کد خبر: 930371
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی:
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: همه کشتارگاه‌های آذربایجان شرقی به سیستم‌های پیش سرد مجهز شده‌اند و باید گفت که آذربایجان شرقی استانی پیشرو در زمینه فراهم کردن زنجیره پیش سرد در کشور است.

امیرحسین بهداد  با بیان اینکه در 4 سال گذشته یکی از محورهایی که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است معرفی و شناساندن بیشتر دامپزشکی به مردم است، اظهار داشت: دامپزشکی ارتباط مستقیم با امنیتی غذایی مردم داشته و بر همین اساس در کنار دیگر دستگاه‌های مربوط به‌سلامت مردمی، نقش مهمی را در راستای تأمین سلامت یک جامعه ایفا می‌کند.

وی با اشاره به نقش حمایت‌های مردمی در اجرای وظایف، افزود: دستگاه اجرایی دامپزشکی اگر مردم حمایت نکنند آن‌قدر قدرت ندارد که به‌تنهایی بتواند همه کارها را انجام بدهد.

معدوم سازی  480 تن فرآورده‌های خام آلوده دامی و غیربهداشتی  

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در سال گذشته 480 تن فرآورده‌های خام آلوده دامی و غیربهداشتی و غیرقابل استفاده انسانی جمع‌آوری و معدوم‌سازی شده است، اضافه کرد: این مواد آلوده توسط افراد سودجویی که منافع خود را به‌سلامت مردم ارجح می‌دانند انجام‌شده و موفقیت‌هایی که در شناسایی این مواد به‌دست‌آمده در سایه حمایت‌های مردمی بوده و قطعاً بدون حمایت به اینجا نمی‌رسیدیم.

وی در ادامه در خصوص وجود تب کریمه کنگو در استان بیان کرد: هرچند متأسفانه در برخی نقاط کشور افراد معدودی جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند، اما در آذربایجان شرقی تلاش‌ کردیم بسترهای پیشگیری از این بیماری را فراهم کنیم

بهداد خاطرشان کرد: با توجه به اینکه بیماری تب کریمه کنگو به‌صورت چشمی و بالینی قابل‌تشخیص نبوده و باید آزمایش شود و عدم انجام این کار با توجه به ازدحام دم برای ذبح در کشتارگاه‌ها، روشی که به‌صورت علمی به اثبات رسیده است موضوع پیش سرد گوشت دام است، چراکه قرار گرفتن گوشت در دمای صفر تا 4 درجه زیر صفر در مدت 24 ساعت عامل بیماری از بین می‌رود.

وی افزود: بر این اساس باوجود ممانعت برخی مدیران کشتارگاه‌ها از نصب سیستم‌های پیش سرد، همه کشتارگاه‌های استان به سیستم‌های پیش سرد مجهز شده‌اند و باید گفت که آذربایجان شرقی استانی پیشرو در زمینه فراهم کردن زنجیره پیش سرد در کشور است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی بابیان اینکه همه مراحل ذبح دام در کشتارگاه‌ها بر اساس مراحلی نظارت می‌شود و گوشتی که به دست مردم می‌رسد سالم است و لاشه‌های بیمار ضبط می‌شود، گفت: در سال گذشته 136 هزار و 22 کیلوگرم لاشه ضبط‌ شده در داخل کشتارگاه‌ها داشته‌ایم.

وی بابیان اینکه مردم گوشت‌های ممهور به مهر دامپزشکی را استفاده کنند، ادامه داد: یکی دیگر از بیماری‌هایی که می‌تواند سلامت انسان را تهدید کند بیماری کیست هیداتیک است که به‌مرور کبد انسان را از بین می‌برد، اما اقدامات انجام‌شده در کشتارگاه‌ها این موضوع نظارت می‌شود.

بهداد با اشاره به موضوع تب برفکی بیان کرد: متأسفانه در سال 94 به دلیل کمبود واکسن همه به دنبال واکسن بودند و اما امروز که واکسن به‌وفور در اختیار دامپزشکی قرار دارد و باوجود حضور واکسیناتورهای اداره کل دامپزشکی در روستاها و حتی مناطق صعب‌العبور صاحبان دام بعضاً از واکسیناسیون دام خود ممانعت می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر