کد خبر: 931269
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳
شبکه خبرپراکنی وزارت خارجـه انگلیس در ادامه ادعا‌های ضدسوری خود مدعی شد که بر اساس تحقیقات این رسانه (!) از سپتامبر سال ٢٠١٣ که دولت سوریه عهدنامه بین‌المللی منع سلاح‌های شیمیایی را امضا کرد، حداقل ١٠٦حمله شیمیایی در سوریه رخ داده است. بی‌بی‌سی توضیح نداد که چگونه با ابزار رسانه توانسته است پی به حملات شیمیایی در یک محیط پیچیده نظامی ببرد.
بر اساس ادعا‌های بی‌بی‌سی، تحقیق مشترک برنامه پانوراما و بخش عربی سرویس جهانی این شبکه نشان می‌دهد که در تاریخ مذکور فقط پنج حمله شیمیایی کار داعش بوده است، اما شواهدی وجود ندارد که دیگر مخالفان دولت از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشند و بنابراین بی‌بی‌سی بر این باور است که تمام حملات شیمیایی هوایی کار نیرو‌های دولتی بوده است.
برنامه پانوراما و بخش عربی بی‌بی‌سی مدعی هستند که از زمانی که سوریه پیمان منع سلاح‌های شیمیایی را امضا کرد ١٦٤ حمله شیمیایی را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که شواهد معتبری وجود دارد که در ١٠٦ حمله از سلاح شیمیایی استفاده شده است. این در حالی است که گروه حقیقت‌یاب سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و گروه مشترک تحقیق سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی - که اکنون منحل شده- از سال ٢٠١٤ گزارش‌های استفاده از سلاح‌های شیمیایی را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که بین سال‌های ٢٠١٣ تا ٢٠١٨، در ٣٧ مورد یا سلاح شیمیایی به کار رفته یا احتمال استفاده از سلاح شیمیایی مطرح است. با آنکه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و سازمان ملل هزار و ۳۰۰ تن سلاح شیمیایی سوریه را معدوم کردند، اما دولت‌های غربی مدعی ادامه حملات شیمیایی از سوی دولت بشار اسد هستند و گزارش بی‌بی‌سی هم در ادامه همین سیاست تبلیغاتی علیه دولت سوریه است و البته یک نکته مهم وجود دارد که لااقل پذیرفته است که بخشی از حملات کار داعش بوده و تکلیف ۵۹ حمله هم مشخص نیست، هرچند این همان تکنیک افزایش باورپذیری اتهامات از طریق توزیع نابرابر تقصیرهاست.
 
کوتاهی هم‌پیمانان واشنگتن علیه داعش
 
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که کوتاهی و کم‌کاری نیرو‌های هم‌پیمان با امریکا به تروریست‌ها اجازه داد بر کرانه شرقی رود فرات تسلط یابند. ولادیمیر سافچنکو، رئیس مرکز روسی آشتی در سوریه که در مرکز حمیمیم مستقر است در بیانیه‌ای اعلام کرد: در نتیجه کوتاهی نیرو‌های هم‌پیمان با امریکا در سوریه تروریست‌ها توانستند به طور کامل بر منطقه‌ای به طول ۲۰ کیلومتر در امتداد کرانه شرقی رود فرات میان «هجین» و «سوسه» تسلط یابند. سافچنکو در ادامه افزود: به‌رغم اعلام پیروزی امریکا بر اعضای گروه تروریستی داعش، نیرو‌های مسلح داعش همچنان بر برخی مناطق سوریه تسلط دارند و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تحت رهبری واشنگتن و تشکیلات نیرو‌های سوریه دموکراتیک وابسته به امریکا به مبارزه با تروریست‌ها در حومه جنوبی «دیرالزور» ادامه می‌دهد. وی همچنین تصریح کرد: افراد مسلح داعش ۱۳اکتبر به اردوگاه آوارگان سوری حمله و ۷۰۰ تن را ربوده و به «هجین» منتقل کردند.
 
اطلاعات جدیدی درباره کمیته قانون اساسی
 
سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد که نماینده سازمان ملل در امور سوریه قرار است امروز اطلاعات تازه‌ای را درخصوص تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه ارائه دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد که امروز شورای امنیت نشستی را به منظور بررسی وضعیت سیاسی سوریه پس از سلسله دیدار‌ها از جمله دیدار استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه با نمایندگان کشور‌های ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشور‌های تضمین‌کننده روند آستانه درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه برگزار خواهد کرد. وی در ادامه افزود: قرار است نماینده سازمان ملل در امور سوریه اطلاعات جدیدی را درباره تشکیل کمیته قانون اساسی در جلسه شورای امنیت ارائه دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار