کد خبر: 931226
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
وزیر نفت:
وزیر نفت ضمن ارائه اطلاعاتی درباره مذاکرات نفتی با روسیه و اروپا و همچنین تشریح وضعیت بازار نفت درباره احیای کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین گفت: این موضوع در دولت در حال بحث و بررسی است.
جعفر تکبیری
وزیر نفت ضمن ارائه اطلاعاتی درباره مذاکرات نفتی با روسیه و اروپا و همچنین تشریح وضعیت بازار نفت درباره احیای کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین گفت: این موضوع در دولت در حال بحث و بررسی است.
بیژن زنگنه در چهارمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو درباره مذاکره با وزیر انرژی روسیه اظهار کرد: با وزیر انرژی روسیه درباره مسائل عمومی بازار و شرایط تحریم صبحت کردیم. امریکا شرایطی را به بازار نفت تحمیل می‌کند، در واقع سوزنی به خودشان می‌زنند و بعد آخ‌آخ می‌کنند و می‌گویند بیایید مشکل ما را حل کنید. باید به آن‌ها گفت: لازم نیست به خودتان سوزن بزنید. تحریم‌ها را بردارید تا قیمت‌ها درست و بازار از حالت بی‌تعادلی خود خارج شود. وی با تأکید بر اینکه در بازار کمبود عرضه وجود دارد، افزود: هیچ‌کدام از تولیدکنندگان توان تولید بیشتری ندارند. عربستان از ذخایر خود استفاده می‌کند و در حال حاضر هم دچار چالش سیاسی با یکدیگر شده‌اند. وزیر نفت با بیان اینکه نمی‌توان کمبود عرضه در بازار را با گردن‌کلفتی حل کرد، گفت: ترامپ فکر می‌کند می‌تواند با گردن کلفتی قیمت نفت را کاهش دهد.

زنگنه با تأکید بر اینکه ترامپ می‌خواهد هر کاری که دوست دارد انجام دهد، اظهار کرد: باید عکس‌العمل‌های بازار را بررسی کرد. بازار در حال حاضر ملتهب و به شدت نگران است و نگرانی بازار برای این روز‌ها نیست، بلکه برای آینده است. کشور‌های تولیدکننده نفت یکی پس از دیگری تحریم می‌شوند، اما این شرایط تا کی می‌تواند ادامه پیدا کند. آینده بازار چه خواهد شد؟

وی با تأکید بر اینکه بازار یک ساز و کار هوشمند دارد، گفت: همه در حال حاضر نگران هستند و ترامپ نتوانسته آن‌ها را قانع کند، به همین دلیل بازار مدام دچار مشکل می‌شود. ما هم جزو بازار هستیم.

بررسی درباره کارت سوخت ادامه دارد
زنگنه که خود یکی از مهم‌ترین مخالفان کارت سوخت بود و در دوره وزارت وی این ابزار نظارتی برچیده شد، با اشاره به مباحثی که درباره احیای کارت سوخت مطرح می‌شود، تأکید کرد: کارت سوخت امر پیچیده‌ای است و سهمیه‌بندی یکی از روش‌هایی است که فواید و مشکلاتی دارد. این موضوع در دولت در حال بررسی است تا ببینیم به چه تصمیمی می‌رسیم. وزیر نفت در ادامه با تأکید بر اینکه تولید بنزین در کشور در سال‌های قبل رکورد زده است، گفت: در سال ۹۱ میزان تولید بنزین در کشور به‌طور متوسط ۵۲ میلیون لیتر در روز بود که این میزان در شهریورماه سال‌جاری به ۹۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. بنزین ما را در شرایطی قرار داد که ترامپ در تحریم‌های خود از منع فروش بنزین به ایران حرفی نزد.

حال در شرایطی که زمزمه سهمیه‌بندی مجدد سوخت و همچنین افزایش نرخ این محصول استراتژیک توسط دولت مطرح شده، زنگنه طعنه‌ای به افزایش قاچاق سوخت در کشور زد و گفت: وضع قاچاق بنزین الحمدلله خوب است و از همه مرز‌ها با موفقیت انجام می‌شود! این موضوع هم شامل گازوئیل و هم شامل بنزین است. وی با اشاره به تفاوت نرخ سوخت در ایران و سایر کشور‌ها گفت: برای مثال هر تن گاز مایع در ایران ۱۰ دلار و در بازار ۵۰۰ دلار است. حتماً این موضوع باعث قاچاق می‌شود که باید برای آن تدبیری در نظر بگیریم.
وزیر نفت با اشاره به تولید قیر در کشور گفت: از عجایب دنیا این است که تولید قیر در ایران ۵ میلیون تن و مصرف آن ۹ میلیون تن است که ۳ میلیون تن آن صادر می‌شود، ۴ میلیون تن به صورت رایگان برای راه‌سازی و ۲ میلیون تن آن مصرف داخل است. خودمان هم نمی‌دانیم چطور.

امریکا بازار را با تناقض روبه‌رو کرده است
وزیر نفت همچنین در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات نفتی با اروپا تصریح کرد: این موضوع دنبال می‌شود و زمانی که به نتیجه رسید، اعلام خواهد شد. بار‌ها اعلام کرده‌ایم که درباره تحریم اطلاعاتی به امریکا نمی‌دهیم.
وزیر نفت ضمن تشریح آخرین اقداماتی که در حوزه‌های مختلف صنعت نفت کشور صورت گرفته است، گفت: من درباره تحریم یک کلمه هم حرف نمی‌زنم، قرار نیست برای خوشحالی مردم حرف‌هایی بزنم و کار‌هایی را که در این حوزه انجام می‌دهم لو بدهم.

زنگنه در ادامه با بیان اینکه منشأ ثروت و تولید بخش بالادستی است، افزود: امروز در بازار به‌صورت مرتب شاهد تغییرات مهم هستیم. امریکا، بازار را با تناقض روبه‌رو کرده است و از طرف دیگر نمی‌خواهد قیمت نفت بالا باشد، البته چین و اروپا هم به‌دلیل فشار اقتصادی مایل نیستند قیمت بالا برود.

وی افزود: از طرف دیگر امریکا به کشور‌های تولیدکننده نفت مانند ایران، ونزوئلا و روسیه هجوم می‌آورد و روسیه را برای تحریم سرمایه‌گذاری تهدید کرده است. این بدین معنی است که بازار در سه سال آینده با کمبود مواجه خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه ترامپ بازار را نامتعادل کرده است، افزود: هر روز یک بمب خبری در بازار ایجاد می‌شود. ایران همیشه امنیت عرضه را برای بازار جهانی تضمین کرده و الان هم همین‌طور است. ایران دنبال قیمت بی‌ربط و بالا نبوده و همیشه معتقد است که قیمت بالا برای مصرف‌کننده و تولیدکننده مضر است، اما زمانی که قیمت بالا می‌رود ما مسئولیتی نداریم.

برگزاری مناقصه‌های بسته‌های ۶ میلیارد دلاری در ماه آینده
وزیر نفت با تأکید بر اینکه برای تحرک در اقتصاد باید جریان توسعه را در صنعت نفت زنده نگه داریم، خاطر نشان کرد: در این راستا طرحی در حال اجراست که همان بسته‌های ۶ میلیارد دلاری است. اجرای این طرح از ماه آینده آغاز می‌شود و مناقصه‌های آن برگزار خواهد شد.
زنگنه ادامه داد: این سرمایه باید از داخل تأمین شود. ما اقلام اصلی مورد‌نیاز را در مناقصات ذکر کردیم که باید از داخل کشور تأمین شود. نیاز ارزی این بسته‌ها کم است و شرکت ملی نفت ارز معادل را تأمین می‌کند.

جزئیات سازوکار عرضه نفت خام در بورس باید بررسی شود
زنگنه در ادامه با اشاره به عرضه نفت خام در بورس گفت: باید بررسی کرد که بورس چگونه با صنعت نفت کار خواهد کرد. اینکه نفت خام را در بورس عرضه کنیم، حرف خوبی است، اما صد‌ها مسئله کوچک دارد که باید حل شود که کسی اگر در این معامله شرکت می‌کند، بداند در یک معامله بدون ابهام شرکت کرده است. باید به جزء جزء سؤالات جواب داده شود تا بتوان اوراقی را در بورس عرضه کرد. این بهانه‌گیری نیست، بلکه باید تکلیف مردم روشن شود.

وزیر نفت بیان کرد: باید همه مسائل را حل کنیم، اگر تعداد بیشتری فکر باشد، این فرآیند سریع‌تر رخ می‌دهد. به‌طور کلی شش ماه زمان نیاز دارد تا عملیاتی شود. گیر ما قانون نیست، اینکه بخواهیم از پول فرد دیگری استفاده کنیم، مجوز‌های آن سریع جور می‌شود و از پول دولت راحت می‌توان استفاده کرد. ۸۵ میلیون کاسه دور دولت است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
0
0
عجب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار