کد خبر: 929430
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۲
رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران از احیای خانه کاریکاتور خبر داد
وقتی برای حواشی به وجود آمده پاسخی از سوی معاونت هنری سازمان داده نمی‌شود و تنها صحبت‌های هادی حیدری همه جا می‌پیچد، این تصور ایجاد می‌شود که ایشان مسئولیتی دارند یا خواهند داشت
فرزین ماندگار
سه روز پیش «جوان» در گفت‌و‌گویی با سیدمسعود شجاعی درباره آخرین تحولات خانه کاریکاتور گزارشی نوشت حالا سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران از احیای خانه کاریکاتور و همکاری مجدد سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران با سیدمسعود شجاعی طباطبایی خبر می‌دهد.
خانه کاریکاتور زمانی به عنوان مجرایی برای صدای آزادی‌خواهی و ظلم‌ستیزی علیه استکبار قلمداد می‌شد، اما بلاتکلیفی طولانی این مرکز باعث شده کارآمدی آن تضعیف شود. نگاه طمع‌آلود برخی جریان‌ها و افراد زاویه‌دار با مبانی انقلاب نیز همواره این خانه را تهدید کرده است. سیدمسعود شجاعی طباطبایی در گفت‌و‌گو با «جوان» اعلام کرده بود اواخر سال ۹۶ از سوی امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران از سمت مدیریت خانه کاریکاتور برکنار شده است و این خبر حاشیه‌هایی، چون جایگزینی مدیر جدید را در پی داشت.

اما سعید اوحدی به حواشی خانه کاریکاتور واکنش نشان داده و با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با سیدمسعود شجاعی طباطبایی رئیس سابق خانه کاریکاتور، درباره موضوعات مطرح شده در این جلسه عنوان می‌کند: سیدمسعود شجاعی طباطبایی از هنرمندان خوب کشور در عرصه کاریکاتور است که کار‌های بسیار ارزشمندی را در کارنامه خود دارد. در این جلسه دو موضوع را با او مطرح کردم؛ اول، آمادگی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران برای همکاری با او و این موضوع یادآوری شد که وقتی من به سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران آمدم او از سازمان رفته بود (برکنار شده بود)، من به دلیل شناختی که از این هنرمند ارزشی دارم و او را فرد تأثیرگذاری می‌دانم اعلام کردم آمادگی داریم همکاری همه‌جانبه‌ای با هم داشته باشیم. دوم، قصد داریم از تجربیات این هنرمند ارزشی در تحقق برنامه‌های ویژه اربعین حسینی در عراق استفاده کنیم. رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری از احیای مجدد خانه کاریکاتور به عنوان مرجع هنرمندان کارتونیست و کاریکاتوریست به عنوان دستور کار سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران نیز سخن گفته است، اما باید منتظر ماند و دید که احیایی که این مدیر از آن سخن می‌گوید دقیقاً قرار است چه سرانجامی برای این مرکز به بار بیاورد. اوحدی با بیان اینکه دو پیشنهاد کاری به سیدمسعود شجاعی طباطبایی ارائه کرده است، اظهار کرد: پیشنهاد اول، همکاری در برگزاری نمایشگاه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است که عرصه کاریکاتور با موضوع و زمینه استکبارستیزی به عنوان عرصه‌ای تأثیرگذار می‌تواند نقش ویژه‌ای داشته باشد. پیشنهاد دوم نیز مرتبط با برنامه‌های اربعین حسینی بود.
دوشغله بودنم را بهانه برکناری کردند.

اما مدیر سابق خانه کاریکاتور در گفت‌و‌گوی دیگری با باشگاه خبرنگاران «جوان» بار دیگر از مشکلات زمان حضور در خانه کاریکاتور سخن گفت و اینکه دوشغله بودنش را بهانه برکناری‌اش کرده‌اند. شجاعی طباطبایی درباره دلایل برکناری‌اش از مدیریت خانه کاریکاتور ایران گفت: بهتر است لفظ برکناری را به کار نبریم، زیرا در حقیقت ادامه کار در خانه کاریکاتور میسر نبود. در مدتی که از ورود معاونت هنری سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران به خانه کاریکاتور می‌گذرد، برنامه‌های این خانه عملاً متوقف شده است.

وی بیان کرد: سال ۱۳۷۵ که اولین سال تأسیس خانه بود، ما ۲۰ میلیون تومان بودجه داشتیم که با آن سایت ایران کارتون و مجله کارتون را راه‌اندازی و مسابقه‌های بین‌المللی کاریکاتور و نمایشگاه‌های متعدد را برگزار کردیم. سال گذشته بودجه خانه ۱۶ میلیون تومان بود که با این مبلغ حتی هزینه برگزاری نمایشگاه‌ها هم تأمین نمی‌شد. از طرفی قرار بود دو نمایشگاه با موضوع معضلات شهری و پسماند برگزار کنیم که نیمه‌تمام ماند و اعتبار ما را نزد هنرمندان خدشه‌دار کرد. مدیر سابق خانه کاریکاتور تصریح کرد: در ادامه این مشکلات دو تن از همکاران متخصص ما که یکی مسئول سایت و دیگری مترجم بود خانه کاریکاتور را ترک کردند و به نوعی همه در‌ها در این خانه به روی من بسته شد به همین دلیل به حوزه هنری رفتم که حمایت‌های جدی‌تری از طرح و برنامه‌ها می‌شد البته این جابه‌جایی یکی از دلایل برکناری من بود، زیرا مسئولان معاونت هنری گفتند که «تو دوشغله شده‌ای و دیگر نباید مدیر این خانه باشی.»

مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری با بیان اینکه در هفت ماهی که از خانه کاریکاتور بیرون آمده سکوت خبری پیشه کرده است، بیان کرد: من امید داشتم که با صحبت و گفت‌وگو راه‌حلی برای مشکلات پیدا خواهیم کرد، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد. تکلیف حق‌الزحمه اساتیدی که برای مجله کارتون کار کرده‌اند مشخص نیست از این رو معاون هنری باید در جلسه‌ای درباره دلایل برگزار نشدن جشنواره‌ها و طلب‌های مالی هنرمندان توضیح دهند که متأسفانه توجهی به این مسئله ندارد. وی افزود: پاسخگو نبودن معاونت هنری باعث شده که هادی حیدری صحبت‌هایی بی‌سند و مدرک درباره مدیریت خانه کاریکاتور مطرح کند. حیدری مدعی است که ما در خانه کاریکاتور به جوانان فرصت شکوفایی نمی‌دادیم یا مدیریت طولانی‌مدت، خلاقیت را در این خانه از بین برده بود؛ باید بگویم که در همه جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها قبل از هر مسئله‌ای به حضور جوانان از تهران و شهرستان‌ها فکر می‌کردیم و در حال حاضر خانه کاریکاتور در همه شهر‌های ایران دایر است که مدیران آن‌ها نیز هنرمندان جوان هستند.
شجاعی طباطبایی در پاسخ به اینکه آیا خبر انتصاب هادی حیدری به عنوان مدیر جدید خانه کاریکاتور صحت دارد یا خیر، گفت: صحت ندارد؛ وقتی برای حواشی به وجود آمده پاسخی از سوی معاونت هنری سازمان فرهنگی- هنری داده نمی‌شود و تنها صحبت‌های هادی حیدری همه جا می‌پیچد، این تصور ایجاد می‌شود که ایشان مسئولیتی دارند یا خواهند داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار