کد خبر: 931066
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۶
تسهیلات دانشجویی سفر اربعین
اعزام دانشجویان در اربعین بر عهده سازمان بسیج دانشجویی است. اعزام دانشجویان به صورت کاروانی در سراسر کشور انجام می‌شود. دانشجویانی که می‌خواهند به صورت انفرادی اعزام شوند با ثبت‌نام در سامانه سماح می‌توانند از خدمات بسیج دانشجویی در طول اعزام استفاده کنند.
علیرضا سزاوار
اعزام دانشجویان در اربعین بر عهده سازمان بسیج دانشجویی است. اعزام دانشجویان به صورت کاروانی در سراسر کشور انجام می‌شود. دانشجویانی که می‌خواهند به صورت انفرادی اعزام شوند با ثبت‌نام در سامانه سماح می‌توانند از خدمات بسیج دانشجویی در طول اعزام استفاده کنند. ستاد اربعین دانشگاهیان هم با فراهم آوردن تسهیلات ویژه دانشجویان زمینه را برای مشارکت حداکثری در پیاده‌روی اربعین فراهم کرده است که دانشجویان بتوانند بدون دغدغه به این سفر معنوی بروند.

با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی شور و اشتیاق برای رفتن به زیارت سیدالشهدا آن هم با پای پیاده روز به روز بیشتر می‌شود. در این میان جمعیت دانشجویی نیز از مشتاقان این سفر معنوی هستند که بیشترین استقبال را برای رفتن به این سفر دارند.

بسیاری از موانع رفع شده است
به دلیل استقبال دانشجویان ستاد اربعین دانشگاهیان به منظور فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای آن‌ها با عضویت دستگاه‌های مربوط در حوزه دانشجویی شکل گرفت و در سال‌های اخیر این ستاد توانسته بسیاری از موانع این سفر را برای دانشجویان رفع کند. از جمله مسائلی که دانشجویان را برای شرکت در این سفر معنوی درگیر می‌کند بحث خروج از کشور، مباحث آموزشی و هزینه این سفر است که توسط ستاد اربعین دانشگاهیان خروج از کشور انجام می‌شود و این ستاد توانسته با رایزنی‌هایی که با دستگاه‌های مربوط داشته تسهیلات وام نیز برای دانشجویان فراهم کند. طولانی بودن این سفر و غیبت‌های غیرمجاز دانشجویان در مباحث آموزشی سال گذشته هم برای دانشجویان مشکلاتی را ایجاد کرد و بسیاری از دانشجویان با مشکل حذف واحد‌های درسی مواجه شدند که امسال این موضوع به صورت جدی در دستور کار ستاد عتبات دانشگاهیان قرار گرفته است.

تلاش برای پایین آوردن هزینه‌ها
در بحث سفر اربعین دانشگاهیان مجموعه‌های درگیر هماهنگی‌های خوبی دارند، وزارت علوم به عنوان دبیرخانه ستاد، بسیج دانشجویی که پیگیری‌های میدانی را به عهده دارد و عمره و عتبات دانشگاهیان که در نهاد رهبری در دانشگاه‌ها مستقر است، جلسات به صورت مداوم تشکیل می‌شود و تلاش بر این است دانشجویانی که تمایل برای شرکت در این سفر را دارند بیشترین تسهیل برای آن‌ها اتفاق بیفتد.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در این خصوص گفت: «تلاش ما پایین آوردن هزینه‌ها برای قشر دانشجویی است و دیگری فرهنگ‌سازی برای شرکت در پیاده‌روی اربعین و فعالیت‌های جانبی است که در این سفرصورت می‌گیرد.»
رستمی اضافه کرد: «بخشی هم مربوط به همکاری دانشگاه‌ها با دانشجویان است با توجه به اینکه ایام اربعین در سال تحصیلی است سال‌های گذشته همکاری‌های خوبی را مجموعه آموزش عالی با دانشجویان داشته که هم به تحصیل دانشجویان لطمه نخورد و هم در بحث آموزشی دانشگاه دچار مشکل نشود، غیبت‌ها مجاز باشد یا برای این دانشجویان کلاس‌های جبرانی ترتیب داده شد بنابراین تمام دانشگاه‌ها به طرق مختلف با دانشجویان همکاری خوبی را داشتند تشکر می‌کنیم بابت همکاری‌های قبلی و تقاضا می‌کنیم که امسال هم دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های متبوع همکاری‌های لازم را داشته باشند و به زودی جلسه‌ای را با نهاد‌های استان‌ها در این خصوص خواهیم داشت که این مشکل حل شود.» رستمی در خصوص مباحث آموزشی نیز گفت: «در اولین جلسه‌ای که با وزارت علوم داریم بحث غیبت دانشجویان مطرح خواهد شد و مطمئن هستیم که نگاه وزارت علوم و مجموعه‌های دانشگاهی نسبت به این سفر مثبت خواهد بود و نهایت همکاری را با دانشجویان خواهند داشت.»

نقش پررنگ دانشجویان جهادی
موکب‌های دانشجویی نیز در مسیر پیاده‌روی اربعین توسط دانشگاه‌ها، تشکل‌های دانشجویی و بسیج دانشجویی در مسیر راه‌اندازی خواهد شد که بار اصلی راه‌اندازی موکب‌ها بر عهده هیئت‌های دانشجویی است و دانشجویان جهادی نیز برای راه‌اندازی محل اسکان دانشجویان به این سفر اعزام می‌شوند. بر اساس گفته مسئولان دانشگاهی دانشجویان می‌توانند در سفر پیاده‌روی اربعین امسال را بدون دغدغه آموزشی شرکت کنند و از تسهیلات وام نیز برای پرداخت هزینه‌ها استفاده کنند. صندوق رفاه دانشجویی همکاری‌های خوبی در این زمینه داشته و در واقع این سفر بیشترین تسهیلات را برای دانشجویان دارد و وام‌ها از طریق صندوق رفاه ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان و با همکاری بانک ملت در حال تأمین است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر