کد خبر: 930021
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
عربستان تمام تلاش خود را به کار بسته شبکه فارسی اینترنشنال را با سیاست فارسی‌وان پرورش دهد و از دل آن فارسی‌وان دومی خلق کند.
جوان آنلاین:‌ حمله ترویستی اهواز سی‌ویکم شهریورماه اتفاق جدیدی را شروع کرد که مسببانش در رسانه‌ها می‌کوشیدند تا همه تقصیر را به گردن نظام جمهوری اسلامی بیندازند و خودشان را مبرا از هر جنایت انسانی می‌دانستند. اما طولی نکشید گاردین پشت پرده سرّی از خلق شبکه‌ای ضدایرانی در اینترنشنال افشا کرد و همه این‌ها از جایی شروع شد که شبکه جدید ضدایرانی اینترنشنال با سخنگوی یک گروه افراطی جدایی‌طلب (الاحوازیه) که از حمله تروریستی به شهر اهواز تمجید کرد. همین عامل باعث شد تا بازار افشاگری رونق پیدا کند و معلوم شود پای دلار‌های عربستانی دوباره در میان است. چرا که در کنار رسانه‌هایی مثل العربیه و روزنامه بریتانیایی ایندپندنت و حتی کمک‌های پراکنده به فارسی‌وان، من و تو و حتی بی‌بی‌سی، حالا دست به خلق فارسی‌وان دیگری با نگاه کاملاً نمایشی (فیلم، سریال) زده و بودجه‌ای ۲۵۰ میلیون دلاری در اختیار شبکه تلویزیونی ضدایرانی فارسی‌زبان اینترنشنال گذاشته است.

عربستان برای بازسازی چهره تخریب‌شده‌اش، تلاش می‌کند

عربستان در حالی به جنگ رسانه‌ای روی آورده و برای شبکه‌های تلویزیونی هزینه می‌کند که با شکست نظامی سهمگینی در عراق، سوریه، یمن و حتی بحرین و آفریقا مواجه شد. جایی که گروه‌های تروریستی به واسطه خوی وحشی و جنایات ضدانسانی عربستانی‌ها رشد کردند تا هدف غایی سعودی‌ها را محقق کنند و آن نابودی جمهوری اسلامی است. حالا عربستان خصوصاً ملک سلمان می‌کوشد تا با اقدامات رسانه‌ای چهره تخریب شده‌شان را بازسازی کنند و از طرفی برای شبکه‌های تلویزیونی، روزنامه‌ها، نشریات و فضای مجازی، هزینه می‌کنند تا بتوانند حربه‌هایی برای مقابله با رسانه‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی مثل پرس‌تی‌وی، العالم و هیسپان‌تی‌وی که جنایات عربستان در یمن، بحرین و حتی بلا‌ها و مصیبت‌هایی که بر سر خود مردم عربستان آورده‌اند را ایجاد کنند که تاکنون تیرشان به سنگ خورده است.

ایران را مقصر کشتار و جنایت‌هایش معرفی می‌کند

عربستان در این راه از گروه‌های وهابی خون‌آشامی مثل داعش، القاعده، النصره، بوکوحرام و ... استفاده کرده و حتی برخی از رسانه‌ها مثل روزنامه ایندپندنت را به میدان آورده تا با تأمین شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های بریتانیایی و لبنانی مثل رسانه المستقبل یک چهره مهربان و روشنفکر و متمدنی از خودشان به منصه ظهور برسانند. از طرفی دیگر سریال جنایت‌هایی که در بحرین و یمن توسط نظامیان سعودی صورت گرفته و می‌گیرد کمرنگ جلوه داده شود، به بیان دیگر ایران را مقصر این کشتار در این کشور‌ها معرفی کنند؛ البته همین مسئله قابل تعمیم به کشور‌های آفریقایی هم هست.

باید شبکه الجزیره نابود شود

عربستان در تلاش است رسانه‌های مستقلی همچون شبکه‌های وابسته به ایران (پرس‌تی‌وی، العالم و هیسپان‌تی‌وی) و راشاتودی (روسیه) و الجزیره (قطر) که مخالف سیاست‌های آل‌سعود را ترجیحاً از میان بردارد. حتی جالب است بدانید فشاری که به دوحه قطر اعمال می‌کرد در یکی از بند‌های این تهدید آورده بود بایستی جلوی شبکه الجزیره گرفته شود تا نتواند به افشاگری علیه آل‌سعود دست بزند.

عربستان از رسانه‌های برون‌مرزی ایران می‌ترسد

دولت عربستان خیلی تأکید دارد شبکه‌هایی که به افشای جنایات رژیم سعودی می‌پردازند محدود شوند؛ حالا الجزیره قطر باشد یا رسانه‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی...! نکته بعدی تلاشی است که عربستان برای جذب کردن نیرو‌های مخالف خودش در جبهه دشمن دارد. یعنی سعی می‌کند که شیعیان عراق، سوریه و علوی‌ها و مسیحی‌های سوریه را به سمت خودش جذب کند. عربستان نتوانست به صورت فیزیکی قدرت سیاسی کشور‌های غرب آسیا را تغییر بدهد بنابراین یک حرکت خزنده‌ای را شروع کرده تا بتواند میان دشمنان خودش تفرقه بیندازد. یکی از روش‌های سیاست جدید عربستان با آن رویکرد رسانه‌های برون‌مرزی است.

سعودی‌ها شبکه‌های مجازی برون‌مرزی ایران را مسدود کردند

اقدام دیگر تأمین مالی رسانه‌های دروغ‌پرداز و معاند است که به واسطه این تطمیع‌ها و فشارها، اکانت شبکه‌های مجازی رسانه‌های برون‌مرزی صداوسیمای ایران همچون العالم، پرس‌تی‌وی، هیسپان‌تی‌وی و الکوثر را مسدود کرد. تصور می‌شود این افشاگری علیه عربستان بهترین ضربه برای رژیم آل‌سعود بوده که هرچه جنایات عربستان در یمن و بحرین افشا بشود آل‌سعود می‌کوشد هویت ضدبشری خودش را با اعمال تبلیغات رسانه‌ای جدید، بازسازی دوباره‌ای دهد.

سعودی‌ها اصلاً دوست ندارند چهره واقعی‌شان آشکار شود، چون فقط برخی از کشور‌ها مثل ایران می‌دانند آن‌ها چقدر نافی حقوق بشر عمل می‌کنند. مگرنه آن‌ها با رفتار‌های ظاهری مثل کمک به خیریه‌ها و نهاد‌های اسلامی و تطمیع برخی از شخصیت‌ها، نمی‌گذارند ملل مختلف با چهره پلید و ظلم و جورشان آشنا شوند. به همین خاطر از هر راهی استفاده می‌کنند تا جلوی پیشروی رسانه‌ای شبکه‌های تلویزیونی ایران و قطر را بگیرند.

پژوهشگر عربستان: هجمه‌ها یکی پس از دیگری به ضرر عربستان تمام شد

حجت‌الاسلام سیدمهدی علیزاده موسوی کارشناس رسانه و پژوهشگر عربستان به خبرنگار فرهنگی تسنیم، گفت: وضعیت الان عربستان نشأت گرفته از سریال ناکامی‌های استراتژی سیاسی و نظامی در ایران و غرب آسیاست. به این معنا که عربستان سعودی با حربه‌های مختلفی با ایران اسلامی بار‌ها مقابله کرده و به طور مدام با شکست روبرو شد. حتی زمانیکه ضدانقلاب و منافقین را گردهم آورد و در این همایش اپوزیسیون‌ها نتوانست اقبالی کسب کند و این پروژه هم با ناکامی همراه شد.

ترامپ‌سواری یا عربستان‌سواری...!

وی با بیان اینکه احساس می‌کردند با ترامپ می‌توانند ایران را مهار کنند، تأکید کرد: بعد از اوباما به ترامپ امیدوار بودند که به نوعی ترامپ‌سواری کنند، اما ترامپ عربستان‌سواری می‌کند و حالا فهمیده‌اند او هم کاملاً اقتصادی می‌اندیشد. عربستان در شرایط امروز استراتژی‌های جدیدی را برگزیده که از جمله آن می‌توان به جنگ ارزش‌ها و اعتقادات اشاره کرد. آن‌ها هجمه‌های زیادی در حوزه عقاید شیعه شکل دادند که چهره‌های بزرگ وهابی به میدان آمدند نه تنها این روش کارساز نشد بلکه خود جامعه عربستان را به چالش کشید و قریب به ۶۰ تن از علمای وهابی‌شان به زندان افتادند.

عربستانی‌ها از سر ناامیدی، شبکه‌های ضدشیعه و اسلام راه انداختند

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی با اشاره به جنگ رسانه‌ای رو به اضمحلال عربستان، افزود: بعد از ناکامی در جنگ نظامی با پرورش گروه‌های تروریستی مثل داعش و النصره در عراق و سوریه، پروژه جدیدی تحت عنوان جنگ رسانه را به راه انداختند. آن‌ها کماکان اصرار دارند با محدود کردن پرس‌تی‌وی و العالم به نقطه عطفی دست پیدا می‌کنند، اما در این راه هم بازنده میدان هستند. چرا که وقتی از محدود کردن و خاموش کردن صدای رسای افشا‌های سریالی این دو شبکه ایرانی ناامید شدند به فکر خلق شبکه‌های ضدشیعه و اسلام حتی به زبان فارسی و عربی افتادند.

دست بردار نبودند و جنگ را به دل رسانه‌ها آورده‌اند

وی اضافه کرد: شبکه‌های فارسی‌زبانی مثل من و تو و فارسی‌وان را تطمیع کردند و با تقویت ۱۱ شبکه معاندی در خوزستان با زبان عربی سعی کردند از کم‌کاری‌های رسانه‌ای ما سوء استفاده کنند. در مقابل العالم با رویکرد سیاسی و الاهواز رسانه مذهبی را داشتیم که البته جسورانه در مقابل این شبکه‌ها ایستادند. اما دست بردار نبودند و جنگ را به دل رسانه‌ها آورده‌اند و تیری رها کرده‌اند تا از راه عوام‌فریبی به مقاصد پلید و شوم‌شان دست یابند. از طرفی می‌دانند امروز همه دنیا محو فضای مجازی و رسانه‌ها هستند و هر آگاهی و انحرافی قرار است صورت بگیرد از این طریق به مرحله بروز و ظهور می‌رسد.

رسانه‌ملی به فکر توسعه و تکثیر شبکه‌های بین‌المللی خودش باشد

کارشناس رسانه و پژوهشگر عربستان با تأکید بر اینکه اگر رسانه‌های ما حساب شده عمل نکنند دروغ‌پردازی‌هایشان به مرحله اثبات می‌رسد، خاطرنشان کرد: عربستان در فضای امروز رسانه مغلوب ایران و شبکه‌های انسانی دنیا شده، ولی اگر مراقب نباشیم فضا تغییر می‌کند. باید رسانه‌های ما حساب شده عمل کنند و رسانه‌ملی به فکر توسعه و تکثیر شبکه‌های بین‌المللی خودش باشد. اگر برای شبکه‌هایی مثل الکوثر، پرس‌تی‌وی، هیسپان‌تی‌وی و العالم هزینه‌های خوبی درنظر نگیریم و نتوانیم رسانه‌های همراهی مثل المیادین و المنار را همراه سازیم تفرق ایجاد می‌شود و با جزیره‌ای عمل کردن هیچ راهبردی به منصه ظهور نمی‌رسد.

نسخه جدیدی از فارسی‌وان این بار در دل شبکه اینترنشنال

وی با بیان اینکه عربستان سعی دارد از اینترنشنال فارسی‌وان دیگری بسازد، تصریح کرد: عربستان تمام تلاش خود را به کار بسته شبکه فارسی اینترنشنال را با سیاست فارسی‌وان پرورش دهد و از دل آن فارسی‌وان دومی خلق کند. شبکه‌ای که با سیاست ضدخانواده و سبک زندگی، فیلم و سریال بسازد و همچون پازل شبکه‌سازی مجد، صفا و وصال که ضددین و اعتقادات عمل می‌کردند آن‌ها نسخه جدیدی از فارسی‌وان این بار در دل شبکه اینترنشنال پدید آورند.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار