کد خبر: 930917
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
رئیس جمهور در دانشگاه تهران:
به جای گفتاردرمانی باید امید درمانی کنیم، نیاز امروز جامعه ما امید به فردا است. نمی‌خواهم بگویم مردم امروز مشکلی ندارند.
«به جای گفتاردرمانی باید امید درمانی کنیم، نیاز امروز جامعه ما امید به فردا است. نمی‌خواهم بگویم مردم امروز مشکلی ندارند. به عنوان رئیس جمهوری هر روز لیست قیمت اجناس را می‌بینم و مشاهده می‌کنم وضع زندگی مردم چگونه است مخصوصاً آن‌هایی که حقوق ثابت دارند. چه خوشحال یا ناامید یا غصه‌دار باشیم از این مسیر عبور می‌کنیم. اگر به انتظار روز بهتر و امید به شرایط خوب باشیم این راه کم‌هزینه‌تر می‌شود.»
این گزاره بخشی از سخنان رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۸- ۱۳۹۷ دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور است که روز گذشته در دانشگاه تهران عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، دکتر روحانی تصریح کرد: گاهی وقت‌ها برای انسان پذیرش انتقاد زیاد از لحاظ عاطفی ممکن است، سخت باشد، من هم وقتی در روزنامه و فضای مجازی ۱۰ تا ۱۲ انتقاد می‌خوانم، می‌گویم امروز بس است، زیرا هم وقت بیشتر ندارم و هم نقد بیش از حد می‌تواند مفید نباشد، نقد در حد خود هم مفید و هم لازم است. روحانی ادامه داد: در حال حاضر استادانی در کشور مقاله اقتصادی می‌نویسند و در آن زمینه مصاحبه و نقد می‌کنند، عده‌ای از استادان نیز اصلاً صحبت یا مصاحبه نمی‌کنند، اما برای من نامه می‌نویسند، این اقدام تأثیرگذارتر است. وی با بیان اینکه کسی هم مصاحبه می‌کند و من هم آن را می‌شنوم، تصریح کرد: گاهی وقت‌ها نقد و اندازه بسیار مفید است، نقد بیش از حد مانند نمک است، اگر بیش از اندازه باشد، نمی‌توان آن را خورد. روحانی گفت: دانشگاه‌ها باید نقاد و پرسشگر باشند و دولت را نقد کنند و هیچ تردیدی در این بحث وجود ندارد؛ البته خواهش می‌کنم که این اقدام با اطلاعات کافی باشد. وی ادامه داد: به جای گفتاردرمانی باید امید درمانی کنیم، نیاز امروز جامعه ما امید به فردا است. نمی‌خواهم بگویم مردم امروز مشکلی ندارند. به عنوان رئیس جمهوری هر روز لیست قیمت اجناس را می‌بینم و مشاهده می‌کنم وضع زندگی مردم چگونه است مخصوصاً آن‌هایی که حقوق ثابت دارند. رئیس جمهوری تأکید کرد: چه خوشحال یا ناامید یا غصه‌دار باشیم از این مسیر عبور می‌کنیم. اگر به انتظار روز بهتر و امید به شرایط خوب باشیم این راه کم‌هزینه‌تر می‌شود.

آسمان پرستاره را برداشتیم
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تصویب لایحه در هیئت دولت برای تسهیل آموزش عالی اشاره و تأکید کرد: این لایحه هجدهم شهریورماه به تصویب رسید که برمبنای آن هرکس بخواهد می‌تواند در رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیل کند. رئیس قوه مجریه ادامه داد: در این لایحه گفتیم اساس سنجش‌ها و ورودی‌ها در همه مقاطع تحصیلی جز مسائل علمی چیز دیگری نخواهد بود. تنها فرد در جرائم سنگینی، چون جاسوسی، تروریسم، قاچاق انسان و جرایم سازمان یافته به شرط داشتن تبعات اجتماعی در احکام دادگاه از تحصیلات تکمیلی محروم می‌شود. روحانی با بیان اینکه شما می‌خواستید ستاره کم شود ما آسمان پرستاره را برداشتیم، افزود: این مهم‌ترین لایحه دولت دوازدهم برای دانشجویان دانشگاه‌ها است. همان‌طور که وعده دادیم ما دانشگاه امن می‌خواهیم، دانشگاه امنیتی نمی‌خواهیم. دانشگاه قانونمند، با نظم و انضباط می‌خواهیم، حزبی و جناحی نمی‌خواهیم. دانشگاه باید از این قیود آزاد باشد. روحانی همچنین به تأثیر پیروزی خود در انتخابات سال ۹۲ اشاره و خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ که من انتخاب شده بودم، بنا بود دو ماه بعد دولت تشکیل دهیم، به محض انتخاب، قیمت دلار کاهش یافت و بازار آرام شد، با انتخاب، امید افزایش پیدا کرد ما هنوز کاری نکرده بودیم.

کینه‌توزترین تیم تاریخ امریکا در کاخ سفید
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه در تاریخ امریکا تیمی کینه‌توزتر از تیم فعلی کاخ سفید نسبت به ایران، ایرانی و نظام جمهوری اسلامی نبوده است، تصریح کرد: آن‌ها با جنگ روانی شروع کردند، هدف بعدی آن‌ها جنگ اقتصادی و سپس تلاش برای ناکارآمد جلوه دادن است و هدف نهایی آن‌ها مشروعیت زدایی برای تغییر رژیم در ایران است. وی با تأکید بر اینکه از نظر سیاسی و سیاست خارجی قطعاً ایران پیروز ماجرا و امریکا شکست خورده است، گفت: فکر نمی‌کنم کسی در این تردیدی داشته باشد. رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: همه می‌دانند امریکا از نظر حقوقی و سیاسی و زیر پا گذاشتن تعهدات بین‌المللی دچار شکست شده و ما موفقیت و پیروزی به دست آورده‌ایم.

دنبال مقصر نگردیم، مشکل حل کنیم
رئیس جمهوری در ادامه با طرح این سؤال که چرا امیدوار نباشیم که در بسیاری از قدم‌ها موفق بوده‌ایم؟ اظهار داشت: امروز اشکال از سوی بسیاری از روزنامه‌ها، فضای مجازی و صدا و سیما است که وقتی شرکت‌ها به ایران می‌آیند، آن را اعلام نمی‌کنند و خبری منتشر نمی‌شود، اما اکنون که در حال خارج شدن هستند، آن‌ها را شمارش می‌کنند، چرا آن روز که این شرکت‌ها آمدند، خبرش را ندادید و منکر بودید. روحانی افزود: امروز مشکلات اقتصادی وجود دارد، اما می‌توانیم بهترین راه حل‌ها را پیدا کنیم و در اینجا این دولت نیست که بهترین راه حل را پیدا می‌کند، همه ما هستیم که باید بهترین راه حل را پیدا کنیم. رئیس جمهوری گفت: دولت تمام کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم و ضروری را در نظر گرفت و ۲۵ قلم کالا را به حد نیاز جامعه با ارز ثابت ۴۲۰۰ تومان در اختیار آن‌ها قرار داد، این اراده دولت است و اجرا نیز کرده است و تا آخر سال نیز به آن عمل می‌کند. روحانی خاطرنشان کرد: احتمالاً و تقریباً حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار تا آخر سال هزینه خواهیم کرد البته حداقل ۱۳ میلیارد دلار نیاز است، اما پیش‌بینی می‌کنم ۱۵ میلیارد دلار نیاز است، ما تعهد کرده‌ایم و تعهد خواهیم داد که این مبلغ تأمین می‌شود.
رئیس جمهوری گفت: مردم جنسی را که برای یک ماه تولید و توزیع شده ظرف سه روز خریده‌اند و قفسه‌ها خالی شده است، پس باید دوباره کالا تولید شده و آن را حمل و نقل کرده و به انبار برسانیم؛ چه کسی این کار را کرده است، آیا مشکل از دولت یا از مردم یا از توطئه بیگانگان است؟ روحانی ادامه داد: من نمی‌خواهم بگویم درصد مشکلات متعلق به چه کسانی است، باید مشکل را حل کنیم. وی افزود: امریکا هر کاری خواسته علیه ما انجام داده است و نه قبل از ۱۳ آبان که قبل از ۱۳ مهر همه کار‌ها را کرده است و چیزی به ۱۳ آبان وجود ندارد که مردم را نگران کند.

منکر اشتباهات دولت نیستم
وی تأکید کرد: من شهادت می‌دهم راه دولت دوازدهم همان راه دولت یازدهم است؛ چرا ما در دولت یازدهم مشکل نداشتیم ولی در دولت دوازدهم برای ما مشکل ایجاد شد؟ دلیل آن چیست؟ مدیر‌هایی که تغییر کردند. اگر از مدیر قبلی قوی‌تر نبودند، حداقل مانند مدیر‌های قبلی بودند. رئیس جمهوری با یادآوری اینکه من نمی‌توانم بگویم که مشکلی نداریم، اضافه کرد: حتماً اشکال داریم، حتماً هم نقد داریم و حتماً هم ممکن است یک اشتباه داشته باشیم، من منکر نیستم، اما مشکل اصلی چیست؟ مشکل اصلی یکی فشار تحریم و دوم فشار روانی است، این دو مورد وارد و تأثیرگذار شده است.
روحانی خاطرنشان کرد: البته اگر همه کمک می‌کردیم این گونه نمی‌شد؛ اگر وارد کننده با ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای واردات جنس به او دادیم، تقلب نمی‌کرد -که در حال حاضر پرونده آن در دادگاه است - شرایط دیگری داشتیم، عده‌ای سوء استفاده‌گر وجود دارند که منافع شخصی خود را بر مردم و نظام ترجیح می‌دهند. وی ادامه داد: بسیاری از طرح‌هایی که ما ایجاد می‌کنیم، ممکن است در آن سوء استفاده و رانت ایجاد شود که ما مجبوریم بخشنامه را تغییر دهیم و مسیر را اصلاح کنیم. رئیس دولت دوازدهم با طرح این سؤال که خواهش من از دانشگاه چیست، گفت: امروز در این شرایط خاص اقتصادی بعضی از گره‌ها در اقتصاد وجود دارد که شما می‌توانید آن را حل کنید. روحانی اضافه کرد: در موضوعاتی که وجود دارد برخی از مواد و برخی از قطعات را ناچاریم از خارج وارد کنیم، در هر دو بخش می‌توان آن‌ها را در داخل تولید کرد، اما ما باید به آن جهت بدهیم تا کارشناسی‌های ارشد و دکترای ما در این مسیر قرار بگیرند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
0
0
ما نگران نیستیم..
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
0
0
این ناکارآمدی دولت نا امید را میرساند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار