کد خبر: 929966
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۷
یکی از قرمز‌ترین روز‌های بورس رقم خورد
اگر چه ریزش بیش از ۷ هزار واحدی روز گذشته شاخص کل بازار بورس تهران را عده‌ای از کارشناسان اصلاح قیمتی سهام ناشی از تعدیل بهای ارز معرفی کردند، اما رفتار سرمایه‌گذاران حقیقی تازه وارد و هیجانی برای فروش سهام و خروج از بازار یکی دیگر از دلایل سقوط شاخص‌های بورس عنوان شد.
هادي غلامحسینی
اگر چه ریزش بیش از ۷ هزار واحدی روز گذشته شاخص کل بازار بورس تهران را عده‌ای از کارشناسان اصلاح قیمتی سهام ناشی از تعدیل بهای ارز معرفی کردند، اما رفتار سرمایه‌گذاران حقیقی تازه وارد و هیجانی برای فروش سهام و خروج از بازار یکی دیگر از دلایل سقوط شاخص‌های بورس عنوان شد.
به گزارش «جوان»، روز گذشته شاخص کل بازار سرمایه یکی از بزرگ‌ترین ریزش‌های روزانه خود را تجربه کرد، به‌طوری که این نماگر با ۷۶۵۵ واحدی (معادل ۵/۴ درصد) سقوط در محدوده ۱۷۶ هزار و ۴۱۹ واحد به کار خود در قرمزترین روز بورسی سال پایان داد.
شاخص کل در همان ساعت اولیه روز گذشته معاملات حدود ۶ هزار واحد نزول کرد و وضعیت منفی بازار تا ۱۰ دقیقه پس از تصویب الحاق ایران به لایحه کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) در مجلس ادامه داشت و در حوالی ساعت ۱۲ حجم تقاضا در نماد‌های بازار افزایش داشت
اقتصاد ایران و بازارهایش به نظر می‌رسد در برزخ بی‌خیری و مه‌آلوده‌بودن چشم‌انداز به سر می‌برد، البته طبیعی است، زیرا گاهی دایره اطلاعات آنقدر تنگ می‌شود که چشم‌انداز برای خیلی‌ها نامعلوم می‌شود، اما اظهارات امیدبخش و محکم مقاماتی، چون رئیس کل بانک مرکزی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در رابطه با کاهش و ثبات بازار ارز و همچنین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با تقویت ارزش پول ملی این تحلیل را تقویت می‌کند که روز‌های بهتری برای اقتصاد ایران در پیش است، با این حال عامه مردم به تصور روند حرکت بازار‌ها طی ماه‌های اخیر و همچنین نزدیک‌شدن به موعد تحریم‌های امریکا تصور می‌کنند، وضعیت بازار‌ها بدتر خواهد شد که همیشه باید امکانی برای یک اتفاق غیر منتظره در جهت بهبود وضعیت و کاهش ریسک‌ها قائل شد.
در همین راستا طی روز‌های اخیر بلومبرگ طی تحلیلی مدعی شده بود که افزایش بهای جهانی نفت امکان دارد ترامپ را برای گفت‌وگو با ایران پای میز مذاکره بیاورد، کما اینکه بعد از تندی‌هایی که ترامپ در برابر کره شمالی داشت در نهایت از خود نرمش نشان داد در این بین با توجه به رشد بهای جهانی نفت بسیاری از کشور‌های واردکننده نفت از ایران درخواست معافیت برای واردات نفت از ایران را با امریکا مطرح کرده‌اند که امریکا از این ناحیه در تنگنا و تحت فشار می‌باشد.
در این بین به هر رو ابهام در رابطه با آینده اقتصاد و تعیین‌تکلیف تحریم‌ها روز گذشته روند‌های عجیبی در بازار ارز و بازار سرمایه رقم زد، به‌طوری که در بازار ارز کمی قیمت‌ها به سمت رشد حرکت کرد و بازار بورس تهران و فرابورس نیز دچار ریزش قیمت‌ها شد و در این میان مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه باپیوستن ایران به یکی از بخش‌های fatf نظر مساعد داد و باید دید نظر شورای نگهبان در این رابطه چیست، اما به هر حال بخشی از فرایند برای پیوستن به کنوانسیون مذکور در کشور طی شد.
عده‌ای کارشناسان با بیان اینکه چشم‌انداز اقتصاد ایران از منظر ریسک‌های بین‌المللی در آب‌ها است، معتقدند که حرکت‌های این روز‌های قیمت در بازار ارز و سرمایه ناشی از رفتار‌های سرمایه‌گذاران حقیقی هیجانی است که بدون هیچ‌گونه تحلیل عمیقی وارد بازار شده‌اند و حالا با تشدید ابهام در رابطه با آینده بازار از بازار خارج می‌شوند و همین امر موجی در طرف عرضه به‌وجود آورده است، از همین رو شاهد تغییر قیمت‌ها هستیم.
ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نماد‌های عادی بورسی و فرابورسی نزدیک به ۲/۲ هزار میلیارد تومان بود که خود نشان از امیدواری خریداران به بازگشت بازار به مدار صعودی دارد. ارزش کل معاملات خرد در شش ماه نخست سال رقمی نزدیک ۴۰ هزار میلیارد تومان نشان می‌دهد که ۴۰ درصد این بخش از معاملات طی ۱۰ روز گذشته روی داده است.
در جریان بازار روز گذشته بیش از ۲/۷ میلیارد ورقه بهادار به ارزش ۲ هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان بیش از یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین گروه‌های بزرگ حاضر در بازار، گروه فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی و بانکی‌ها بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نماد‌های تأثیرگذار نیز معاملات منفی «فارس»، «فولاد»، «کگل» و «فملی» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. گفتنی است امروز نماد «فارس» محدود ۱۰ درصد منفی قیمتی بازگشایی شد و به تنهایی بیش از ۱۲۳۳ واحد شاخص را عقب کشید. در فرابورس هم شاخص آیفکس به دنبال جو هیجان منفی کل بازار، ۸۸ واحد عقب نشست و در پله ۲۰۲۰ واحد ایستاد. در این بازار نیز بیش از یک میلیارد ورقه بهادار به ارزش ۴۵۰ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۴۰۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نماد‌های با اهمیت فرابورسی نیز «مارون»، «زاگرس» و «ذوب» بیشترین نقش را در منفی کردن آیفکس داشتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار