کد خبر: 930796
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
دولــت تركیـه جزئیات پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی را قطره چكانی منتشر می‌كند و بر اساس اخبار جدید، لحظه قتل خاشقجی به طور تصادفی با ساعت اپل واچ وی ضبط شده است.
دولــت تركیـه جزئیات پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی را قطره چكانی منتشر می‌كند و بر اساس اخبار جدید، لحظه قتل خاشقجی به طور تصادفی با ساعت اپل واچ وی ضبط شده است. کار به جایی رسیده که رئیس‌جمهور امریکا هم كه روابط عمیقی با مقامات ریاض دارد، عربستان را در صورت دست داشتن در ناپدید شدن خاشقجی به مجازات سخت تهدید کرد. دبیرکل سازمان ملل هم خواهان مشخص شدن جزئیات سرنوشت روزنامه‌نگار سعودی شده است.
با گذشت نزدیك به دو هفته از ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی در كنسولگری عربستان سعودی در تركیه، فشارهای بین‌المللی علیه مقامات ریاض در حال اوج گرفتن است. رسانه‌های تركیه كه پیش از این خبر قتل جمال خاشقجی را به دست عوامل سعودی منتشر كرده بودند، دیروز هم ابعاد جدیدی را از این پرونده افشا كردند. روزنامه دولتی صباح ترکیه اعلام كرد كه لحظه قتل و بازجویی جمال خاشقجی به طور تصادفی با ساعت اپل واچ وی ضبط شده است. خاشقجی قبل از ورود به کنسولگری آیفون خود را به نامزدش داده و ساعت اپل واچ خود را در حالت ضبط قرار داد. این درحالی بود که آیفون و اپل واچ در دستان جمال خاشقجی هماهنگ و به هم وصل بودند. روزنامه صباح می‌نویسد:«در نتیجه نوار بازجویی، شکنجه‌‌‌ها و قتل روزنامه‌نگار به آیفون منتقل و سپس به طور خودکار در اپلیکیشن Apple iCloud بارگذاری شد. گزارش شده مأموران اطلاعاتی سعودی ساعت را در دستان خاشقجی دیده و تلاش کرده‌اند اطلاعات آن را پاک کنند اما برخی از نوار‌‌‌ها حفظ شده و پس از مطالعه آنها معلوم شد وی کشته شده است.» تركیه كه در سال‌های اخیر با عربستان سعودی بر سر تحولات منطقه‌ای دچار اختلاف شده است، به شدت این مسئله را پیگیری می‌كند و حتی پیشنهاد رشوه چند میلیاردی سعودی‌‌‌ها هم نتوانسته آنكارا را به عقب‌نشینی از این مسئله وادار كند.

هشدار ترامپ
ماجرای قتل خاشقجی، سبب شده متحدان نزدیك عربستان سعودی هم در مقابل این رژیم قرار گیرند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا كه روابط مستحكمی با ملك سلمان و محمد بن سلمان، پادشاه و ولیعهد سعودی دارد، پس از چند روز سكوت ناگزیر به این مسئله واكنش نشان داد. ترامپ جمعه شب در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس درباره اینکه آیا جمال خاشقجی کشته شده است و اینکه آیا محمد بن سلمان دستور قتل وی را صادر کرده است، گفت:«هنوز کسی این را نمی‌داند و این موضوع در دست بررسی است. تا این لحظه آنها این ادعا را رد کرده‌اند. به زودی پاسخ آن را خواهیم فهمید. عربستان سعودی ممکن است پشت ناپدید شدن روزنامه‌نگار سعودی باشد.» وی تهدید کرد که «اگر سعودی‌‌‌‌ها پشت این قضیه باشند در صورت اثبات مجازات سختی در نظر خواهیم گرفت.» ترامپ در واکنش به اینکه آیا برای تحت فشار قرار دادن عربستان، قراردادهای نظامی را با این كشور لغو می‌كند، گفت:«من این سفارش‌‌‌ها را لغو نمی‌کنم. من قصد ندارم به مشاغل در امریکا آسیب بزنم بلکه راه‌های دیگری برای مجازات آنها وجود دارد.» ترامپ قراردادهای چند صد میلیارد دلاری با عربستان بسته است. همچنین آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواهان مشخص شدن جزئیات سرنوشت جمال خاشقجی شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، گوترش گفت:« اتفاقاتی نظیر این در دنیا افزایش یافته و باید جزئیات ابعاد آن به زودی مشخص شود.» دولت انگلیس هم فهرستی از مقامات و شخصیت‌های امنیتی و دولتی سعودی را آماده می‌کند که پتانسل تحریم شدن را بر سر پرونده جمال خاشقجی دارند.

دخالت مستقیم بن سلمان
هرچند ولیعهد سعودی دست داشتن مقامات ریاض در قتل جمال خاشقجی را رد كرده است اما اخبار و شواهد حاكی از این است كه این اقدام به دستور شخص محمد بن سلمان انجام شده است. روزنامه ینی‌شفق ترکیه روز ‌‌‌‌شنبه در گزارشی نوشت که قتل خاشقجی و مثله شدن جسد وی به دست محافظان شخصی ولیعهد عربستان انجام گرفته است. این روزنامه با استناد به فایل‌های صوتی ضبط شده که پلیس ترکیه به آن دست یافته، نوشت كه صدای فریاد در این فایل‌‌‌‌ها شنیده می‌شود و جمال خاشقجی توسط 15 فردی كه از عربستان به استانبول آمده بودند، كشته و بدن وی قطعه قطعه شده است. به گزارش سایت النشره، مجتهد، کاربر و فعال سیاسی مشهور عربستانی در توئیتر اعلام کرد که بن سلمان هر فردی را که در قتل خاشقجی دست داشته یا اطلاعاتی در این باره دارد مخفی می‌کند. وی افزود:«در حال حاضر ۱۵ عربستانی که نام آنها از سوی پلیس ترکیه اعلام شده، از سوی مقامات ریاض بازداشت شده‌اند و افراد دیگری را نیز که در این اقدام دست داشته‌اند مجبور به خانه‌نشینی کرده‌اند.» بن سلمان كه قدرت عربستان را در دستان خود قبضه كرده، بسیاری از منتقدان خود را بازداشت یا از دایره قدرت خارج كرده است. بن‌سلمان كه به خاطر جنایاتش در یمن و قتل مخالفان داخلی، تاكنون از انتقادهای حقوق بشری جهانی در امان مانده بود، الآن به خاطر قتل فجیع روزنامه‌نگار منتقد سعودی به شدت از سوی افكار عمومی جهان تحت فشار است كه این مسئله می‌تواند موقعیت او در داخل را تضعیف كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار