کد خبر: 930602
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
دبیر ستاد مرکزی اربعین خبر داد:
دبیر ستاد مرکزی اربعین از تردد ۵۰ درصد زوار اربعین از مرز مهران به کربلا طی ایام اربعین خبر داد.

شهریار حیدری در گفتگو اظهار داشت: سال گذشته دو هزار و ۴۰۰ شرکت زیارتی از سازمان حج و زیارت مجوز دریافت کرده بودند، به اضافه ۴ شرکت کارگزاری که با سفارت عراق همکار بودند.

وی افزود: امسال این شرکت ها به دو هزار و ۵۰۰ شرکت زیارتی افزایش پیدا کرده در واقع متناسب با این شرکت ها قاعدتا باید عراق نسبت به استقرار دفاتر موقت اقدام می کرد.

وی تصریح کرد: سال گذشته مجموعا ۱۲ دفتر صدور موقت روادید از ۱۲ نقطه کشور فعال بود که امسال به ۲۰ دفتر صدور روادید موقت و ۴ کنسولگری در استان های مختلف کشور یعنی در ۲۴ نقطه اقدام به صدور روادید می کنند که این تناسب منطقی و معقولی بین شرکت های زیارتی در حوزه ثبت نام است.

حیدری عنوان کرد: کارکرد مرز مهران طی ۴ سال گذشته همواره این بوده که نزدیک به ۵۰ درصد از حجم زائرین از این مرز تردد داشتند، با توجه به شرایطی که این مرز دارد و همچنین تقاضاهایی که در سراسر کشور برای این مرز است زائران ۱۴ استان از جمله، تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزی، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، اصفهان، لرستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی و خود ایلام از این مرز عبور می کنند.

استان ایلام برای داشتن یک کنسولگری مستقر شرایط لازم را دارد

وی ادامه داد: ضمن این که برخی از این استان ها مانند خراسان شمالی می توانند از مرز شلمچه هم استفاده کنند مضاف بر این که استان های شمال غرب برای مرز دیگری ما تعریف کردیم که اگر از آن مرز استفاده نشد از مرز مهران استفاده خواهد شد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین بیان داشت: مجوز مرز چیلات از دهلران و همچنین مرز چنگوله شهابی در حوزه مهران به عنوان بازارچه مرزی از دولت گرفته شده و به استان ابلاغ شد.

وی عنوان کرد: از طریق وزارت خارجه نیز به دولت عراق منعکس کردیم که از این دو مرز هم استفاده کنند، طبق پیگیری ها با طرف عراقی نیز مذاکره شد ضمن این که برای اربعین ما تقاضا کردیم از دولت عراق در شرایط لازم و در صورت ضرورت از مرز چیلات هم استفاده کنند.

حیدری افزود: استان ایلام برای داشتن یک کنسولگری مستقر شرایط لازم را دارد با وزارت خارجه نیز در این خصوص صحبت شده مسئولان استان پیگیر این کار هستند امیدوار هستیم بعد از اربعین جدی تر دولت عراق به این خواسته ما توجه کند.

وی بیان داشت: قطعا با توجه به شرایطی که استان دارد از جمله حجم ترافیکی استان و حجم زائرین که از کشور عراق از این مرز عبور می کند، قاعدتا استان شرایط لازم برای داشتن کنسولی مستقل را دارد تا حدود زیادی کشور عراق نیز پذیرفته اما آمادگی لازم برای این موضوع تا چند وقت پیش که به ما اعلام کردند را نداشتند امیدوار هستیم بعد از اربعین با تمرکز بیشتری این کار پیگیری شود.

وی گفت: برای زائرین خارجی دو مرز شلمچه از جنوب و مرز خسروی در استان کرمانشاه سال گذشته پیش بینی شده بود ولی با توجه به عدم بازگشایی مرز خسروی برای زائران در سال گذشته بخشی از حجم ترافیک زائرین خارجی از مرز مهران تردد داشتند امسال برنامه ریزی شده که اگر به همان شکل گذشته باشد حتما مرز مهران هم برای زائرین خارجی استفاده خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر