کد خبر: 929920
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۷
تخریب و بازسازی مدارس فرسوده و خطرآفرین، مقاوم‌سازی مدارس غیراستاندارد و استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در یکهزار مدرسه و نبود اعتبار لازم برای تعمیرات اساسی، حصارکشی و تجهیز مدارس از موانع و مشکلات اداره کل آموزش و پرورش استان است
خاطره حسین‌زاده
دو هفته‌ای می‌شود که زنگ کلاس درس در سراسر کشور نواخته شده است. زنگی که سرآغاز خنده و شادی دانش‌آموزان و دانش‌افزویشان است. امسال مدارس چهارمحال و بختیاری با رشد ۳ درصدی نسبت به سال گذشته و ۲۰۲ هزار دانش‌آموز که ۱۸ هزار نفر آن‌ها دانش‌آموز اولی هستند، آغاز شده است. با این حال هنوز جای خالی ۷۷۲ باب مدرسه در استان احساس می‌شود و نیاز است مسئولان در راستای کاهش این کمبود‌های آموزشی گام بردارند. علاوه بر این تعدادی از مدارس نیز فرسوده و تخریبی هستند که آن‌ها نیز باید به سرعت بازسازی شوند.

هوا خنک و خنک‌تر می‌شود و رنگ سبز درختان به زرد و نارنجی می‌زند. پاییز آمده و دانش‌آموزان با سه ماه تعطیلات تابستانی خداحافظی و خود را برای یک سال تحصیلی جدید و کسب تجربه‌های جدید آماده کرده‌اند. از همین رو امسال ۲۰۲ هزار دانش‌آموز سر کلاس درس مدارس استان چهارمحال و بختیاری حاضر شدند که حدود ۱۸ هزار نفر از آن‌ها برای اولین بار تجربه مدرسه رفتن را کسب کردند و به اصطلاح دانش‌آموز اولی هستند. دانش‌آموزانی که سر کلاس درس نشستند تا متفاوت از سال قبل به تحصیل بپردازند و موضوعات جدید را فرا بگیرند. همه شرایط برای سال تحصیلی جدید فراهم شده است و امید می‌رود با ایجاد نشاط و شادابی لازم در مدارس شاهد یک سال تحصیلی موفقیت‌آمیز برای دانش‌آموزان استان باشیم. مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه امسال ۲۰۲ هزار دانش‌آموز سرکلاس درس حاضر شدند، می‌گوید: «این تعداد دانش‌آموز در مقایسه با سال تحصیلی گذشته از رشد ۳ درصدی برخوردار است.» بهروز امیدی اضافه می‌کند: «پوشش تحصیلی در شهر‌ها به صورت صد درصد و در روستا‌ها در مقطع ابتدایی ۶/۹۹ درصد و در مقطع متوسطه ۸۷ درصد است.»

فرسودگی ۳۰ درصد از مدارس
به رغم اینکه سال تحصیلی جدید با رشد سه درصدی تعداد دانش‌آموزان نسبت به سال قبل آغاز شده است، اما مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در خصوص ظرفیت آموزشی استان تأکید می‌کند: «با وجود اهتمام ویژه دولت همچنان ۸۸ فضای آموزشی با ۷۷۲ کلاس درس در استان کمبود داریم که رفع این نیاز همکاری خیران نیکوکار با دولت را می‌طلبد.» امیدی با اشاره به آماده‌سازی هزار و ۶۰۰ مدرسه برای آغاز سال تحصیلی جدید می‌گوید: «۳۵ درصد از این مدارس در مناطق شهری و ۶۵ درصد آن در روستا‌ها واقع شده است.» مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای پروژه مهر در مدارس استان می‌افزاید: «آماده‌سازی فضای فیزیکی مدارس، تعمیر و تجهیز این فضا‌های آموزشی، تأمین وسایل گرمایشی استاندارد و مناسب برای مناطق سخت‌گذر، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و نوسازی و شاداب‌سازی مدارس در قالب این طرح در استان انجام شده است.» در حال حاضر به رغم آغاز مهر و سر کلاس رفتن دانش‌آموزان، به گفته امیدی بیش از ۳۰ درصد مدارس استان فرسوده شده و تخریبی هستند و ۳۱ درصد مدارس نیز نیازمند مقاوم‌سازی است.» وی در این خصوص اضافه می‌کند: «تخریب و بازسازی مدارس فرسوده و خطرآفرین، مقاوم‌سازی مدارس غیراستاندارد و استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در یکهزار مدرسه و نبود اعتبار لازم برای تعمیرات اساسی، حصارکشی و تجهیز مدارس از موانع و مشکلات اداره کل آموزش و پرورش استان است.»

نیاز به ۱۰۰ مدرسه دیگر
با توجه به کمبود فضا‌های آموزشی در استان، مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری می‌گوید: «احداث ۱۰۰ مدرسه جدید مورد نیاز است.» همچنین مشکلات اداری و موانع موجود در خصوص اخذ انشعاب مدارس و نبود توان مالی برای پرداخت قبوض برق، آب و گاز و نبود زمین کافی در برخی مناطق به خصوص مسکن مهر از دیگر مشکلات آموزش و پرورش به شمار می‌آید. امیدی مشکلات ایجاد شده در خصوص اخذ پروانه و عدم‌همکاری شهرداری‌ها در خصوص معافیت‌های مراکز آموزشی از پرداخت عوارض را از دیگر مشکلات و تنگنا‌ها می‌داند و ادامه می‌دهد: «به منظور ایجاد یک مکان امن و آرام برای تحصیل و تربیت دانش‌آموزان نیازمند فضا‌های آموزشی مناسب و به دور از هرگونه تخریب و مشکلات مختلف از جمله امکانات سرمایشی و گرمایشی، کمبود امکانات و تجهیزات از جمله صندلی و نیمکت، تجهیزات رایانه‌ای و کارگاهی هستیم.»

لازم به ذکر است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۶۵۰ فضای آموزشی در استان بود که به برکت نظام جمهوری اسلامی این تعداد به هزار و ۶۵۴ فضای آموزشی افزایش یافته است. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری نیز می‌گوید: «از سال ۹۲ تاکنون ۶۱۶ کلاس درس با زیربنای ۹۵ هزارمترمربع با اختصاص اعتباری افزون بر یکهزار میلیارد ریال در استان احداث شده است.» حمیدرضا براتی می‌افزاید: «در این مدت تلاش شد تا در مناطق روستایی و محروم استان که بیشتر در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و لردگان قرار دارند مدرسه‌سازی شود.» وی همچنین از استانداردسازی ۲ هزار و ۳۰۰ کلاس درس طی پنج سال گذشته خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: «۳۵۰ هزارمترمربع فضای آموزشی استان با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال بازسازی و استانداردسازی شده است. همچنین ۱۲۰ فضای آموزشی با ۷۰۰ کلاس درس در استان نیازمند به بازسازی است که با تأمین اعتبار و کمک مجمع خیرین مدرسه‌ساز در دستور کار قرار می‌گیرد.»

استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس
علاوه بر این مسائل، استانداردسازی سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس نیز از دیگر ضرورت‌های حوزه آموزش و پرورش است. در این خصوص مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری می‌گوید: «استانداردسازی سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس از سال ۹۲ در کشور آغاز شده است.» در همین مدت ۶۰۰ مدرسه در قالب ۲۳۰۰ کلاس درس در استان استاندارد‌سازی شده است. براتی با بیان اینکه نبود سیستم‌های سرمایشی استاندارد در استان در سال‌های گذشته مشکلات و خطرات بسیاری برای دانش‌آموزان به همراه داشته است، اضافه می‌کند: «به سبب ماهیت کوهستانی و سردسیر بودن استان می‌طلبید تا این کاستی‌ها برطرف شود و این امر به همت مسئولان محقق شده است.» وی با اشاره به کلاس‌های درسی که در دورترین و سخت‌گذرترین مناطق استان دایر است، می‌گوید: «در برخی مناطق به دلیل سخت گذر بودن امکان حمل وسایل ساخت و ساز نیست. به همین دلیل در برخی از این مناطق دانش‌آموزان در کانکس مشغول به تحصیل هستند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار