کد خبر: 931262
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
مسعود خوانساري، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اكنون پنج نرخ ارز وجود دارد. ارز 4200 توماني دولتي، نيمايي، سنا، مسافري و ارز آزاد پنج نرخ ارز را تشكيل مي‌دهند

مسعود خوانساري، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اكنون پنج نرخ ارز وجود دارد. ارز 4200 توماني دولتي، نيمايي، سنا، مسافري و ارز آزاد پنج نرخ ارز را تشكيل مي‌دهند و طبيعي است كه در چنين وضعيتي تصميم‌گيري به خصوص در حوزه كسب و كار، كار بسيار مشكلي است بنابر‌اين بايد براي اين موضوع تصميمي قطعي و جدي گرفت.
وی با اشاره به يك مطالعه كارشناسي در اتاق تهران گفت: ‌نزديك 570 ميليارد دلار واردات كشورهاي همسايه ما مثل عراق، پاكستان و روسيه است كه ما تنها 18 ميليارد دلار صادرات به اين كشورها داريم، در حالي كه پتانسيل صادراتي ما بسيار بيشتر است،‌اما براي افزايش آن شرط و شروطي لازم است و بايد موانع صادراتي برداشته شود.
خوانساري گفت: قطعاً با اين قيمت‌هايي كه اكنون در ارتباط با ارز ايجاد شده مي‌توانيم در بسياري زمينه‌هاي صادراتي موفق باشيم.
وي با اشاره به تحقيق انجام شده در مورد يارانه سوخت در اتاق تهران بيان داشت: در حال حاضر حدود 90 ميليون ليتر بنزين به قيمت هزار تومان روزانه در كشور مصرف مي‌شود كه اگر قيمت آن را با دلار هزار توماني محاسبه كنيم، قيمت هر ليتر بنزين 7 سنت مي‌شود. در حالي كه بنزين در عراق 63 سنت و در افغانستان 73 سنت است و ونزوئلا تنها كشوري است كه بنزين را از ما ارزان‌تر عرضه مي‌كند كه قيمت عرضه بنزين در اين كشور يك سنت است.


قیمت بنزین آزاد شود20میلیون لیتر صادر می‌کنیم
رئيس اتاق بازرگاني تهران با تأكيد بر اينكه هر چه سريع‌تر بايد در رابطه با بنزين تصميم‌گيري شود، گفت:‌پيش از اين بنزين يارانه‌اي را به ماشين مي‌داديم و اكنون توصيه ما اين است كه در سهميه‌بندي بنزين، بنزين را به شخص بدهيم. وي افزود: زيرا بر اساس تحقيقات ما دهك دهم 25 برابر دهك اول از مزاياي بنزين سوبسيدي استفاده مي‌كنند، به طوري كه دهك اول 1/ 1 از يارانه بنزين استفاده مي‌كنند و دهك دهم 6/25 كه اين عادلانه نيست، بنابر‌اين نبايد يارانه بنزين به وسيله نقليه داده شود.
خوانساري گفت:‌بر اساس محاسبات انجام شده اگر قيمت بنزين آزاد شود حدود 20 ميليون ليتر به ارزش 4 ميليارد دلار در روز مي‌توانيم به قيمت هر ليتر 50 سنت به كشورهاي همسايه صادر كنيم و همچنين حدود 30 هزار ميليارد تومان هم علاوه بر يارانه مي‌تواند براي كشور درآمد داشته باشد كه دولت از محل اين درآمدها مي‌تواند بدهي‌هاي خود را به تأمين اجتماعي و ساير موارد پرداخت كند.
رئيس اتاق بازرگاني تهران با اشاره به اينكه مدتي است در هند و چين سفير نداريم، گفت: دو وزارتخانه بي‌وزير مانده و تعدادي از وزارتخانه‌ها بلاتكليف هستند و مشخص نيست وزير آنها مي‌ماند يا خير كه اين موضوعات هم بايد حل شود.
وي همچنين اظهار داشت: با جهش ناگهاني نرخ ارز بعد از نوروز 97 اتاق بازرگاني با انجام پژوهشي، نظرسنجي درباره مسائل اقتصادي انجام داد كه نشان مي‌دهد بيش از 70 درصد از فعالان اقتصادي نسبت به آينده خوش‌بين نيستند و انتظار آنها از آينده اقتصاد آن است كه وضعيت از اكنون بدتر خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار