کد خبر: 930455
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۳
وصله پوشیدنی فراصوت جدیدی که به صورت غیرمزاحم به فشار خون شریان‌های عمیق زیر پوست نظارت می‌کند، می‌تواند به افراد در شناسایی مشکلات قلبی عروقی در مراحل اولیه و با دقت بیشتر کمک کند.
مترجم: مرضیه رضاسلطانی
وصله پوشیدنی فراصوت جدیدی که به صورت غیرمزاحم به فشار خون شریان‌های عمیق زیر پوست نظارت می‌کند، می‌تواند به افراد در شناسایی مشکلات قلبی عروقی در مراحل اولیه و با دقت بیشتر کمک کند. در آزمایشات، این وصله به خوبی برخی روش‌های بالینی اندازه‌گیری خون عمل کرده است.

نظارت ممتد بلادرنگ بر تغییرات فشار خون بیماران قلبی یا ریوی و کسانی که به صورت بحرانی بیمار هستند یا تحت عمل جراحی هستند، از جمله کارکرد‌های این وصله است. این وصله ازفراصوت استفاده می‌کند تا بتوان از آن برای دنبال‌کردن غیرمزاحم علائم حیاتی و سیگنال‌های فیزیولوژیکی از اعماق بدن استفاده کرد.
شنگ زو، پروفسور نانو درباره این تحقیق می‌گوید: «دستگاه‌های پوشیدنی تا به حال به سنجش سیگنال‌های سطح پوست یا زیر پوست محدود بوده‌اند. اما این تنها آغاز کار است. با ادغام کردن تکنولوژی فراصوت به لوازم پوشیدنی، می‌توانیم سیگنال‌های بسیار زیاد، رویداد‌های بیولوژیکی و فعالیت‌هایی را که از آن خبر نداریم به صورت غیرمزاحم دریافت کنیم. این نوآوری می‌تواند در پزشکی قلب و عروق کارآمد باشد. در اتاق عمل، مخصوصاً در عمل‌های پیچیده قلب و عروق، ارزیابی دقیق فشار خون مرکزی نیاز است؛ در این موارد، این دستگاه می‌تواند جایگزین روش‌های سنتی شود.»
یک مزیت بزرگ این کار این است که تکنولوژی فراصوت را به یک پلتفرم پوشیدنی تبدیل می‌کند. اهمیت این نکته به این خاطر است که می‌توانیم از این پس به صورت ممتد و غیر‌مزاحم، به علاوه رگ‌های بافت کم‌عمق، بر رگ‌های اصلی خون که در عمق زیر پوست قرار دارند، نظارت کنیم.
این وصله ورق نازکی از جنس الاستومر سیلیکون است که طرحی تحت عنوان ساختار «پل جزیره» دارد؛ به عبارت دیگر، آرایه‌ای از قطعات الکترونیکی کوچک (جزیره) که هر کدام با سیم‌های فنر شکل به هم متصل شده‌اند (پل). هر جزیره شامل چند الکترود و دستگاه‌هایی به نام مبدل پیزوالکتریک است که در صورت عبور جریان الکتریسیته، امواج فراصوت را تولید می‌کنند. پل‌هایی که آن‌ها را به هم متصل می‌کند، از سیم‌های نازک و فنرمانند مسی ساخته شده‌اند. ساختار جزیره- پل این امکان را فراهم می‌کند که کل وصله با پوست همسان شده و بدون لطمه زدن به عملکرد الکترونیکی، کشیده، خم شده یا پیچانده شود.
این وصله با استفاده از امواج فراصوت، قطر ضربان رگ‌هایی را که در عمق چهار سانتی‌متری زیر پوست قرار دارند، به طور ممتد ضبط می‌کند. این اطلاعات سپس با نرم‌افزاری سفارشی به شکل موجی ترجمه می‌شود. هر قله، دره، شکاف و شکل کلی موج نشانگر فعالیت یا رویدادی به‌خصوص در قلب است. این سیگنال‌ها اطلاعات کاملی برای ارزیابی سلامتی قلبی و عروقی بیمار در اختیار پزشک قرار می‌دهند. همچنین می‌توان از این اطلاعات برای پیش‌بینی نارسایی قلبی، تعیین مناسب بودن تأمین خون و... استفاده کرد.
منبع: ساینس دیلی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر