کد خبر: 930910
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰
دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان از آمادگی استان برای ورود ۷۰ هزار زائر پاکستانی اربعین حسینی از مرز «میرجاوه» برای اعزام به کربلا خبر می‌دهد
تهیه محتوای فرهنگی با موضوع معرفت عاشورا و اربعین حسینی به زبان‌های روسی، اردو و ترکی در حال پیگیری است که در این راستا مجموعه‌های فرهنگی از سراسر کشور به‌صورت خودجوش آمادگی خود را برای تولید محتوا به زبان‌های خارجی اعلام کرده‌اند
میترا شهبازی
اربعین نزدیک است و روز‌ها به سرعت سپری می‌شوند تا راهپیمایی بزرگ جهان اسلام و دلدادگی آنان به امام سوم را به نمایش بگذارند. نمایشی از وحدت بزرگ اسلامی که توجه تمام دنیا را به مسلمانان جلب می‌کند و طی آن از سراسر استان‌های ایران میلیون‌ها زائر عازم کربلا می‌شوند. علاوه بر این استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و دیگر استان‌های مرزی نیز خود را برای ورود زائران کشور‌های همسایه آماده و مسیر این راهپیمایی بزرگ را هموار می‌کنند. در حال حاضر دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان ورود ۷۰ هزار زائر پاکستانی اربعین حسینی از مرز «میرجاوه» برای اعزام به کربلا را برای مراسم اربعین پیش‌رو پیش‌بینی می‌کند.

پنج مرز شلمچه، مهران، خسروی، چذابه و سومار آماده حضور زائران اربعینی هستند. زائرانی که از سراسر کشور راهی کربلا می‌شوند و می‌خواهند این مسیر را با پای پیاده بپیمایند و تعدادی هم از کشور‌های همسایه وارد این مسیر می‌شوند. از همین رو استان‌های مرزی از جمله سیستان و بلوچستان آمادگی خود در راستای ورود زائران خارجی را اعلام کرده‌اند. در این راستا دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان می‌گوید: «پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۰ هزار زائر پاکستانی اربعین حسینی از مرز «میرجاوه» برای اعزام به کربلا وارد کشور شوند.» رضا بختیاری با اشاره به اینکه مقصد این زائران مرز «شلمچه» است، می‌افزاید: «از همین رو ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان با توجه به نیاز به رسیدگی به زائران پاکستانی حضرت اباعبدالله (ع) که وارد کشور می‌شوند و با هدف خدمت‌رسانی به این عزیزان شکل گرفته است.» بر اساس گفته این مقام مسئول خدمت‌رسانی به زوار پاکستانی از ۲۱ مهرماه آغاز شده و تا ۷ آبان نیز ادامه خواهد داشت. لازم به ذکر است که تمام خدمات و برنامه‌ریزی‌های این ستاد با کمک مردم ولایت‌مدار استان و همین طور به صورت آتش به اختیار در حال انجام و پیگیری است. بختیاری با اشاره به خدماتی که قرار است به زوار خارجی ارائه شود، ادامه می‌دهد: «ستاد مردمی اربعین استان سیستان و بلوچستان در ۵ بخش حمل و نقل، بهداشت و درمان، اطعام، اسکان و فرهنگی به این زائران عزیر خدمت‌رسانی می‌کند.» وی همچنین با اشاره به اینکه ارائه بسته‌های فرهنگی، بسته ویژه کودک و برپایی ایستگاه‌های صلواتی از دیگر برنامه‌های ستاد اربعین در این ایام است، بیان می‌کند: «قطعاً در راستای خدمت بهتر و مناسب‌تر به زائران پاکستانی از هرگونه کمک و همیاری سازمان‌ها، ادارات و نهاد‌ها استقبال می‌شود.»

آمادگی مرز شلمچه برای زائران خارجی
لازم به ذکر است که عمده زوار خارجی متردد اتباع کشور‌های پاکستان، افغانستان، آذربایجان، هند، چین، ترکیه و روسیه هستند که اغلب نیز از مرز بین‌المللی شلمچه عبور می‌کنند. در این خصوص مسئول کمیته فرهنگی و آموزش ستاد اربعین حسینی خرمشهر می‌گوید: «با توجه به اینکه مرز شلمچه تنها مرز مجاز برای تردد اتباع در اربعین است، بسته‌های فرهنگی و آموزشی برای زوار خارجی تدوین شده است.» حجت‌الاسلام عادل رویوران اضافه می‌کند: «بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در کمیته فرهنگی و آموزش ستاد اربعین حسینی خرمشهر، در قالب خدمات‌رسانی این کمیته در اربعین امسال، میان زوار خارجی مراجعه کننده به مرز بین‌المللی شلمچه بروشور و جزوه‌های چندزبانه توزیع می‌شود. این بروشور‌ها و جزوات شامل ادعیه، زیارت، آداب و احکام زیارت اربعین حسینی همچنین انتقال تجربیات سایر زوار، آشنایی با اماکن مقدس در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی در کشور عراق و مراکز خدمات‌رسانی در این کشور است.» همچنین تهیه محتوای فرهنگی با موضوع معرفت عاشورا و اربعین حسینی به زبان‌های روسی، اردو و ترکی در حال پیگیری است که در این راستا مجموعه‌های فرهنگی از سراسر کشور به‌صورت خودجوش آمادگی خود را برای تولید محتوا به زبان‌های خارجی اعلام کرده‌اند.

ارائه خدمات پزشکی به زوار
لازم به ذکر است که علاوه بر خدماتی که ۲ هزار جهادگر دلداده حسینی قرار است در این ایام به زائران ایرانی و خارجی ارائه دهند؛ سپاه پاسداران نیز قرار است ۱۰ بیمارستان صحرایی را برای افزایش سطح سلامت مسافران برپا کند. علاوه بر این مسئولان استان ایلام نیز در نظر دارند سه بیمارستان صحرایی در مرز مهران برپا کنند. لازم به ذکر است که مرز مهران جزو پرتردد‌ترین مرز‌های ایران برای اربعین عنوان می‌شود و بر اساس گفته مسئولان استانی امسال ظرفیت تردد میلیون‌ها نفر را با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده دارد. رئیس فوریت‌های پزشکی استان ایلام با اشاره به خدمات پزشکی برنامه‌ریزی شده برای ارائه در این مسیر، می‌گوید: «تمامی بخش‌های پزشکی استان برای خدمات رسانی به زوار اربعین آماده شده است.» صیدنور علیمرادی ادامه می‌دهد: «امسال بالغ بر ۱۵۰ آمبولانس سبک، ۱۰ اتوبوس آمبولانس، ۵ فروند بالگرد و ۵ درمانگاه موقت برای خدمات‌رسانی به زوار پیش‌بینی شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار