کد خبر: 929479
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰
در راستای آنچه روابط عمومی سازمان سینمایی با عنوان شفاف‌سازی در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از آن یاد می‌کند معلوم می‌شود که سینمای ایران برای حضور در سه دوره اخیر جشنواره سینمایی کن، بیش از ۱۵۸هزار یورو هزینه کرده است، اما جزئیات این هزینه‌کرد‌ها مشخص نیست.
نويد پارسا
در راستای آنچه روابط عمومی سازمان سینمایی با عنوان شفاف‌سازی در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از آن یاد می‌کند معلوم می‌شود که سینمای ایران برای حضور در سه دوره اخیر جشنواره سینمایی کن، بیش از ۱۵۸هزار یورو هزینه کرده است، اما جزئیات این هزینه‌کرد‌ها مشخص نیست.
در راستای سیاست شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، سازمان سینمایی لیست عملکرد حمایتی این سازمان از برپایی چتر سینمای ایران در کن را به تفکیک از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ منتشر کرد. در پاسخ به سؤال مطرح شده در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، فهرست پرداختی‌های سازمان طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ جهت برپایی چتر سینمای ایران در کن شامل برپایی چتر سینمای ایران با متراژی بالغ بر ۷۲ متر مربع، حضور هفت شرکت پخش‌کننده بین‌المللی سینمای ایران در ذیل چتر، تولید مواد تبلیغاتی و هزینه تبلیغات در بازار فیلم و حمایت از حضور فیلمسازان و دست اندرکاران سینما در جشنواره و بازار فیلم است. در سال ۲۰۱۶ (بهار ۱۳۹۴ که جشنواره کن در آن برگزار شد) نرخ رسمی یورو که توسط بانک مرکزی اعلام شده، ۳۱۰۰ تومان بوده است، با این حساب حضور ایران در کن ۲۰۱۶ بیش از ۱۸۰‌میلیون تومان هزینه در بر داشته است. در سال ۲۰۱۷ با نرخ رسمی ۳۴۰۰تومان برای هر یورو، حضور ایران در جشنواره کن بیش از ۲۱۰ میلیون هزینه در بر داشته و هزینه حضور نمایندگان ایران در جشنواره کن سال ۲۰۱۸ که بهار امسال برگزار شد، به رغم کاهش هزینه ارزی، به دلیل افزایش نرخ رسمی یورو (۴۹۰۰ تومان) بیش از ۱۷۵ میلیون تومان هزینه روی دست دولت گذاشته است.
در مجموع، حضور ایران در سه دوره اخیر جشنواره سینمای کن در فرانسه، بیش از ۱۵۸ هزار یورو هزینه در پی داشته است. باید دید این هزینه قابل توجه، چه دستاورد‌هایی برای سینمای ایران داشته است؟ نکته دیگر اینکه سازمان سینمایی خود به خوبی واقف است صرف اعلام هزینه کلی ـ. بدون اعلام جزئیات و ریز هزینه‌ها ـ. به معنای شفاف‌سازی نیست، ضمن اینکه سازمان سینمایی باید به این سؤال پاسخ بگوید که عایدی سینمای ایران از حضور در جشنواره کن دقیقاً شامل چه مواردی می‌شود. پرواضح است که این سؤال به معنای انفعال سازمان سینمایی در مواجهه با رویدادهایی، چون جشنواره کن نیست و به طور قطع لازم است حضور ایران در این مجامع فعالانه و اثرگذار باشد، اما به نظر می‌رسد تا زمانی که این حضور به شکل کیفی احصا نشده و قابلیت‌های این حضور به طور کارشناسی ارائه نشود، نمی‌توان هزینه برای آن را توجیه‌پذیر قلمداد کرد، ضمن اینکه علاقه مدیران سینمایی دولت یازدهم به گرایش فرانسوی سینما موضوع قابل انکاری نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار