کد خبر: 930039
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
می‌گوید قبل از اینکه به ریاست جمهوری آمریکا برسد ایران در حال تصرف خاورمیانه بوده، اما حال با عملکرد‌ها و برنامه‌هایش، توانسته مانعی بر «نفوذ ایران» در خاورمیانه شود به‌گونه‌ای که دولتمردان جمهوری اسلامی تنها به فکر دوام آوردند (!)، این جدیدترین یاوه‌های رییس جمهوری تاجر مسلک آمریکاست که از آمال و آرزوهایش می‌گوید.

جوان آنلاین: می‌گوید قبل از اینکه به ریاست جمهوری آمریکا برسد ایران در حال تصرف خاورمیانه بوده، اما حال با عملکرد‌ها و برنامه‌هایش، توانسته مانعی بر «نفوذ ایران» در خاورمیانه شود به‌گونه‌ای که دولتمردان جمهوری اسلامی تنها به فکر دوام آوردند (!)، این جدیدترین یاوه‌های رییس جمهوری تاجر مسلک آمریکاست که از آمال و آرزوهایش می‌گوید.

ترامپ: قبل از این که رییس‌جمهوری شوم ایران در حال تصرف خاورمیانه بود
دونالدترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا شنبه‌شب در سخنرانی در جمع هوادارانش در ایالت کانزاس گفت: قبل از اینکه من رییس‌جمهوری شوم به آنچه پیرامون ایران در حال روی دادن بود نگاه کردم، آن‌ها داشتند خاورمیانه را تصرف می‌کردند. آن‌ها در حال گرفتن سوریه و یمن بودند. آن‌ها داشتند به عراق هم می‌رفتند و نزدیک بود همه چیز را تصرف کنند. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری اکسپرس، ترامپ در ادامه ادعاهایش گفت:، اما اکنون فقط می‌خواهند دوام بیاورند. در همه شهرهایشان اعتراض و ناآرامی است. وی در بخش دیگری از سخنرانی‌اش باز هم به انتقاد از برجام پرداخت و گفت: من آمریکا را از توافق هسته‌ای وحشتناک و یک‌طرفه با ایران خارج کردم، درحالی‌که دولت قبلی به ایران ۱۵۰ میلیارد دلار پول داد. از آن هم بدتر، ۸/۱ میلیارد دلار پول نقد به آن‌ها داد. پول نقد. از طریق هواپیما. هواپیما‌های پر از پول نقد. آن‌ها به ایران ۸/۱ میلیارد برای بازگشت گروگان‌ها دادند، اما ما گروگان‌هایمان را بدون (پرداخت) چیزی از کره شمالی برگرداندیم. او در حالی صحبت از پرداخت ۸/۱ میلیارد دلار پول نقد به ایران می‌کند که گزارشات نشان می‌دهد ایران ۷/۱ میلیارد دریافت کرده که دارایی مسدود شده ایران در آمریکا بوده است.

اعتراف ترامپ به نفوذ ایران
دقت در سخنان رییس‌جمهوری آمریکا نشان می‌دهد که او صراحتاً به نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه اعتراف کرده و می‌گوید که تمامی برنامه‌هایش تنها برای مقابله با این نفوذ بوده است، ترامپ پیش از این در نهم شهریورماه در مصاحبه با خبرگزاری «بلومبرگ» از تغییر موقعیت حکومت ایران پس از به قدرت رسیدن خود سخن گفت و تأکید کرد: «وقتی من به اینجا آمدم مسأله این بود که چه موقع آن‌ها بر خاورمیانه مسلط می‌شوند. [..]اکنون مسأله این است که آیا آن‌ها می‌توانند دوام بیاورند یا خیر. این تفاوت بزرگی برای [بازه زمانی]یک سال و نیمه است.»
او حتی در شب هشت شهریورماه در یک کارزار حمایت از نامزد‌های انتخابات میان دوره‌ای کنگره در یکی از شهر‌های ایالت ایندیانا سخن می‌گفت، ضمن اشاره به دلایل خروج دولتش از برجام، تلویحاً گفت: تصمیمش در این زمینه منجر به کاهش قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران شده است. او گفت: «اگر این روز‌ها به ایران بنگرید مقاماتشان اصلاً خوشحال نیستند. وقتی وارد کاخ سفید شدم ایران نظیر قدرتی بزرگ در منطقه عمل می‌کرد. ایران در حال استیلای کامل بر خاورمیانه بود، آن‌ها در عراق، سوریه و یمن جولان می‌دادند و نگاه‌شان به استقرار در کرانه دریای مدیترانه بود. برنامه آن‌ها سلطه کامل بود؛ بنابراین من تصمیم گرفتم به این توافق احمقانه که توسط دولت پیشین ما حاصل شده بود، پایان دهم. می‌توانم به صراحت بگویم که ایران دیگر نگاهش به سمت دریای مدیترانه نیست.»

ناتوی عربی دستاویز ترامپ
یاوه‌گویی‌های ترامپ درباره کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران درحالی است که او برای ممانعت از افزایش قدرت جمهوری اسلامی ناچار شد تا به‌دنبال تشکیل ناتوی عربی برآید، او همچنین با تحریک رژیم صهیونیستی و تطمیع جناح کودتاگر سعودی تصور می‌کند که می‌تواند با اهرم‌های تهدید و فشار نفوذ جمهوری اسلامی را در منطقه به نفع صهیونیست‌ها و جناح کودتاگر سعودی کاهش دهد. «نفوذ روزافزون ایران در منطقه غرب آسیا» به اعتراف سخنان مقامات رسمی آمریکایی و اروپایی حتی گزارش‌های مستند مراکز آینده‌پژوهی غربی، امروز بزرگ‌ترین دغدغه کشور‌های غربی است؛ دغدغه‌ای که با صرف میلیارد‌ها دلار در سال تلاش شد تا ضریب آن کاهش یابد، اما هر آنچه در منطقه به عنوان رویداد نظامی- سیاسی شکل گرفت نهایتاً منجر به تقویت جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی شد.
برای ترامپ دردآور است که اعتراف کند آمریکا در خاورمیانه هفت هزار میلیارد دلار هزینه کرده، اما در مقابل، چیزی جز نفرت و خشم مردم منطقه و شکست عایدش نشده است و در عوض ایران بدون اینکه هزینه‌ای کند هر روز حوزه نفوذش در منطقه گسترده‌تر می‌شود.

نفوذ معنوی در خاورمیانه
به همین دلیل هم او دولت ترامپ به خوبی می‌داند که مؤلفه‌های نفوذ ایران در منطقه سخت‌افزاری نیست چرا که در غیر این صورت اکنون آمریکا باید با هزینه هفت هزار میلیارد دلاری، به میدان آوردن بیش از ۶۰ کشور اروپایی وعربی به همراه رژیم صهیونیستی و انتقال هزاران مزدور تروریست از سراسر جهان به سوریه و عراق، مداخله مستقیم نظامی و کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی به گروه‌های تروریستی هم دمشق و هم بغداد را به تسخیر خود در می‌آورد.
ترامپ از افزایش اقتدار و نفوذ ایران در منطقه عصبانی و نگران است فقط به این سبب نیست که رژیم‌های دست‌نشانده‌ای، چون رژیم صهیونیستی و عربستان در منطقه به حاشیه خواهند رفت بلکه او به خوبی می‌داند که نفوذ ایران نفوذ تمدنی و معنوی مبتنی بر حق‌گرایی و حمایت از مظلوم در برابر ظالم است که بر فطرت‌های پاک انسان‌ها نهادینه شده است و این گفتمان و نفوذ می‌تواند علاوه بر خاورمیانه سراسر جهان را در نوردد و با شکل‌گیری قطب‌های جدیدی که به دنبال سلطه بر دیگر کشور‌ها نیستند یکجانبه‌گرایی آمریکا را به چالش کشیده و در تبدیل آمریکا به کشوری عادی تسریع نماید.

نگاه استراتژیک ایران
از سویی دیگر واکنش ایران در برخورد با تحقیر‌های ترامپ علیه عربستان نشانگر نگاه جمهوری اسلامی به همدلی و همراهی در منطقه است، در حالی که رییس جمهوری آمریکا عربستان را گاو شیرده می‌داند و معتقد است که آن‌ها حتی دو هفته هم نمی‌توانند بدون کمک آمریکا از خود دفاع کنند، ایران دست همکاری و کمک به سویی عربستان دراز می‌کند.
دعوت آقای محمد جواد ظریف از عربستان برای ایجاد منطقه‌ای قدرتمند با استفاده از مشارکت کشور‌های منطقه، ناشی از نوع نگاه استراتژیک جمهوری اسلامی ایران به تأمین امنیت درونزای منطقه است که پس از انقلاب اسلامی و رویگردانی از قدرت‌های غربی و شرقی، همواره جزو اصول ثابت سیاست خارجی جمهوری اسلامی بوده و این درحالی است که بیشتر دولت‌های مناطق مختلف جهان قادر به ایجاد نوعی از نظم امنیتی منطقه‌ای مبتنی بر مشارکت و همکاری بازیگران درون منطقه بوده‌اند، اما خاورمیانه در تحقق چنین امری تا کنون ناکام مانده است و این در شرایطی است که این منطقه به دلیل فقدان چنین ویژگی و مداخله قدرت‌های فرامنطقه ای، در طول دهه‌های گذشته از ناامن‌ترین و بی‌ثبات‌ترین مناطق در میان مناطق مختلف جهان بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار