کد خبر: 930127
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
دنيا حيدري
رايزني‌هاي وزارت براي تهيه ارز ثانويه سرانجام جواب داد و حالا آنطور که شخص وزير و معاون مالي وزارت نيز تأييد مي‌کنند، قرار است قسمت اعظم مشکلات ارزي فدراسيون‌ها حل و فصل شود. البته گفته مي‌شود شرايط براي تأمين تمام هزينه‌هاي اعزام‌ها فراهم نيست و وزارت سعي دارد تنها براي اردوهاي لازم و مسابقات حائز اهميتي چون جهاني ارز تهيه کند. با وجود اين و با توجه به اوضاع نامناسب اقتصادي کشور و ارفاقي که به فدراسيون‌ها بابت تهيه ارز شده، بايد دقت و نظارت بيشتري نسبت به قبل روي هزينه‌ها داشت.
شرايط اقتصادي کشور امروز حکم مي‌کند تا از يک‌سو فدراسيون‌ها در دخل و خرج خود دقت بيشتري داشته باشند و از سوي ديگر نيز نهادهاي نظارتي با نگاهي دقيق‌تر و حساس‌تر نسبت به قبل هزينه‌هاي فدراسيون‌ها را زير ذره‌بين ببرند تا حالا كه با وجود تمام مشکلات، ارفاقي براي ورزشي‌ها در نظر گرفته‌اند و شرايط ويژه‌اي براي آنها مهيا كرده‌اند تا از ارز ثانويه بهره ببرند، از این فرصت به بهترين شکل ممکن استفاده کنند و کما في سابق، بيت‌المال را براي مسائل غيرضروري و بي‌اهميت هدر ندهند!
پرواضح است که ريخت و پاش فدراسيون‌ها حتي در برگزاري بسياري از اردوهاي تدارکاتي يا اعزام‌هاي بين‌المللي، دليل اصلي کسر بودجه و بدهي‌هاي مالي آنها بوده، مسئله‌اي که بارها و بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. اتفاقاتي نظير سفر همراهاني که حضور آنها در مسابقات مختلف کوچک‌ترين ضرورتي نداشته، از منشي دفتر فلان رئيس گرفته تا مسئول مالي يا کارمند اداري که هر کدام با رانتي غيرقابل توجيه و البته بودجه دولت راهي سفرهاي مختلف مي‌شدند تا پولي که قرار بود براي ورزشکاران هزينه شود، صرف خوشگذراني‌ها و سفرهاي تفريحي آقايان يا حتي خانم‌هايي شود که حضورشان در سفرهاي برون‌مرزي هيچ‌گونه ضرورتي نداشت. امروز اما ادامه دادن اين راه پرانتقاد مي‌تواند بيش از هر زمان ديگري حق ورزشکاران را تضعيف کند. امروز که اوضاع ارزي کشور به گونه‌اي است که بسياري از مسابقات و اردوها به دليل عدم بودجه لازم ناديده گرفته مي‌شود و با تلاش و رايزني‌هاي فراوان مي‌توان تنها براي برخي اعزام‌هاي خاص يا اردوهاي لازم و ضروري ارز ثانويه تهيه کرد، هزينه‌هاي بي‌مورد و هدر دادن بودجه‌اي که به سختي فراهم شده، بدون شک اشتباهي نابخشودني است.
اگر‌چه نمي‌توان انتظار داشت که عادت زشت و نادرست ريخت و پاش‌هاي بي‌مورد يک شبه از بين برود اما اين انتظار وجود دارد که فدراسيون‌هاي مختلف ورزشي که طي چند ماه اخير به شدت براي تهيه ارز در مضيقه بوده‌اند، دقت بيشتري در دخل و خرج‌هاي خود داشته باشند تا از آب باريکه‌اي که با هزار لابي و زحمت برايشان فراهم شده، بيشترين استفاده را ببرند، نه اينکه همانند قبل اين پول باد آورده را به راحتي بر باد بدهند و عين خيالشان هم نباشد. البته به همان اندازه‌‌ که رؤساي فدراسيون‌ها بايد حواسشان به حساب و کتاب‌ها باشد، نهادهاي نظارتي نيز بايد دقت بيشتري روي مسائل داشته باشند و مو را از ماست بيرون بکشند تا اين آشفته بازار فرصتي طلايي براي سودجوياني نباشد که دست به خرجشان براي مسائل غير‌ضروري بي‌اهميت خوب است. نهادهايي که بايد بيش از هر زمان ديگري روي نحوه دخل و خرج ورزشي‌ها دقت داشته باشند تا ديگر کسي به خود اجازه سوءاستفاده از شرايط به وجود آمده را ندهد و نان آنهايي را که قصد کار کردن دارند، آجر نکند. در واقع امروز وظيفه نهادهاي نظارتي سنگين‌تر از هر نهاد ديگري است. نهادهايي که مي‌توانند با نظارت اصولي، مانع از کارشکني سودجوياني شوند که حتي در اين شرايط هم به فکر منافع خود هستند و استفاده نادرست از ارزي که با هزار و يک لابي تهيه مي‌شود، افرادي که سال‌هاست کاروان‌هايي پر و پيمان‌تر از کاروان‌هاي ورزشي(ورزشکاران و مربيان) را روانه مسابقات بين‌المللي مي‌کنند و عین خيالشان هم نيست که اين سفرهاي غير ضروري و حضور نفرات غير‌ضروري چه هزينه‌هاي هنگفتي از بودجه ورزش و بيت المال را به‌باد مي‌دهد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار