کد خبر: 931102
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
تعلل آموزش و پرورش نسبت به ارائه واكنش تسلي بخش در مورد جان باختن و آسيب شماري از دانش‌آموزان هم مورد نقد است.
نفيسه ابراهيم زاده انتظام

گزارش اخير كميسيون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مبني بر معرفي آموزش‌و‌پرورش به عنوان غيرپاسخگوترين دستگاه در حالي به تازگي منتشر شده است كه اين وزارتخانه به دليل بي‌تفاوتي نسبت به حوادث رخ داده براي دانش‌آموزان در هفته‌هاي آغازين سال تحصيلي جاري زير فشار افكار عمومي است . تعلل آموزش و پرورش نسبت به ارائه واكنش تسلي بخش در مورد جان باختن و آسيب شماري از دانش‌آموزان هم مورد نقد است.
هنوز مهر به پايان نرسيده که چهار كودك بر اثر فرسودگي مدارس و عدم امنيت اردوها، جان سپرده‌اند، اما دريغ از يك واكنش تسلي‌بخش از سوي آموزش و پرورش.


هجوم حوادث به مدارس در سایه فرافکنی آموزش و پرورشی‌ها!
فوت «دنيا ويسي» دانش‌آموز كلاس اول دبستان روستاي «گرماش» سنندج بر اثر فرو ريختن ديوار فرسوده مدرسه؛ سقوط پايه فلزي بسكتبال در يكي از مدارس شهرستان سيريك جان دانش‌آموز پايه دوازدهم را گرفت؛ ريزش ديوار مدرسه‌اي در روستاي سيراب از شهرستان رزن همدان منجر به زخمي‌شدن دانش‌آموز مقطع ابتدايي شد. طبق نظر پرشكان يك قسمت از قفسه سينه اميرحسين دچار فرورفتگي شده و از ناحيه كتف زخم برداشته كه نياز به جراحي دارد و مهره‌هاي گردن او هم آسيب ديده‌اند و دانش‌آموزي از اهالي روستاي سده كه در پايه دوازدهم علوم تجربي دبيرستاني از توابع خواف مشغول به تحصيل بود در كلاس درس بدحال مي‌شود.
مدير مدرسه پس از اطلاع از اين موضوع، براي اعزام بيمار با اورژانس شهر سلامي تماس مي‌گيرد، اما به علت طولاني‌بودن فاصله اورژانس با مدرسه، خودش دانش‌آموز را با خودروي شخصي به درمانگاه مي‌رساند.
فردي به راحتي وارد مدرسه شده و با دو سرنگ از 30نفر از دانش‌آموزان دختر يك مدرسه در قزوين خونگيري كرده است. اتوبوس راهيان‌نور كه حامل ۴۰نفر دختر دوره دوم متوسطه و در حال حركت به منطقه تمرچين آذربايجان غربي بود، بر اثر بارش باران و لغزندگي جاده در ورودي شهر تبريز دچار سانحه شد. در اين حادثه متأسفانه يك دانش‌آموز و نيز يك خانم مربي كه نماينده سپاه بود، جان خود را از دست دادند.
سيستان و بلوچستان با كمبود شديد فضاي استاندارد آموزشي مواجه است و 26هزار كودك بازمانده از تحصيل دارد.
تصوير كلاسي در پل دختر در فضاي مجازي دست به دست مي‌شود كه دانش‌آموزان دختر ابتدايي زير پنجره‌هايي با شيشه‌هاي شكسته درس مي‌خوانند.
اينها مواردي است كه آموزش‌و‌پرورش براساس وظايف ذاتي خود موظف به پاسخگويي نسبت به آنهاست و «تقصير جاده بود» و «قانون نبود» و «بودجه نبود» و «معلم حواسش نبود» به اندازه كافي متقن نيستند و خانواده‌ها بايد لابه‌لاي حرف‌هاي وزير آموزش‌و‌پرورش كه اين روزها از نشاط و شادي دانش‌آموزان مي‌گويند، اطمينان پيدا كنند كه فرستادن فرزندانشان به مدرسه بزرگ‌ترين ريسك زندگي‌شان نيست.
در حالي كه كمترين نشانه‌اي از عذرخواهي يا برنامه براي جبران و پيشگيري اين حوادث در بين اظهارات وزير آموزش‌و‌پرورش كه به مناسبت بازگشايي نهمين دوره مجلس دانش‌آموزي اين روزها در صدر خبرها قرار دارد، ديده نمي‌شود.


آن چیز که عیان است...
به هر رو اگرچه همين اندازه مشاهده هم كافي است كه آموزش‌و‌پرورش را نسبت به حساسيت‌هاي افكار عمومي بي‌تفاوت نشان دهد، با اين حال كميسيون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به تازگي گزارشي از نحوه عملكرد دستگاه‌هاي دولتي در سامانه دسترسي آزاد به اطلاعات منتشر كرده است كه براساس آن پاسخگوترين و غيرپاسخگوترين وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها تا تاريخ ۹ مهر ۹۷ معرفي شده‌اند.
بر اساس اين گزارش، سازمان انرژي اتمي، وزارت جهاد كشاورزي و وزارت نفت به ترتيب با ۸، ۹ و ۱۴ روز به عنوان دستگاه‌هايي با كمترين زمان پاسخگويي و سازمان برنامه و بودجه، جمعيت هلال‌احمر و وزارت ورزش و جوانان به ترتيب با ۱۸۴، ۱۶۴ و ۱۱۶ روز به عنوان دستگاه‌هايي با بيشترين زمان پاسخگويي معرفي شده‌اند.
همچنين بنياد شهيد و امور ايثارگران، وزارت امور خارجه و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري بالاترين درصد پاسخگويي و وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز پايين‌ترين درصد پاسخگويي را داشته‌اند.
وزارت كشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بيشترين تعداد پاسخ به درخواست‌هاي ارائه شده در سامانه و وزارت امور خارجه، معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و سازمان انرژي اتمي با توجه به تعداد درخواست‌هاي ثبت شده، كمترين درصد نارضايتي از پاسخ‌ها را داشته‌اند. همچنين بيشترين زيرمجموعه فعال در سامانه نيز متعلق به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت كشور و سازمان حفاظت محيط‌زيست است. گفتني است سامانه دسترسي آزاد به اطلاعات در تير 1396و با حضور وزراي وقت فرهنگ و ارشاد اسلامي و اطلاعات و فناوري ارتباطات راه‌اندازي شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار