کد خبر: 931070
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵
بر اساس اطلاعات موجود قطار‌های فوق‌العاده برای ایام اربعین چهارتخته، شش‌تخته و اتوبوسی بوده و قیمت بلیت قطار از تهران تا کرمانشاه بر اساس نوع قطار و به‌صورت تک‌مسیره از حدود ۷۰۰ هزار ریال تا حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال متغیر بوده که هزینه پذیرایی نیز در آن محاسبه شده است
محمدرضا سورى
در حالی که کمتر از دو هفته به برگزاری مراسم اربعین حسینی که به عنوان بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان اسلام شناخته می‌شود باقی مانده است، حالا خبر‌ها حاکی از آن است که عاشقان حسینی اعم از شیعیان و اهل تسنن از کشور‌هایی همچون پاکستان و افغانستان با ورود به استان‌های شرقی کشور خود را برای شرکت در مراسم اربعین که نمادی از وحدت مسلمانان جهان است، آماده می‌کنند. این در حالی است که به منظور تسهیل در رفت و آمد زائران ایرانی و خارجی امسال راه‌آهن کشور برنامه‌های خاصی را در نظر گرفته است. موضوعی که موجب شد تا مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا اعلام کند: «از روزگذشته پیش‌فروش بلیت‌های این شرکت ویژه اربعین به صورت حضوری در دفاتر عرضه بلیت آغاز شده و قرار است جابه‌جایی زائران از ۲۷ مهر تا ۱۳ آبان، با ۱۳۴ رام قطار فوق‌العاده در مسیر تهران-کرمانشاه انجام بگیرد.» علاوه بر آن استان ایلام نیز به عنوان مهم‌ترین منطقه مرزی برای ورود به عراق امکانات ویژ‌ه‌ای را تهیه کرده که به عنوان مثال می‌توان به مواردی همچون رفع ۱۹ نقطه حادثه‌خیز و ساخته شدن ۱۰۲ کیلومتر راه جدید اشاره کرد.

هر ساله از چند روز مانده به آغاز اربعین حسینی مسئولان کشور برای تسهیل در رفت و آمد زائران برنامه‌های ویژه‌ای از قبیل: تسهیل در دریافت گذرنامه، ایجاد موکب و ایجاد تنوعی از سیستم‌های حمل و نقل را در برنامه‌های خود قرار می‌دهند. علاوه بر این مهم ایجاد مراکز درمانی، ارائه دارو‌های مورد نیاز و پذیرایی از زائران حسینی به طور ویژه از داخل مناطق عبوری کشور تا کربلا به صورت خودجوش ادامه دارد.

آغاز پیش‌فروش بلیت قطار اربعین
از آنجا که یکی از دغدغه‌های هر ساله زائران حسینی وسایل نقلیه‌ای است تا آن‌ها بتوانند به‌راحتی به این سفر زیارتی بروند، لذا این مهم موجب شده تا هر ساله این مهم به طور ویژه و جدی در دستور کار مسئولان مرتبط با این موضوع قرار بگیرد. از آنجا که سیستم ریلی یکی از ایمن‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های حمل و نقل است لذا برای اربعین امسال این مهم به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت؛ به طوری که به این منظور ۱۶۰ رام قطار که شامل ۲۸۰ هزار صندلی می‌شود برای خدمت‌رسانی به عزاداران آماده شده است.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با تأیید این موضوع می‌گوید: «پیش‌فروش بلیت‌های این شرکت ویژه اربعین از روز گذشته به صورت حضوری در دفاتر عرضه بلیت برای جابه‌جایی زائران از ۲۷ مهر تا ۱۳ آبان، حرکت ۱۳۴ رام قطار فوق‌العاده در مسیر تهران-کرمانشاه برنامه‌ریزی شده است.» این در حالی است که به این منظور از حدود دو ماه پیش هلدینگ «هگتا» و دو شرکت زیرمجموعه شرکت رجا و شرکت خدمات مسافرتی و جهانگردی «تأمین» با پشتیبانی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای ارائه خدمت به زائران حسینی تدارک دیده‌اند. محمد رجبی می‌افزاید: «تلاش شده است با تأمین قطار به صورت فوق‌العاده تا ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه و هماهنگی اتوبوس از ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه تا مرز مهران، همچنین هماهنگی اتوبوس از مهران به نجف و بالعکس از کربلا تا مرز مهران توسط آژانس‌های مربوطه، جابه‌جایی زائران ایرانی انجام شود.» همچنین بر اساس اطلاعات موجود قطار‌های فوق‌العاده برای ایام اربعین چهار تخته، شش تخته و اتوبوسی بوده و قیمت بلیت قطار از تهران تا کرمانشاه بر اساس نوع قطار و به صورت تک‌مسیره از حدود ۷۰۰ هزار ریال تا حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال متغیر بوده که هزینه پذیرایی نیز در آن محاسبه شده است.

راه‌اندازی قطار قم-کربلا از ۴ آبان
قم به عنوان یکی از استان‌های مهم کشور که بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) در آن قرار دارد نیز همواره از استان‌هایی به شمار می‌رود که تعداد قابل توجهی از زائران اربعین حسینی را به خود اختصاص داده است. این مهم موجب شده تا هر ساله در این ایام خدمات متنوع و ویژه‌ای را در اختیار زائران اربعین حسینی قرار دهد که می‌توان به ایجاد تعداد قابل توجهی موکب و دادن خدمات درمانی و بهداشتی به زائران اشاره کرد. در این میان یکی از اقداماتی که در این چند ساله ارائه می‌شود امکانات متنوع حمل و نقلی است که مهم‌ترین آن‌ها قطار است. رئیس انجمن دفاتر خدمات گردشگری و مسافرتی استان قم با بیان اینکه قطار قم-کربلا ۴ آبان ماه راه‌اندازی می‌شود، در این خصوص می‌گوید: «با قراردادی که بسته شده ظرفیت قطار قم-کربلا ۳۶۰ نفر است که می‌توان این ظرفیت را به بیش از ۷۰۰ نفر افزایش داد.» سیدمهدی حسینی نیشابوری می‌افزاید: «با شرکت عراقی که هندل‌کننده مسیر قطار بصره به سمت کاظمین است وارد مذاکره شدیم و در مورد مسائلی همچون نوع واگن‌ها، برنامه‌ریزی ساعت حرکت قطار‌ها و انتقال زوار از مرز شلمچه مذاکراتی شد که به نحو احسن انجام شود.»

رفع ۱۹ منطقه حادثه‌خیز و ایجاد ۱۰۲ کیلومتر راه جدید
از آنجا که مرز مهران در استان ایلام به عنوان امن‌ترین مرز با کشور عراق شناخته می‌شود، لذا این مهم موجب شده تا هر ساله پذیرای زائران و مهمانان اباعبدالله‌الحسین (ع) باشد؛ لذا این شرایط مثبت سبب شده تا هر ساله برای تسهیل در رفت و آمد زائران امکانات جدیدی در زمینه رفع مشکلات زیرساختی ایجاد شود. معاون امور عمرانی استاندار ایلام در این خصوص می‌گوید: «با رفع ۱۹ نقطه حادثه‌خیز و ساخته شدن ۱۰۲کیلومتر راه جدید طی سال جاری در مسیر‌های ارتباطی به مرز مهران، جاده‌های استان با شرایط بهتری نسبت به سال گذشته برای اربعین آماده شده است.» احمد کرمی می‌افزاید: «۴۴ کیلومتر از این میزان به صورت بزرگراه و مابقی به صورت راه اصلی است و علاوه بر آن ۵ /۱۰ کیلومتر روشنایی در مسیر‌های بزرگراهی ایجاد شده است.» این اظهارات در حالی است که خط‌کشی یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های منتهی به اربعین، اجرای پروژه کنارگذر غربی شهر مهران به طول ۱۲ کیلومتر و آسفالت پارکینگ‌های بزرگ مهران از جمله مهم‌ترین اقدامات در این زمینه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار