کد خبر: 929395
لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/003tmF
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
بر اساس گزارش نشریه گاردین عربستان سعودی بودجه هنگفت ۲۵۰ میلیون دلاری شبکه «ایران اینترنشنال» را تأمین می‌کند. از آغاز کار این شبکه پرسش‌های زیادی درباره منابع مالی این کشور مطرح شده است.

جوان آنلاين: نشریه گاردین گزارش داد که «آفکام» سازمان تنظیم کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا درباره تریبون دادن شبکه «ایران اینترنشنال» به سخنگوی یک گروهک (تروریستی) و جدایی‌طلب تحقیق می‌کند.

در نگاه ایرانیان این مصاحبه همانند این است که یک شبکه آنتن خود را پس از یک حمله تروریستی در غرب به سخنگوی «داعش»‌ بدهد و سخنان او را پخش کند.

با این حال راب بینون از مدیران ایران اینترنشنال ضمن دفاع از این کار ادعا کرده است که مصاحبه آن‌ها، بی‌بی‌سی فارسی و رادیو فردا با فرد مذکور در راستای آگاهی بیشتر از ابعاد حادثه بوده است.

او گفت: «تا آنجا که من می‌دانم ممنوعیتی برای مصاحبه با این فرد وجود ندارد. او دیدگاه خود را درباره این حادثه توضیح داد و از سوی مجری به چالش کشیده شد. مصاحبه با او بدین معنا نیست که ما با او موافق هستیم.»

افراد مسلح وابسته به گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب «الاحوازی»، در جریان رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز، با پوشیدن لباس مبدل سپاه و بسیج به مردم و جایگاه مسئولان، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی حمله کردند.

در جریان این حمله تروریستی ۲۵ تن به شهادت رسیدند و ۶۰ تن دیگر زخمی شدند که درمیان قربانیان تعدادی کودک و غیرنظامی نیز دیده می‌شود.

دقایقی پس از وقوع این حادثه، شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال مصاحبه با سخنگوی این گروهک تروریستی را پخش کرد.

این تحقیق از سوی آفکام رشد نفوذ رسانه‌هایی از این دست که در زیر نظر عربستان سعودی در لندن فعالیت می‌کنند را برجسته می‌کند. عربستان از این شبکه‌ها به عنوان پایگاهی برای پیشبرد اهداف خود در خاورمیانه استفاده می‌کند.

«ایران اینترنشنال» یکی از همین شبکه‌ها است که تلاش می‌کنند از هزاران کیلومتر دورتر روی ذهن مخاطبان تأثیر بگذارند.

از آغاز کار این شبکه پرسش‌های بسیاری درباره منابع مالی و ارتباط این شبکه با عربستان سعودی مطرح شده است.

این شبکه ماه می سال ۲۰۱۷ اندکی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران پا به عرصه حیات گذاشت. پیش از این شبکه دو شبکه فارسی‌زبان «بی‌بی‌سی فارسی»‌ و «منوتو» در لندن فعال بودند.

یکی از افراد نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به گاردین گفته است که بودجه این شبکه یعنی چیزی حدود ۲۵۰ میلیون دلار از عربستان سعودی تامین می‌شود. از نکات جالب گزارش گاردین افشاگری درباره پرداخت‌های هنگفت این شبکه برای جذب نیرو است. بر اساس این گزارش به نقل از یکی از کارمندان شبکه، آن‌ها دو برابر دستمزد دیگر شبکه‌ها پیشنهاد می‌دهند و بیش از ۱۰۰ کارمند آن در مکان‌های مجهز به دستگاه‌های بسیار پیشرفته مشغول به کار هستند.

عادل العبدالکریم یکی از دو مدیر اصلی کمپانی مادر این شبکه اهل عربستان است و سابقه همکاری با عبدالرحمان الراشد مدیرکل شبکه العربیه را دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار