کد خبر: 930905
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۵
سند «توسعه محله» برای محلات کم‌برخوردار پایتخت تا پایان سال جاری تهیه می‌شود
افزایش مشارکت مردم در توسعه محله، رفع نابرابری‌ها در محلات، توسعه محلات کم‌برخوردار و پایین‌تر از متوسط و توجه به اجرای بازآفرینی شهری در بافت فرسوده و ناپایدار از مهم‌ترین رویکرد‌های مدیریت شهری در توسعه محله‌ای است
محله‌ها هویت پایتخت را شکل می‌دهند. وجود بافت‌های فرسوده و محله ناپایدار شهری علاوه بر افزایش آسیب‌زایی در پایتخت بر مسائل و مشکلات شهری نیز افزوده است. توسعه محله‌ای می‌تواند علاوه بر نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده و ناپایدار به قوام شهری نیز کمک کند. بر این اساس مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه برنامه توسعه محله تا پایان سال جاری در ۱۵۰ محله تحت پوشش دفاتر توسعه محله‌ای به صورت پایلوت اجرا می‌شود، ابراز امیدواری کرد در سال آینده تمامی ۳۵۴ محله فرسوده تهران نیز از این برنامه برخوردار شوند.

محله‌های پایتخت پازل پایتخت را تشکیل می‌دهند؛ بر این اساس احیا و نوسازی محلات می‌تواند به ارتقای زندگی شهری شهروندان در این ابرشهر منجر شود. بر این اساس برنامه توسعه محلات حاصل پژوهشی است که با همکاری گروهی از متخصصان در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده از طریق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران و به سفارش سازمان نوسازی به منظور دستیابی به فرآیندی برای برنامه‌ریزی در محلات فرسوده، انجام شده است. کاوه حاجی‌علی‌اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه در سال گذشته پس از اتمام و تصویب این پژوهش، برنامه عملیاتی اجرایی آن به صورت پایلوت در پنج محله شهر تهران شامل محلات فرحزاد، نعمت‌آباد، شوش، هرندی و تختی در دستور کار سازمان نوسازی قرار گرفت، تأکید کرد: توسعه محله‌ای به مجموعه‌ای از اقدامات اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و محیطی با هدف ارتقای کیفیت زندگی ساکنان محلات اطلاق می‌شود که از طریق برنامه‌ریزی مشارکتی با همه دخیلان تعریف و اجرا می‌شود؛ خوشبختانه این موضوع در برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران نیز لحاظ شده است. وی با اعلام اینکه سازمان نوسازی شهر تهران تنها نهادی است که به صورت کارشناسی در بیش از ۵۰ درصد محلات تهران به واسطه استقرار دفاتر توسعه محله‌ای حضور فعال دارد، متذکر شد: برنامه توسعه محلات فراتر از صرفاً مأموریت نوسازی بافت‌های فرسوده است. این مأموریت از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران پیگیری می‌شود که سطح برنامه‌ریزی آن در مقیاس محله است. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه برنامه توسعه محله تا پایان سال جاری در ۱۵۰ محله تحت پوشش دفاتر توسعه محله‌ای به صورت پایلوت اجرا می‌شود، ابراز امیدواری کرد تا سال آینده تمامی ۳۵۴ محله فرسوده تهران نیز از این برنامه برخوردار شوند.

رتبه‌بندی سطح محلات پایتخت برای نوسازی
معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران نیز با اعلام رتبه‌بندی سطح محلات پایتخت بر اساس۶۰ شاخص گفت: مشارکت مردم و رفع نابرابری مناطق مهم‌ترین رویکرد مدیریت شهری در توسعه محلی است. حجت‌الله میرزایی در نخستین جلسه کمیته برنامه‌ریزی و هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری تهران که با حضور رئیس سازمان نوسازی و معاونان برنامه‌ریزی مناطق مختلف شهرداری تهران برگزار شد، با تشریح سیاست‌های کلی برنامه پنج‌ساله توسعه در مورد نوسازی بافت فرسوده و ناپایدار شهری و ارتقای زیست‌پذیری و کیفیت زندگی در محلات گفت: بر اساس۶۰ شاخص مشارکت مردم و رفع نابرابری مناطق مهم‌ترین رویکرد مدیریت شهری در توسعه محلی است. بر این اساس محلات شهر تهران بر اساس ۶۰ شاخص کمی و کیفی بررسی شده‌اند که بر این اساس، به محلات بالاتر از متوسط، متوسط، پایین‌تر از متوسط و کمتر برخوردار تقسیم‌بندی شده‌اند. وی با تأکید بر اینکه توسعه محله‌ای مهم‌ترین راهبرد مدیریت شهری در سال‌های آینده است، اضافه کرد: سطح سوم برنامه پنج‌ساله سوم پس از حوزه شهر و منطقه، باید برای محلات نوشته شود که در فاز اول، برای ۱۵۰ محله کم‌برخوردار تا پایان امسال و برای تمامی محلات شهر تهران تا پایان سال آینده، این برنامه توسعه‌ای آماده می‌شود.

به گفته معاون شهردار تهران، افزایش مشارکت مردم در توسعه محله، رفع نابرابری‌ها در محلات، توسعه محلات کم‌برخوردار و پایین‌تر از متوسط و توجه به اجرای بازآفرینی شهری در بافت فرسوده و ناپایدار از مهم‌ترین رویکرد‌های مدیریت شهری در توسعه محله‌ای خواهد بود. وی با اشاره به پیش‌بینی سه حکم در برنامه پیشنهادی سوم توسعه شهر تهران در بحث بازآفرینی شهری گفت: در برنامه بازآفرینی یک موضوع مشترک بین کمیسیون‌های برنامه‌ریزی، شهرسازی و اجتماعی است که هرکدام از این کمیسیون‌ها باید در راستای تحقق این موضوع، به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های هماهنگ بپردازند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار