کد خبر: 930358
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
هشدار نهاد‌های اطلاعاتی انگلیس
نهاد‌های اطلاعاتی انگلیس به نخست‌وزیر این کشور گفته‌اند، روسیه برای لیبی خواب‌هایی دیده است و قصد دارد از طریق این کشور، مشکلاتی را برای اروپا به وجود آورد.

جوان آنلاین: نهاد‌های اطلاعاتی انگلیس به نخست‌وزیر این کشور گفته‌اند، روسیه برای لیبی خواب‌هایی دیده است و قصد دارد از طریق این کشور، مشکلاتی را برای اروپا به وجود آورد.

سال ۲۰۱۱ که آمریکا و اروپا به لیبی حمله کردند و با قتل متحدشان بر نفت این کشور مسلط شدند بسیاری از کارشناسان گفتند روسیه بازنده اصلی این میدان بود چرا که بعد از سرنگونی قذافی آمریکا به هیچ یک از وعده‌های خود به پوتین عمل نکرد و روسیه به کلی از بازار لیبی کنار گذاشته شد.

حالا بعد از گذشت ۷ سال از آن دوران نهاد‌های اطلاعاتی انگلیس می‌گویند روسیه با استفاده از فرصت می‌خواهد حضور خود را در لیبی تثبیت و از آن برای ایجاد بحران برای اروپا فعالیت کند.

روزنامه «سان» انگلیس به نقل از یک منبع عالیرتبه در دولت انگلیس نوشته، مسکو از خلیفه حفتر که رهبری ارتش ملی لیبی را بر عهده دارد، پشتیبانی کرده و «سربازان و تجهیزات سنگین آن را تامین می‌کند.» براساس این گزارش، ده‌ها تن از مقامات سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه و نیرو‌های ویژه آن هم‌اکنون در شرق لیبی مستقر شده‌اند و با نیرو‌های ارتش ملی لیبی همکاری داشته و به آن‌ها آموزش می‌دهند.

خبرگزاری ایسنا هم نوشته، این روزنامه حتی مدعی شده که دو پایگاه نظامی روسیه هم‌اکنون در بنغازی و طبرق در حال عملیات هستند که تحت پوشش شرکت نظامی خصوصی «واگنر» روسیه فعالیت می‌کنند. این گزارش بدون اشاره به منبع یا مدرکی می‌افزاید: «تصور می‌شود که موشک‌های ضد کشتی کالیبر و سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ نیز به لیبی ارسال شده باشند.»

به نوشته سان، «تام توجندهت»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس عوام پارلمان انگلیس در بیانیه‌ای به دولت این کشور اظهار داشته: «اینکه روسیه می‌خواهد جبهه‌ای جدید را علیه غرب در لیبی به راه بیندازد، بسیار نگران‌کننده است، اما نباید غافلگیرکننده باشد. آنان بی‌شک تلاش خواهند کرد تا از مسیر‌های مهاجرت در سراسر آفریقا (به سود خود) بهره‌برداری کنند. او همچنین خواستار واکنشی به این اقدام شده و گفته مسئله لیبی به امنیت ملی انگلیس مرتبط است.»

مقامات اطلاعاتی انگلیس گفته‌اند: «حقیقت این است که ما در برابر هجوم مهاجران و شوک نفتی لیبی بسیار آسیب‌پذیر هستیم و پیامد‌های آن برای دموکراسی غرب فاجعه‌بار خواهند بود.»

گفتنی است لیبی یکی از راه‌های اصلی مهاجرت از شمال آفریقا به اروپا و از دلایل عمده بروز بحران مهاجرت در اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار