کد خبر: 930771
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷
آیت‌الله مکارم شیرازی در پی سخنان اخیر رئیس قوه قضائیه در خصوص اظهارات ایشان در مورد بدهکاران مهریه، نامه‌ای سرگشاده به وی ارسال کرد.
آیت‌الله مکارم شیرازی در پی سخنان اخیر رئیس قوه قضائیه در خصوص اظهارات ایشان در مورد بدهکاران مهریه، نامه‌ای سرگشاده به وی ارسال کرد.
در نامه آیت‌الله مکارم شیرازی به آیت‌الله آملی لاریجانی آمده است: بیانات جنابعالی را درباره مسائلی که اینجانب مطرح کرده بودم، خواندم؛ متأسفانه قانع کننده نبود و شاید توضیحات من برای آن چند مسئله کافی نبوده است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم همان‌طور که خود شما هم اشاره کرده‌اید، دادستان کل کشور و دو نفر از قضات عالی‌رتبه که سوابق حوزوی داشته باشند تشریف بیاورند تا آن چهار مسئله مهم درباره مهریه در محیط عالمانه و دور از عصبانیت حل و فصل شود و چنانچه آن چهار مسئله روشن شد، ان شاء الله به کار بسته شود و اگر بعضی از قوانین موجود با متون اسلامی سازگار نبود، از طریق مجلس شورای اسلامی اصلاح شود. اینجانب برای قوه قضائیه و برای شخص جنابعالی قائل به احترام بوده و هستم و تضعیف این قوه را کار خلافی می‌شمرم. هدف اینجانب روشن ساختن قوانین مترقی اسلام و کمک به جمعی از گرفتاران مهریه است. لطفاً دستور دهید لیست کامل زندانیان مهریه را با ذکر سن و سال، همراه بیاورند. امیدوارم بتوانیم از این طریق کمکی به حل مشکلات جوانان که گرفتار مسئله مهریه هستند و در زندان‌ها به سر می‌برند، بنماییم.
هفته گذشته آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به اظهارات اخیر برخی از بزرگان حوزه پیرامون «زندانی کردن مردان بابت مهریه از سوی دستگاه قضایی» گفته بود: برخی اشکالات نسبت به دستگاه قضایی مطرح می‌شود که وقتی از سوی علمای حوزوی به ویژه برخی مراجع معظم باشد باید بیشتر مورد عنایت قرار گیرد، زیرا می‌دانیم که اگر از میان علمای حوزه کسانی انتقاد می‌کنند، نیت‌شان اصلاح و بهبود وضعیت است و هیچ شائبه‌ای از جهات دیگر وجود ندارد. وی با بیان اینکه مراجع تقلید، مورد اطمینان و محل رجوع مردم هستند و به نحوی انتقادات مردم را نیز منعکس می‌کنند، ادامه داد: دستگاه قضایی نسبت به هر انتقادی باید روی گشاده داشته باشد، خصوصاً اظهارات کسانی که از لحاظ علمی و اعتقادی جایگاه والایی دارند نیاز به توجه جدی تری دارد و باید نسبت به این انتقادات گوش شنواتری داشته باشیم.
وی اضافه کرد: گاهی انتقادات ناشی از عدم اطلاع است. در این صورت اگر این انتقادات در محفلی خصوصی مطرح شود مسلماً انسب است، چون بیان آن در علن، ممکن است موجب قدح یک دستگاه شود بدون آنکه استحقاق چنین قدحی را داشته باشد. رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: بنده معمولاً از پاسخ به اینگونه انتقادات اجتناب می‌کنم تا خدای ناکرده حاشیه‌ای برای دستگاه قضایی و نظام ایجاد نشود. از طرفی اعتقاد دارم که کار دستگاه قضایی باید تبیین شود و به همین جهت در پاره‌ای از موارد که برخی فق‌های بزرگوار اشکالاتی را مطرح کرده‌اند از دادستان محترم کل خواسته‌ام که به محضر این بزرگواران برسند و برای رفع ابهام به ارائه توضیح بپردازند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار