کد خبر: 929983
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰
محمد خزاعی در مناظره با مهدی عسگرپور مطرح کرد
محمد خزاعی گفت: هیچ کس از ما نپرسید برای فیلم سینمایی «به وقت شام» پخش کننده خارجی دارید یا نه. من تصور می‌کنم که باید فکر کنیم سینمای انقلاب و دفاع مقدس به جشنواره‌ها و کشور‌های مختلف ارسال شود.
فرزين ماندگار
محمد خزاعی گفت: هیچ کس از ما نپرسید برای فیلم سینمایی «به وقت شام» پخش کننده خارجی دارید یا نه. من تصور می‌کنم که باید فکر کنیم سینمای انقلاب و دفاع مقدس به جشنواره‌ها و کشور‌های مختلف ارسال شود. من متوجه نمی‌شوم که چرا یک فیلم مقاومت یا دفاع مقدسی برای حضور در جشنواره‌هایی مثل کن یا جشن اسکار، اصلاً انتخاب نمی‌شوند و کنار گذاشته می‌شوند. چرا فیلم‌هایی که درباره منافع ملی ماست، نادیده گرفته می‌شود.
تهیه کننده فیلم به وقت شام در مناظره‌ای پیرامون انتخاب «نماینده ایران در اسکار» که با حضور محمد خزاعی و محمدمهدی عسگرپور در برنامه تلویزیونی «کیوسک» برگزار شد، عنوان کرد: در بازار جشنواره کن و ونیز فیلم سینمایی «به وقت شام» به نمایش درآمد و بسیاری از کشور‌ها این فیلم را خریداری و برخی دیگر هم استقبال کردند. با صحبت‌های شما باید بگوییم که فیلم‌هایی که جایزه خارجی دریافت می‌کنند باید امید به حضور در جشنواره اسکار داشته باشند. ما نمی‌خواهیم بدون انصاف صحبت کنیم، اما ما دنبال این هستیم که چه پارامتر‌هایی برای انتخاب نماینده ایران در اسکار وجود دارد. پس ملاک فیلم‌های ما این می‌شود که یک پخش‌کننده قدرتمند امریکایی از آن حمایت کند؟ محمد خزاعی گفت: بسیار خوشحال شدم که فیلم سینمایی «به وقت شام» در بین ۱۱ کاندیدای اسکار حضور داشت. داشتم با خودم فکر می‌کردم که چه می‌شود که فیلم‌ها انتخاب می‌شود. چه کسانی برای انتخاب فیلم‌های اسکار انتخاب می‌شوند؟ چه کسانی این افراد را انتخاب می‌کنند. چطور فیلم «به وقت شام» از بین سه فیلم خارج می‌شود. خزاعی ادامه داد: صحبت ما درباره ارزش‌ها این است که ما موضوعاتی را برای خود و کشورمان مهم و حیاتی می‌دانیم. وقتی جشنواره‌ای برای نشان دادن جای خالی فلان فیلمساز ایرانی صندلی خالی می‌گذارد، ما نمی‌توانیم بگوییم که این جشنواره نگاهی سیاسی ندارد. از نظر من فیلم‌هایی که ما به جشنواره‌های مختلف خارجی می‌فرستیم، سفیران کشور ما در آن کشور‌ها هستند. من فیلم‌های دفاع مقدسی بسیاری را در هفته فیلم‌های مقاومت در کشور‌های مختلف نمایش داده‌ام و مورد استقبال قرار گرفته‌اند، دست آخر من تصور می‌کنم که یک عده نمی‌خواهند این گونه فیلم‌ها در عرصه جهانی دیده شوند.
اما در بخش دیگری از این برنامه مهدی عسگرپور خاطرنشان کرد: ما یک مشکل دو دهه‌ای درباره این موضوع داریم و آن این است که فیلم را به کجا معرفی می‌کنیم. ما باید فیلمی را انتخاب کنیم که برسد به آنجایی که باید، یعنی ما باید فیلمی را انتخاب کنیم که به آن جشن یا جشنواره می‌خورد. تصور بسیاری از دوستان این است که ما فیلم را می‌فرستیم و عده‌ای نشسته‌اند تا مثلاً پنج فیلم را انتخاب کنند. جشن اسکار به صورت آکادمی داوری می‌شود، یعنی بیش از ۵۰۰ نفر به داوری آثار می‌پردازند. از بین فیلم‌ها حدود ۱۰ فیلم انتخاب می‌شوند، در مرحله بعد حدود پنج نفر انتخاب می‌شوند و هر بخش فیلم‌ها کمتر می‌شوند. بخشی دیگر به سابقه فیلم نگاه می‌کنند، اینکه در چه جشنواره‌هایی شرکت داشته و چه جوایزی دریافت کرده است.
خزاعی در پاسخ به عسگرپور گفت: زمانی که میم مثل مادر انتخاب شد، این فیلم در چند جشنواره بین‌المللی شرکت داشت؟ برخی از کشور‌ها مثل فرانسه سیاستمداران فیلم ارسالی به اسکار را انتخاب می‌کنند. عضو کمیته انتخاب نماینده ایران به اسکار خاطر نشان کرد: در جشنواره‌ها بخش قابل توجهی از فیلم‌هایی که موفق می‌شوند به هیچ عنوان دنبال سیاست‌های کشورهایشان نیستند. در کشور ما ارگان‌های ارزشی به عنوان یک طلبکار این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند. خزاعی اظهار کرد: آقای عسگرپور به نظرم اطلاق کردن کلمه‌هایی مثل طلبکار درست نباشد. صحبتی که من دارم این است که چرا برخی از فیلم‌هایی که سبقه جشنواره‌ای و جایزه بین‌المللی هم ندارند به عنوان نماینده یا کاندیدای نمایندگی ایران در اسکار انتخاب می‌شوند؟
عسگرپور گفت: من نباید بنشینم اینجا و بگویم که جشنواره کن یا اسکار سیاسی است یا نیست. خبر اینکه بخش عمده جشنواره کن توسط وزارت خارجه آن کشور اداره می‌شود را من خودم زمانی که مدیرعامل فارابی بودم دادم. خزاعی بیان کرد: مثال جالبی زدید، یعنی وزارت خارجه آن کشور دبیر جشنواره را صدا می‌کند و می‌گوید که سیاست‌های امسال جشنواره ما این است.
عسگرپور پاسخ داد: بله، منافع ملی یک کشور بر همه چیزی ارجحیت دارد و برای آن‌ها هم اینچنین است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار