کد خبر: 930888
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
رایزن‌های اقتصادی ترکیه به سراغ سرمایه‌گذاران ایرانی رفته‌اند
ایران در حالی این روز‌ها به سختی مشغول کنترل منابع ارزی خود است که ترکیه در همسایگی ایران با تبلیغ در تمام شبکه‌های ماهواره‌ای مشغول جذب سرمایه ایرانیان در حوزه‌های مختلف است، اما حالا در تازه‌ترین اقدام، ترکیه به دنبال راه‌اندازی دفاتری برای مشاوره به سرمایه‌گذاران در کشورش است.
جعفر تکبیری
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: ایران در حالی این روز‌ها به سختی مشغول کنترل منابع ارزی خود است که ترکیه در همسایگی ایران با تبلیغ در تمام شبکه‌های ماهواره‌ای مشغول جذب سرمایه ایرانیان در حوزه‌های مختلف است، اما حالا در تازه‌ترین اقدام، ترکیه به دنبال راه‌اندازی دفاتری برای مشاوره به سرمایه‌گذاران در کشورش است.

این روز‌ها مدام اخبار مختلفی از خروج سرمایه از کشور به گوش می‌رسد. سرمایه‌هایی که تا پیش از این به مقصد دوبی و گرجستان سرازیر بود، حالا مقصد تازه‌ای پیدا کرده و با تسهیل شرایط از سوی ترکیه، به سمت این کشور در حال حرکت است. همین چند وقت پیش بود که دولت ترکیه با تغییر بعضی از قوانین مهاجرتی، شرایط کسب شهروندی این کشور را برای اتباع خارجی آسان‌تر کرد. این قوانین به طور عمده به متقاضیانی مربوط می‌شود که قصد دارند از طریق سرمایه‌گذاری یا خرید ملک شهروندی ترکیه را کسب کنند.

در این قوانین سپرده‌های بانکی متقاضیان که پیش از این ۳ میلیون دلار بود به ۵۰۰ هزار دلار تقلیل پیدا کرده است. بر اساس تغییرات جدید، میزان سرمایه‌گذاری ثابت هم از ۲ میلیون دلار به ۵۰۰ هزار دلار رسید و متقاضیان همچنین پیش از این باید خانه‌هایی را به ارزش حداقل یک میلیون دلار می‌خریدند تا بتوانند شهروندی ترکیه را کسب کنند که حالا این رقم به یک چهارم یعنی ۲۵۰ هزار دلار کاهش پیدا کرده است.
آخرین تغییر مربوط به تعداد کارمندان کارفرمایان خارجی است. پیش از این کارفرمایان خارجی باید ۱۰۰ شهروند ترکیه را در استخدام می‌داشتند تا بتوانند شهروندی این کشور را به دست آورند و حالا با تغییر قوانین تعداد کارمندان به ۵۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

این قوانین در حالی توسط دولت ترکیه تسهیل شد که چندی پیش خبری در خصوص ثبت بیش از ۱۵۰ شرکت از طرف تجار ایرانی در شهر‌هایی همچون ازمیر، آنکارا، آنتالیا، مرسین و حتی افزایش صنعتگران ایرانی در این کشور منتشر شد. علاوه بر این نگرانی جایی شدت گرفت که بر اساس گزارش اعلام شده از سوی مرکز آمار ترکیه، ایرانی‌ها دومین اتباعی هستند که در ترکیه خانه خریده‌اند و تنها در شش ماهه اول سال ۲۰۱۸ تعداد ۹۴۴ ملک خرید کرده‌اند.

در همین حال، مرور تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای و همچنین تبلیغات اینترنتی که کاربران و تماشاگران شبکه‌های ماهواره‌ای را بمباران می‌کند، نشان می‌دهد که این بازار آنچنان گرم است که شرکت‌های واسط حاضر به پرداخت هزینه‌های تبلیغات برای ایرانیان شده‌اند. نتیجه این تبلیغات نیز آن شده که ایرانیان در سال‌جاری سه برابر بیشتر از سال گذشته در ترکیه ملک خریده‌اند. پیشتر نیز خبر‌ها حاکی از برگزاری برخی پارتی‌ها و نشست‌های شبانه به منظور سرمایه‌گذاری در این کشور داشت. نکته جالب اینجاست که ترکیه طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری فراوانی در حوزه مسکن انجام داده بود، اما این سرمایه‌گذاری عظیم به دلیل عدم استقبال مردم با بحران روبه‌رو شد. حالا به نظر می‌رسد که ترک‌ها در حال به ثمررساندن این سرمایه‌گذاری با فروش مسکن به ایرانی‌ها هستند.

راه‌اندازی دفاتر مشاوره برای سرمایه‌گذاران

اما در تازه‌ترین اقدام، ترکیه از برنامه خود برای افتتاح دفتر ویژه مشاوره و دریافت سریع تابعیت سرمایه‌گذاران خارجی خبر داده است. جایی که قرار است در آن با کسانی که مشتاق به سرمایه‌گذاری در ترکیه هستند، صحبت و با نشان دادن راه‌های قانونی آنان را به انتقال سرمایه خود به این کشور ترغیب کنند.
بر اساس اعلام وزارت کشور ترکیه، این دفاتر خدماتی، روند تسریع اقامت بلندمدت یا تابعیت برای سرمایه‌گذاران خارجی را تسریع خواهند کرد. در بیانیه وزارت کشور ترکیه آمده است: دفاتر خدماتی در استانبول و آنکارا افتتاح خواهند شد و روند صدور تابعیت یا اقامت بلندمدت برای سرمایه‌گذاران را تسریع می‌کنند و به گردشگران خارجی که مایل به دریافت اطلاعات در این باره باشند مشاوره می‌دهند.
اما این پایان کار نیست؛ چراکه اخبار جدیدی در دسترس است که ترکیه نه‌تن‌ها این دفاتر را در استانبول و آنکار فعال کرده، بلکه رایزن‌های اقتصادی سفارتخانه‌های این کشور در ایران مشغول ملاقات با سرمایه‌داران کشورمان هستند تا بتوانند آنان را برای انتقال سرمایه‌شان به ترکیه ترغیب کنند. گفته می‌شود در این ملاقات‌ها، پیشنهادات چشمگیری نیز به سرمایه‌گذاران ایرانی در خصوص ارائه معافیت‌های مالیاتی به آنان ارائه شده است.

شرایط سرمایه‌گذاری را تسهیل کنید

در حالی همسایه شمال غربی ایران به دنبال ترغیب سرمایه‌گذاران کشورمان به خروج سرمایه و انتقال آن به ترکیه هستند که قوانین سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی تولید در ایران روز‌به‌روز سخت‌تر می‌شود و به دلیل شرایط نامساعد تولید، انگیزه ادامه تولید یا ایجاد تولیدی جدید در میان کارآفرینان و سرمایه‌گذاران از بین رفته است. اتفاقی که قطعاً محرک آنان برای ترک ایران خواهد بود.
بنابراین به نظر می‌رسد که دولت برای حفظ این سرمایه‌ها در داخل کشور باید به فکر ایجاد گشایش‌های اقتصادی و افزایش انگیزه این سرمایه‌گذاران از طریق ارائه مشوق‌های اقتصادی باشد. همچنین وزارت امورخارجه نیز باید راهکاری جدی برای مقابله با تحریک سرمایه‌گذاران ایرانی توسط کشور‌های دیگر بیندیشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار