کد خبر: 929439
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۲
در آینده، شیشه جلوی خودروی شما یک دوربین غول‌پیکر می‌شود که می‌تواند اشیای روی جاده را تشخیص دهد یا هر یک از دوربین‌های منزل شما به یک دوربین امنیتی تبدیل شود.
مترجم: علی طالبی

در آینده، شیشه جلوی خودروی شما یک دوربین غول‌پیکر می‌شود که می‌تواند اشیای روی جاده را تشخیص دهد یا هر یک از دوربین‌های منزل شما به یک دوربین امنیتی تبدیل شود.
مهندسان الکتریک و کامپیوتر روشی برای ساخت دوربین بدون اپتیک کشف کرده‌اند که یک قاب شیشه‌ای یا هر پنجره شفاف را به لنز تبدیل می‌کند.
این نوآوری تحت عنوان «استفاده از تصویربرداری کامپیوتری برای ساخت دوربین بدون لنز» می‌تواند پیشرفت قابل توجهی در علم فناوری دنیا به‌وجود آورد.
راجش منون، دانشیار مهندسی الکتریک و کامپیوتر دانشگاه یوتا می‌گوید: همه دوربین‌ها با این ایده ساخته شده‌اند که انسان‌ها به تصاویر نگاه کرده و آن‌ها را رمزگشایی می‌کنند. اما او این سؤال را مطرح می‌کند که آیا ساخت دوربینی که تصاویر را توسط کامپیوتر و الگوریتم خاصی تشخیص دهد، امکانپذیر است؟

اگر سنسور بدون لنز یک دوربین دیجیتال معمولی مثل دوربین تلفن همراه یا دوربین SLR به یک شی‌ء هدایت شود، تصویری ایجاد می‌شود که به یک لکه پیکسلی شبیه است، اما اگر از یک برنامه کامپیوتری یادگیر برای شناسایی استفاده شود، همین لکه نیز اطلاعات کافی برای تشخیص شیء را داراست. فقط کافی‌است یک الگوریتم برای رمزگشایی تصویر ایجاد شود.

منون و تیم مطالعاتی او از طریق یکسری آزمایشات از علامت «U» و همچنین از آدمک متحرکی که روی برد LED نشان داده می‌شود، فیلمبرداری کردند. یک سنسور دوربین ارزان به یک طرف پنجره پلکسی گلاس متصل شد، اما در روبه‌روی شیشه قرار گرفت، در حالی که تابلوی نوری از زاویه ۹۰ درجه در مقابل سنسور قرار داشت. تصویر حاصل از سنسور دوربین، با کمک پردازنده کامپیوتری که الگوریتم را اجرا می‌کند، تصویری با تفکیک پایین، اما قابل تشخیص است. به گفته منون این روش همچنین قادر است ویدئوی حرکت کامل (FMV) یا تصویر رنگی تولید کند.

کارکرد دوربین‌های بدون لنز تقریباً بی‌نهایت است. با استفاده از پنجره به جای لنز، می‌توان دوربین‌های امنیتی را در خانه تعبیه و از این تکنولوژی در ساخت عینک‌های واقعیت افزوده (Augmented Reality) در اندازه کوچک‌تر استفاده کرد. در عینک‌های AR فعلی، دوربین‌ها در مقابل چشم کاربر قرار می‌گیرند تا موقعیت آن‌ها را دنبال کنند، اما با استفاده از این تکنولوژی، می‌توان برای کاهش اندازه، آن‌ها را در کنار لنز قرار داد. شیشه جلوی خودرو می‌تواند در گوشه‌ها چندین دوربین داشته باشد تا اطلاعات بیشتری دریافت شود. همچنین می‌توان از این تکنولوژی در اسکنر‌های شبکیه و اسکنر‌های بیومتریک دیگر که از دوربین‌های مقابل چشم استفاده می‌کنند، بهره برد. از این پس، منون و تیم تحقیقاتی او این سیستم را بیشتر توسعه خواهند داد، مثلاً در تصاویر سه بعدی، تفکیک رنگی بیشتر و عکسبرداری از اشیا در نور عادی محیط خانه. آزمایش‌های فعلی او شامل عکسبرداری از تصاویر روی تابلوی نوری می‌شود.

منبع: ساینس دیلی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر