها یا انگلیسی‌ها در این باره تصور کنند این است که این مسئله ثبات عربستان را به خطر بیندازد.
این روزنامه نوشت: اگر ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تصمیم بگیرد ولیعهد را قربانی کند احتمالاً ترجیح خواهد داد که این پست همچنان متعلق به این خانواده باشد و همین مسئله باعث شده «خالد بن سلمان»، سفیر عربستان در واشنگتن و برادر کوچک‌تر محمد بن سلمان که اخیراً در پی پرونده خاشقجی به ریاض فراخوانده شده، جایگزین احتمالی باشد.
همچنین روزنامه انگلیسی- امریکایی گاردین در سرمقاله خود نوشت «[بن سلمان]به دلیل دوستی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا، که اولین سفر خارجی‌اش به عنوان رئیس‌جمهور امریکا به ریاض بود، جسور شده است و اکنون این ترامپ است که به نظر می‌رسد پوششی بر این ایده مضحک است که یک تیم شکنجه ۱۵نفره شامل یک پزشک کالبدشکافی، خاشقجی را کشته‌اند.» گاردین افزوده است: با توجه به اتفاقات چند سال اخیر، آینده بی‌ثباتی با پادشاهی وی در انتظار عربستان سعودی خواهد بود. از سوی دیگر شاه سلمان پسران مستعدی دارد و بن سلمان سومین شاهزاده است. اکنون زمان آن رسیده که خاندان سعودی به فکر شاهزاده چهارمی برای جانشینی شاه کنونی باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
0
0
سلام. عزیزان تهدیدهای امریکایی ها و ترکیه ، فقط برای بالا بردنِ پول خونِ خاشقچی است. صعودیها دوباره در تله امریکاییها افتاده اند و امریکاییها نیز خواهانِ تیغ زدنِ صعودیها، تا حداکثر هستند ( گاوِ شیری ). اروپا نیز در ته صف منتظر است به امید بهره وری. باید دید زمانِ سفارش های آنها چه زمان روی میز خواهد آمد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار