کد خبر: 929616
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
ناپدید شدن خبرنگار واشنگتن‌پست همزمان با تکرار تحقیر‌های سعودی از طرف ترامپ
هر چه از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ می‌گذرد زوایای بیشتری از رابطه ارباب‌مآبی، باج‌گیری و تحقیرآمیز وی در قبال کشور‌های ثروتمند حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان آشکار می‌شود.
هر چه از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ می‌گذرد زوایای بیشتری از رابطه ارباب‌مآبی، باج‌گیری و تحقیرآمیز وی در قبال کشور‌های ثروتمند حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان آشکار می‌شود. ترامپ که عربستان سعودی را به «گاوشیردهی» برای واشنگتن توصیف کرده که هر وقت شیرش تمام شود آن را سر می‌برد، برای سومین بار قصد باج‌گیری از سعودی‌ها را دارد. ترامپ با بیان اینکه عربستان بدون امریکا دو هفته دوام نمی‌آورد در مقابل حمایت‌های نظامی از سعودی، باج ۴ میلیارد دلاری از این کشور درخواست کرده است؛ موضعی که به نظر می‌رسد این بار با رویکرد دموکرات‌های امریکا در مقابل ریاض همسویی دارد. مقامات سعودی که توانایی مقابله با زیاده‌خواهی‌های ترامپ را ندارند، با ربودن یک روزنامه‌نگار مخالف سعودی مقیم امریکا، خشم خود را اینگونه نشان داده‌اند.
به گزارش «جوان»، در شرایطی که امریکا از دیرباز حامی اصلی عربستان سعودی در منطقه بوده و در مقابل حمایت‌های نظامی از این کشور باج هنگفتی از سعودی‌ها گرفته است، اما این سیاست در دوره دونالد ترامپ به شکل گسترده‌ای تشدید شده است تا حدی که به تحقیر مقامات ریاض کشیده شده است. ترامپ روز پنج شنبه در سخنانی گفت که پادشاه سعودی با او تماس گرفته و شخصاً از او خواسته که واشنگتن به ریاض در یک عملیات نظامی بزرگ کمک کند. روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: «ترامپ گفت که به شاه سلمان گفته که این کار بیش از حد هزینه‌بر است و برای اینکه ایالات متحده [در این عملیات]همکاری کند، عربستان سعودی باید هزینه‌اش را که به گفته ترامپ ۴میلیارد دلار است، بپردازد.» رئیس‌جمهور امریکا درباره اینکه عملیات نظامی مورد درخواست سلمان چه بوده و اینکه ریاض چه کمکی از امریکا می‌خواسته، صحبت نکرده و فقط گفته که این عملیات احتمالاً کاملاً سری است. روزنامه واشنگتن‌پست اسفندماه سال گذشته به نقل از منابع آگاه نوشته بود ترامپ از عربستان خواسته برای کمک به کاهش نفوذ ایران در سوریه، ۴میلیارد دلار بپردازد. ترامپ چند روز پیش در سخنانی به صراحت گفت که به ملک سلمان، پادشاه عربستان گفته است که «بدون حمایت‌های امریکا دو هفته دوام نمی‌آورد و عربستان باید هزینه این حمایت‌های نظامی را بپردازد». ترامپ گفته بود: «پادشاه عربستان تریلیون‌ها دلار پول دارد و کسی نمی‌داند که بدون امریکا چه اتفاقی برای آن‌ها خواهد افتاد؟»
ترامپ از زمان انتخابات تاکنون چندین بار به عربستان سعودی گوشزد کرده است که بدون حمایت امریکا خاندان آل‌سعود سقوط می‌کند و پول‌های گزافی را به نام قرارداد‌های گوناگون، از سعودی‌ها به دست آورده است، اما ترامپ به هر اندازه که عربستان سعودی را می‌دوشد راضی نمی‌شود و می‌خواهد بیشتر بدوشد. ترامپ به عنوان یک فرد تاجرمسلک از زمان روی کار آمدنش همواره به عربستان سعودی به چشم یک «گاو شیرده» نگریسته است، ترامپ به خوبی از اهداف سعودی‌ها برای رهبری در منطقه آگاهی دارد و به بهانه کمک به آن‌ها برای تحقق هدف‌شان، مدام در حال باج گرفتن از آن‌ها است. ترامپ سال گذشته در سخنانی گفته بود که عربستان برای امریکا حکم گاو شیرده را دارد که هر وقت شیرش تمام شود، سر آن را می‌برد. ترامپ در حالی باج‌های چند میلیارد دلاری از عربستان طلب کرده است که بر اساس گزارش‌ها، این کشور برای سال مالی ۲۰۱۹، ۳۴ میلیارد دلار کسری بودجه دارد.

سکوت سعودی
هنگامی که ترامپ سال گذشته از واژه گاو شیرده برای آل‌سعود استفاده کرد، هیچ واکنشی از سوی ریاض به این اهانت صورت نگرفت، این بار هم در دو بار سخنرانی ترامپ، توهین‌های بسیار شدیدی از سوی وی صورت گرفت و به‌رغم انعکاس وسیع در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، ولی مقامات عربستان هیچ‌گونه عکس‌العملی در مقابل توهین و تمسخر ترامپ نشان نداده‌اند. سکوت ذلت‌بار مقامات و رسانه‌های سعودی در برابر اهانت‌های ترامپ و دیگر مقامات امریکایی درحالی است که رژیم سعودی تنها به خاطر انتقاد دولت کانادا از نقض حقوق بشر در عربستان، روابط خود را با این کشور قطع کرد، پیش‌تر هم روابط خود را با قطر تنها به خاطر عدم همراهی با سیاست‌های جنگ‌افروزانه خود قطع کرد و بار‌ها نیز ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده است. اظهارات تحقیرآمیز ترامپ علیه سعودی‌ها درحالی مطرح می‌شود که ریاض تاکنون به طور کامل از سیاست خارجی کاخ سفید حمایت کرده است. سخنان تحقیرآمیز رئیس‌جمهور امریکا، در شرایطی است که واشنگتن برای اجرای تحریم‌ها علیه ایران، به کمک سعودی‌ها نیاز دارد و مقامات عربستان وعده داده‌اند که برای پر کردن جای خالی نفت ایران پس از اعمال تحریم‌های امریکا تولید نفت خود را افزایش می‌دهند. عربستان سعودی که امنیت خود را مدیون امریکا و کشور‌های غربی است سالانه میلیارد‌ها دلار برای خرید تسلیحات غربی هزینه می‌کند.

دزدی بن‌سلمان
ملک سلمان و محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان که توانایی عرض اندام در برابر سیاست‌های ترامپ را ندارند، به اقدامات مخفیانه روی آورده‌اند. کنسولگری عربستان سعودی در استانبول گفته است جمال خاشقجی، یک روزنامه نگار سرشناس منتقد دولت این کشور که از روز سه شنبه ناپدید شده، در ساختمان کنسولگری نیست و این ساختمان را ترک کرده است. خبرگزاری رسمی سعودی به نقل از کنسولگری این کشور در استانبول گفته است که گزارش‌های ناپدید شدن خاشقجی را دنبال می‌کند. به گزارش بی‌بی‌سی، خاشقجی برای کار‌های اداری به این کنسولگری رفته بود و از آن زمان تاکنون خبری از او در دست نیست. نامزد خاشقجی او را تا جلوی ساختمان همراهی کرد، اما بیرون کنسولگری منتظر او ماند، ولی او خروج نامزدش از این ساختمان را ندیده است. مقام‌های ترکیه روز چهار شنبه گفتند که به گمان آن‌ها این روزنامه‌نگار منتقد دولت عربستان کماکان در داخل ساختمان کنسولگری است. وزارت خارجه ترکیه سفیر عربستان را احضار کرده و خواهان توضیح دولت عربستان در این باره شده است. وزارت خارجه امریکا هم خواهان اطلاعاتی درباره موقعیت خاشقجی شده و نسبت به امنیت او ابراز نگرانی کرده است. روزنامه نگار ۵۹ ساله سعودی از سال پیش در تبعیدی خودخواسته در امریکا زندگی می‌کرد. او پس از انتقاد از سیاست‌های محمد بن‌سلمان این کشور را ترک کرد. او ستون‌نویس روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست بوده است و این روزنامه خواهان کمک برای یافتن خاشقجی شده است. عربستان سال گذشته هم نخست وزیر لبنان را برای رسیدن به مقاصد خود به گروگان گرفته بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
0
برخی از افراد داخلی هم میخوان ملت ایران را محتاج بیگانه ها کنند
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
سیاستمداران پشت پرده حکومت امریکا " بعد از جنگ جهانی دوم " طرح هائی را پیگیری کردند " تا چگونه بتوانند پوست موز زیر پای افراد حاکم در کشورها بیاندازند " تا اهداف شان بوسیله انان پیگیری شود " ترامپ و دنباله او در پشت " بن سلمان جوان وجاه طلب را در مسیری قراردادند " برای بقای خود " و ریختن دلارها در جیب ترامپ " اشکارا دزدی از شاهزادگان را پیشه خود کرد "
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار