کد خبر: 930610
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰
واکنش کم‌سابقه مشاور پوتین به رژیم صهیونیستی
امریکا برای اولین بار طی حدود دو دهه، یک ناوشکن در بندر اسرائیلی اشدود مستقر کرده؛ ناوشکنی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلویحاً آن را پیامی مقابل استقرار سامانه‌های اس 300 روسیه در سوریه خوانده است.
علی قناد‌ی
امریکا برای اولین بار طی حدود دو دهه، یك ناوشكن در بندر اسرائیلی اشدود مستقر كرده؛ ناوشكنی كه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلویحاً آن را پیامی مقابل استقرار سامانه‌های اس300‌ روسیه در سوریه خوانده است. معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگویی كم‌سابقه، سیاست‌های بنیامین نتانیاهو را به باد انتقاد گرفته و گفته كه هواپیمای ایلوشین 20 روس، قواعد بازی در سوریه را تغییر داده و از نتانیاهو خواست از‌ «دیپلماسی بلندگویی» دست بردارد.
بنیامین نتانیاهو یك‌‌‌‌‌شنبه قبل اعلام كرد كه «برای ادامه هماهنگی‌های مهم امنیتی میان ارتش‌های دو کشور»‌، به زودی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ملاقات خواهد كرد. زمان این ملاقات مشخص نشده ولی از زمان سقوط هواپیمای ایلوشین 20 روس بر فراز سوریه كه روس‌ها، اسرائیل را مقصر آن می‌دانند، این ملاقات اولین ملاقات در این سطح بین تل‌آویو و مسكو خواهد بود. روس‌‌‌‌‌ها بعد از سقوط هواپیمای روس، اعلام كردند كه قواعد بازی در سوریه تغییر كرده و سیستم‌های اس 300 را كه تا مدت‌‌‌‌‌ها از تحویل آن به سوریه خودداری می‌كردند، در سوریه مستقر نمودند. مقام‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند كه مستقر شدن اس300‌‌‌‌‌ در سوریه‌، مانع اقدام آنها علیه آن چیزی نخواهد شد كه آن را تحركات ایران در سوریه می‌خوانند.

USS ROSS پیامی برای روس‌ها؟
آخرین موضع‌گیری مربوط به ملاقات یك‌‌‌‌‌شنبه قبل نتانیاهو با ماكیسم آمیكوف، معاون رئیس جمهور روسیه بود كه نتانیاهو در این ملاقات به او گفت كه به اقدام علیه ایران و نایبان آن در سوریه ادامه خواهد داد. با این حال، از زمان استقرار سامانه اس300‌‌‌‌‌ در سوریه، گزارشی درباره حمله اسرائیلی‌‌‌‌‌ها به سوریه منتشر نشده است. ظاهراً اسرائیلی‌‌‌‌‌ها برای برقراری موازنه جدید، تلاش می‌كنند امریکایی‌‌‌‌‌ها را وارد بازی كنند تا جایی كه ناوشکن موشک‌انداز
«‌USS ROSS‌» ناوگان ششم نیروی دریایی امریکا در بندر اشدود در جنوب اراضی اشغالی لنگر انداخت. این ناوشکن به پرتاب موشک «توما هاوک» به پایگاه‌های گروه تروریستی داعش در سوریه مشهور است و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنج‌‌شنبه در مراسم استقبال از این ناوشکن آن را نشانگر حمایت واشنگتن از تل‌آویو خواند و گفت:«مصمم هستیم که از خود در برابر استقرار نظامی ایران و نایبانش در سوریه، دفاع کنیم.» ‌او استقرار این ناوشكن را تلویحاً دارای پیامی برای روس‌‌‌‌‌ها هم خوانده و گفته است:‌« فکر می‌کنم پیام این کار در سرتاسر خاورمیانه و حتی فراتر از خاورمیانه هم دریافت شده است.»

از دیپلماسی بلندگو دست بردارید
با این حال، نتانیاهو به طور موازی امیدوار است در ملاقات با پوتین، او را متقاعد كند كه به آزادی عمل تل‌آویو در سوریه تن بدهد، ولی با مواضعی كه روس‌‌‌‌‌ها طی هفته‌های اخیر از خود ابراز كرده‌اند، بعید است كرملین موضع خود را در این باره تعدیل كند. جدیدترین موضع‌گیری مربوط است به گفت‌وگوی كم‌سابقه میخاییل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه كه او در آن انتقاداتی كم‌سابقه از نتانیاهو كرده و با لحنی تند علیه اسرائیلی‌‌‌‌‌ها موضع‌گیری كرده است. بوگدانف که او را دست راست پوتین در غرب آسیا می‌خوانند و به ندرت مصاحبه می‌کند، در گفت‌وگو با شبكه‌ 24 رژیم صهیونیستی در پاسخ به سؤالی درباره تحویل سامانه «اس۳۰۰‌» به سوریه و اینکه آیا مسکو نگرانی‌های تل‌آویو درباره سوریه را درک می‌کند، گفت: «قطعاً درک می‌کنیم، دقیقاً به همین خاطر هم با وجود درخواست‌های دولت سوریه و توافقی که صورت گرفته و پیش پرداختی که انجام شده بود و با وجود آنکه آنها آماده [دریافت] بودند، ما به درخواست سران اسرائیل از تحویل آن خودداری کردیم.» بوگدانف ادامه داد: «اما در این مورد خاص، قواعد بازی نقض شد. قواعد بازی تغییر کرد. قواعد بازی زمانی تغییر کرد که یک خلبان اسرائیلی از یک هواپیمای روس به عنوان پوشش استفاده کرد، با علم به اینکه نیروهای روس را در معرض خطر قرار می‌دهد. » ‌به گزارش فارس، در ادامه این گفت‌وگو خبرنگار از بوگدانف درباره درخواست رژیم صهیونیستی از روسیه برای تلاش جهت خارج کردن ایران از سوریه سؤال كرده و او پاسخ می‌دهد: «با چه استدلالی؟ با چه استدلالی چنین درخواستی را از ما مطرح می‌کنید؟... سوریه عضوی از سازمان ملل متحد است. این کشور با روسیه، امریکا و اسرائیل و هر دولت دیگری حقوق برابری دارد. سوریه کشوری مستقل و تحت حاکمیت یک حکومت مشروع است. این حق حاکمیتی سوریه است. »
از بوگدانف درباره نمایش اخیر نتانیاهو در سازمان ملل متحد سئوال شد که وی گفت: «خب اگر اینطور بود، اسرائیل باید به جای کار کردن با روزنامه‌نگاران و آنچه ما اسمش را «‌دیپلماسی بلندگویی‌» می‌گذاریم، روش دیگری پیش می‌گرفت.» ‌او در مورد ادعای سرقت «آرشیو هسته‌ای‌» ایران و رونمایی از آن توسط نتانیاهو هم گفت: «شاید اینکه با نشان دادن چند عکس بگویید آنها چیزی دارند، چند نفر را راضی کند، شاید هم برای امتیازگیری و مصرف داخلی به درد بخورد، اما اگر جدی صحبت می‌کنید، این مسئله باید در سطح حرفه‌ای مورد بحث قرار گیرد.» او ادعای کشف یک انبار هسته‌ای در «تورقوزآباد‌» را به سخره گرفت و گفت: «این تصور که فقط یک سرویس اطلاعاتی چیزی می‌داند که هیچ کشور دیگری از آن خبر ندارد، ساده‌لوحانه است. این چیزی است که من فکر می‌کنم.» ‌وی در مورد توافق برای حضور نیافتن نیروهای ایرانی در مرز جولان، گفت: «قطعاً تمام این اقدامات با هماهنگی با دمشق انجام شده است. ما در بخش دیپلماتیک به همکاران اسرائیلی خود گفتیم که تصمیمات نهایی درباره مسائل نظامی در اراضی سوریه را رهبری مستقل سوریه می‌گیرد. آنها از ما خواسته‌اند که ایرانی‌‌‌‌‌‌ها آنجا باشند، ایرانی‌‌‌‌‌‌ها هم بار‌‌‌‌‌ها در سطوح مختلف به ما گفته‌اند که سوریه از آنها خواسته که در مبارزه با تروریسم به این کشور کمک کنند و زمانی که [بشار] اسد [رئیس‌جمهور سوریه] به آنها بگوید که مأموریت انجام شده و دیگر نیازی به کمک نیست، آنها سوریه را ترک می‌کنند. درست مثل ما.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار