کد خبر: 929491
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی:
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با تاکید به اینکه هدف انقلاب اسلامی تحفق تمدن اسلامی است، گفت: غرب در اوج تمدن مادی دچار بی‌هویتی و مشکلات روانی هستند.

آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم  در همایش رؤسا و سرپرستان شورای هماهنگی تبلیعات اسلامی سراسر کشور اظهار کرد: وقوع انقلاب به علت دگرگونی‌ها یکی از مسائل مهم بوده به طوریکه به دلیل ماهیت و ابعاد عظیم و شرایط مکانی خاص از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در شرایطی به وقوع پیوست که نظام جهانی متاثر از دو بلوک شرق و غرب قرار گرفته بود، گفت: شرایط نظام جهانی به‌گونه‌ای بود که تمام تحولات به طور مستقیم و غیرمستقیم در سطح منطقه‌ای و داخلی از ابرقدرت‌ها متاثر بود.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی ابراز کرد: وقوع یک انقلاب عظیم سیاسی و اجتماعی در یکی از مهم‌ترین مناطق استراتژیک جهان واقعه عمیق و تاثیرگذار بود به طوریکه بررسی ابعاد تاثیرات انقلاب اسلامی، دستاوردها و چشم‌انداز چنین حادثه عظیم موضوعی بسیار مهم بوده که باید در سخنان خود به این موضوع بیشتر پرداخته شود.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران تاثیرات و بازتاب‌های  بسیار عمیق در سطوح مختلف داشت که برخی از این تاثیرات در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی داخلی و خروجی است.

وی، افزایش بینش و مشارکت سیتسمی مردم را یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب دانست و گفت: اگر مشارکت سیاسی در زمان رژیم گذشته کم و یا فرمایشی بود و تاثیر چندانی در ساختار سیاسی نداشت بعد از انقلاب این مشارکت گسترش یافت و حتی جنبه آگاهانه بیشتری به خود گرفت.

آل‌هاشم ادامه داد: حضور در راهپیمایی‌ها همگی شاهدی بر این ادعاست همچنین انقلاب با گسترش مراکز دانشگاهی و آموزشی گام موثری در ارتقای آگاهی و بینش سیاسی مردم داشته است.

وی، مردمی بودن این حکومت را دستاورد دیگر انقلاب بیان کرد و توضیح داد: اگر قبل از انقلاب حکومت در دست برخی افراد خاص بود، در حال حاضر انقلاب اسلامی ساختار قدرت را به روی همه اقشار باز کرده و کاری کرده تا نوع نگاه و ارتباط مسوولان با مردم تغییر پیدا کند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه اگر در رژیم‌های قبلی اگر نگاه از بالا به پایین بود، الان مسوولان خود را خدمتگزار مردم می‌دانند، گفت: سقوط رژیم شاهنشاهی، کسب استقلال سیاسی، تدوین قانون اساسی متکی به مبانی دینی، اصول ارزش‌های اسلامی، طرح مسئله ولایت فقیه، احیای بعد سیاسی احکام نظیر مسائل حج و نماز جمعه از دیگر دستاورهای انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته بود.

امام جمعه تبریز در ادامه به دستاوردهای داخلی انقلاب در حوزه فرهنگی اشاره کرد و یادآور شد: وضعیت فرهنگی در دوره گذشته بسیار اسف‌بار بود که مصداق آنها رسانه‌های غرب‌زده، جشن ۲۵۰۰ ساله بود ولی برخی از تاثیرات انقلاب در حوزه فرهنگی در زمینه احیای اسلامی و اندیشه خودباوری، اندیشه خوداتکایی و اعتماد به نفس و از بین بردن فحشا، احیای ارزش‌های الهی، پرورش فضائل اخلاقی در زمینه روحیه ایثار و شهادت‌طلبی، برخورد با فرهنگ و تهاجم فرهنگی از آثار و نتایج انقلاب اسلامی است.

وی متذکر شد: در دهه فجر نباید فقط به آذین‌بندی اکتفا کرد بلکه باید برکات انقلاب را برشمرد چراکه پیشرفت‌های گسترده‌ای در زمینه هسته‌ای، نانو، سلول‌های بنیادی،پزشکی، مهندسی و فضایی داشته‌ایم.

آل‌هاشم، مهم‌ترین تاثیرات انقلاب در حوزه اجتماعی تقویت احساس تعلق اجتماعی مردم و افزایش احساس مسوولیت مردم دانست و در این باره اذعان داشت:  تقویت روحیه ایثار و از خودگذشتگی، طرح مسئله تعاون و همکاری در اجتماع و احیای شخصیت و جایگاه و منزلت زن در انقلاب، توجه به نقش خطیر کانون خانواده، مبارزه با موادمخدر، تحکیم برادری اسلامی، تبیین تعهد بر تخصص، ارتقای سطح آگاهی مردم، توجه به مناطق محروم و مراکز روستایی، حضور فعال جوانان در همه عرصه‌ها، ایجاد نهادهای اجتماعی جدید، آمیتختگی طبقات اجتماعی و در هم شکستگی حصارهای طبقاتی از دیگر برکات انقلاب در بخش اجتماعی بود.

وی تصریح کرد: پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر، برطرف ساختن هرگونه محرومیت در زمینه مسکن و کار و بهداشت و تأمین بیمه و رفع تبعیضات ناروا و ایجاد شرایط عادلانه برای همه از جمله مهم‌ترین آرمان‌های اقتصادی انقلاب است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: به دنبال وقوع انقلاب فضای اصول‌گرایی اسلامی در کشورهای منطقه حاکم شد به طوریکه تعداد از حرکات اسلامی در منطقه پدید آمد و تعدادی هم وجود داشت که منفعل بودند و انقلاب به آنها تحرک بخشید.

وی متذکر شد: با عنایت به گذشت چهار دهه از انقلاب، تاثیر آن در برخی کشور از قوه به فعل درآمده است و طبق بررسی‌های انجام گرفته، نشان می‌دهد، شیوع و گسترش موج بیداری اسلامی ریشه در تاثیرگذاری از انقلاب دارد.

امام جمعه تبریز توضیح داد: اسلام‌خواهی مطرح در قالب عامل بازدارنده در برابر منافع استعماری و اوج‌گیری اندیشه ضدصهیونیستی در سطح منطقه و شکل‌گیری و الگوبرداری گروه‌ها و جنبش‌های اسلامی از حوزه‌های تاثیرگذار بود.

وی بیان کرد: احیای اسلام به عنوان یک مکتب جامعه جهانی، فروپاشی نظام دو قطبی، تغییر گفتمان منازعات جهانی، خیزش جهانی مستضعفان علیه مستکبران، طرح اسلام سیاسی به عنوان گفتمان جدید، مطرح شدن جهان اسلام به عنوان قدرت مطرح، تغییر معیارهای قدرت در نظام بین‌الملل،  طرح عناصر معنوی مانند معنویت اخلاق و عدالت، بازگشت به شکوه و تمدن اسلامی، طرح جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظام سیاسی و الگو در سطح جهان، مطرح شدن رهبران انقلاب به عنوان الگوهای جدید رهبری در سطح دنیا نیز از شاخص‌های دیگر انقلاب شکوهمند اسلامی است.

آل‌هاشم تصریح کرد: چشم‌اندار انقلاب فصل نوین نقطه عطفی بود که در عصر جاهلیت پدید آمد و دو تفکر و نظام لیبرالیسم غربی را به چالش کشاند.

وی با استناد به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هدف غایی و محوری انقلاب اسلامی ایران، تحقق تمدن اسلامی است، گفت: در تمدن غربی مادیات حاکم بوده و قدرت سیاسی و علم همراه با معنویات دیده نمی‌شود به طوریکه جامعه بشری غرب در اوج تمدن مادی غرب دچار بی‌هویتی و بیماری‌های روحی و روانی و فساد و جنایت شده‌اند، در حالیکه تمدن اسلامی تمدنی است که علم را همراه با اخلاق و معنویت دارد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه فرآیند تحقق انقلاب براساس دیدگاه‌های رهبر عظیم‌الشان اسلام شامل ایجاد انقلاب اسلامی پرهیجان‌تر، شکل دادن نظام یعنی هندسه عمومی جامعه، ایجاد دولت و کشور اسلامی، مرحله تبلور نظام، پدید آوردن دنیای اسلامی به عنوان الگو است، تصریح کرد: براساس دیدگاه ایشان در مرحله سوم تحقق دولت اسلامی قرار داریم  تا بتوانیم به کشور اسلامی و دنیای اسلامی برسیم، از این‌رو هنوز تمام اهداف انقلاب تحقق نیافته و باید به مسیری که بی‌گمان مدنظر جامعه مهدوی است، دست یابیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر