کد خبر: 930101
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸
رئیس‌جمهور سوریه مطمئن است که ادلب آزاد شده و تحت حاکمیت دمشق قرار خواهد گرفت و توافق روسیه و ترکیه درباره این استان موقت بوده که هدف دولت مبنی بر خونریزی بیشتر را تأمین می‌کند.
رئیس‌جمهور سوریه مطمئن است که ادلب آزاد شده و تحت حاکمیت دمشق قرار خواهد گرفت و توافق روسیه و ترکیه درباره این استان موقت بوده که هدف دولت مبنی بر خونریزی بیشتر را تأمین می‌کند.
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه درباره توافق ترکیه و روسیه بر سر ادلب گفت: «توافق ادلب اقدامی موقتی است که دولت از طریق آن دستاورد‌های بسیاری را محقق خواهد کرد که در رأس آن ممانعت از خونریزی بیشتر است.» وی که در نشست کمیته مرکزی حزب بعث سوسیال سخنرانی می‌کرد، خاطرنشان کرد: هدف دولت بازپس‌گیری تمام مناطق سوریه است. ادلب در شمال سوریه واقع شده و جزو آخرین مناطقی است که تحت کنترل گروه‌های تروریستی به رهبری جبهه النصره شاخه سوری القاعده است. پس از آزادسازی اکثر مناطق دولت سوریه و متحدان‌شان هدف خود را آزادسازی استان ادلب اعلام کردند. دولت‌های غربی که در طول هفت سال گذشته به طرق مختلف از گروه‌های وهابی حمایت کرده‌اند و نمی‌خواستند آخرین پایگاه این گروه سقوط کند فشار‌های گسترده روانی و دیپلماتیک را علیه این عملیات آغاز کردند حتی دولت امریکا با مطرح کردن سلاح شیمیایی تهدید به حمله مستقیم کرد. مهم‌تر از مواضع غربی‌ها، مخالفت جدی ترکیه با عملیات نظامی بود و توانست روسیه را متقاعد کند تا به توافقی برای حل بحران ادلب دست یابند. ایران نیز از این توافق حمایت کرد. بر اساس توافق مسکو و آنکارا عملیات نظامی متوقف می‌شود و ترکیه باید گروه‌های تروریستی را از شورشیان به اصطلاح میانه‌رو جدا کند. این تعهد را پیش‌تر امریکایی‌ها نیز داده بودند، اما هیچ‌گاه نتوانستند یا نخواستند به وعده خود عمل کنند. ناظران درباره اینکه مقامات ترکیه بتوانند به تعهدات خود عمل کنند شک دارند، هرچند مقامات سوری تلاش کردند خوشبینانه نگاه کنند. ولید معلم، وزیر خارجه سوریه چند روز قبل گفت: ترکیه از ظرفیت‌ها و شرایطی برخوردار است که می‌تواند تا حدود زیادی به وعده خود عمل کند. در همین حال بعضی منابع خبری گزارش دادند طبق توافق روسیه و ترکیه، گروه‌های شورشی روز یک شنبه نیز سلاح‌های سنگین خود را از منطقه عاری از سلاح خارج کردند و این روند چند روز ادامه خواهد داشت، هرچند بعضی منابع دیگر این گزارش‌ها را رد کردند و گفتند تروریست‌ها همچنان سلاح‌های سنگین خود را حفظ کرده‌اند. به موجب توافق روسیه و ترکیه که ۱۷ سپتامبر انجام شد، قرار است منطقه‌ای عاری از سلاح به عرض ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در خطوط تماس بین نیرو‌های نظام سوریه و گروه‌های شورشی ایجاد شود و نیرو‌های شورشی سلاح‌های سنگین خود را نهایتاً تا دهم اکتبر جاری از این منطقه خارج کنند. همچنین براساس این توافق، نیرو‌های ترکیه با پلیس روسیه به منظور نظارت بر منطقه عاری از سلاح گشت‌زنی‌هایی خواهند داشت، اما گروه‌های شورشی از چند روز پیش مخالفت خود را با این بند از توافق اعلام و تأکید کرده‌اند، باید ترکیه تضمین بدهد پلیس روسیه به مناطق تحت سیطره آن‌ها وارد نخواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار