کد خبر: 931191
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
کارشناس بخش یگانی گروه مطالعات نظامی مرکز:
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در بخش مطالعات نظامی در سال 1392، کار تدوین شناسنامه یگانی را با یگان‌های 31 عاشورا، 41 ثارالله، 25 کربلا، 14 امام حسین (ع)، 8 نجف اشرف، 17 علی‌بن‌ابیطالب (ع)، 10 سیدالشهداء (ع) و 27 محمد رسول‌الله (ص)، آغاز کرد. درواقع مجموعه شناسنامه‌های یگانی، به دنبال معرفی اجمالی یگان و بررسی عملکرد کلی یگان و واحدهای آن در عملیات‌های دوران دفاع مقدس می‌باشد.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در بخش مطالعات نظامی در سال 1392، کار تدوین شناسنامه یگانی را با یگان‌های 31 عاشورا، 41 ثارالله، 25 کربلا، 14 امام حسین (ع)، 8 نجف اشرف، 17 علی‌بن‌ابیطالب (ع)، 10 سیدالشهداء (ع) و 27 محمد رسول‌الله (ص)، آغاز کرد. درواقع مجموعه شناسنامه‌های یگانی، به دنبال معرفی اجمالی یگان و بررسی عملکرد کلی یگان و واحدهای آن در عملیات‌های دوران دفاع مقدس می‌باشد.


پس از پنج سال کارِ دقیق و مستمر و نظارت فرماندهان یگانی اولین نمونه شناسنامه یگانی که مربوط به لشکر 31 عاشورا است، به اهتمام مصطفی عابدی قشلاقی در مرکز منتشر شد. به همین منظور با سید محمد طباطبائی کارشناس بخش یگانی گروه مطالعات نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع، گفتگویی را ترتیب دادیم تا در خصوص این کتاب توضیحاتی را ارائه دهند.


سید محمد طباطبائی با اشاره به شناسنامه یگانی لشکر 31 عاشورا در خصوص محتوای آن گفت: این کتاب شامل سه بخش و 25 فصل است که در بخش اول، تحت عنوان پیشینۀ یگان، به مشخصات کلی یگان شامل تاریخ تأسیس، دلایل انتخاب نام یگان و خاستگاه استانی یگان پرداخته‌شده است.


وی افزود: در بخش دوم، عملیات‌های آفندی و پدافندی یگان در دوران دفاع مقدس، به تفکیک، اطلاعات مربوط به هر عملیات شامل مراحل عملیات، محورهای عملیات، مشخصات فرماندهی و مسئولین واحدها و تیپ‌ها و گردان‌های یگان در آن عملیات و همچنین لیست تجهیزات یگان و آمار تلفات و خسارات و غنائم در قالب جداولی ارائه‌شده است.


کارشناس بخش یگانی گروه مطالعات نظامی مرکز به بخش سوم این کتاب اشاره کرد و گفت: در این بخش، نویسنده به کمک اسناد و مدارک موجود در مرکز و همچنین اسناد خود یگان، به شرح اجمالی عملیات یگان می‌پردازد، در این بخش به مواردی همچون ابلاغ مأموریت، آماده‌سازی واحدها قبل از عملیات، طرح مانور عملیات یگان و وضعیت یگان در آستانه عملیات و حرکت به سمت نقطه رهایی و شرح عملکرد یگان در حین عملیات و پاتک‌های دشمن و چگونگی مقابله با آن و درنهایت تثبیت منطقه عملیاتی و نتایج عملیات پرداخته می‌شود.


وی ادامه داد: در بخش چهارم و آخرین مرحله، نویسنده به فراخور هر عملیات در قالب بخش ضمائم، اسناد، نقشه‌ها، کالک و عکس‌هایی که به هر عملیات مربوط است، ارائه کرده است.


طباطبائی از شناسنامه یگانی لشکر 31 عاشورا به‌عنوان یکی از پژوهش‌های اساسی جنگ در مرکز یاد کرد و اظهار داشت: این کتاب، بستری برای بسط و گسترش پژوهش‌های یگانی و به‌ویژه پرداختن به نبردهای هر یگان که سراسر درس و حماسه و معرفت است، می‌باشد.


وی به برخی از محدودیت‌هایی که در مسیر نگارش شناسنامه‌ها، کار را دشوار می‌کند، اشاره و عنوان کرد: در نگارش شناسنامه هر یگان، گاها چون افراد مختلفی در دوره‌های مختلف، در یگان مذکور مسئولیت داشتند، روایت‌های مختلفی از یک رویداد وجود دارد. از طرفی می‌بینیم در اسناد مطالبی ثبت‌شده ولی درصحنه عملیات اتفاق دیگری افتاده است، به همین علت پایه و سند قرار دادن اسناد و یا راویان و فرماندهان کار کارشناسانه و سختی است.


کارشناس بخش یگانی گروه مطالعات نظامی مرکز ادامه داد: گاهی نیز در بعضی از یگان‌ها با کمبود اسناد و مدارک مواجهیم و اسناد بعضا نابودشده‌اند؛ بنابراین پرداختن و جستجو کردن همه اسناد و پیدا کردن همه سوژه‌ها و پرداختن به آن، کار سخت و زمان‌بری می‌شود.


وی در خاتمه با ابراز اینکه این کتاب آغازی است برای پرداختن به حوزه‌های دیگر دفاع مقدس در یگان 31 عاشورا، گفت: درواقع شناسنامه پایلوت شروع ورود مجری به پژوهش‌های دیگر است. پژوهش‌های دیگر می‌تواند اطلس یا نبرد نگاری و پرداختن به جزئیات هر نبرد که شامل حماسه‌ها، تصاویر حماسی و معرفتی از جنگ است که در شناسنامه مدنظرمان نیست ولی مجری یا پژوهشگر بعد از ورود به شناسنامه در مراحل بعدی می‌تواند نبرد آن یگان را هم بنویسد.


قابل‌ذکر است که رزمندگان لشکر 31 عاشورا در طول هشت سال دفاع مقدس، در بیش از 18 عملیات آفندی و 20 مأموریت پدافندی با ایثار و فداکاری نقش قابل‌توجهی در حماسه سازی‌ها ایفا کردند

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار