کد خبر: 929356
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان:
ارتباط میان اقتصاد به عنوان یک بعد آماری خشک از زندگی جامعه با فرهنگ و هنر به عنوان بعد نرم، شاید سخت و دشوار باشد، اما اقتصاد فرهنگ و هنر موضوع مهم و اساسی امروز اجتماع به حساب می‌آید. چراکه در ارتباط میان اقتصاد با فرهنگ و هنر، تولید، ستانده و بستانکار، اشتغال و عایدی کالاهای فرهنگی مطرح نمی‌شود، هرچند که این موضوعات مهم هستند، اما اصل به حساب نمی‌آیند.

 گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهارداشت :تقاضای فرهنگی، دسترسی و انتخاب کالای فرهنگی و ترجیح مصرفی جامعه، موضوعات مهم تر و اولویت دار به حساب می‌آیند، از سوی دیگر در مباحث توسعه ای در کشور و جامعه، توسعه فرهنگی یک اصل اساسی است که اقتصاد فرهنگ و هنر به عنوان یکی از بسترسازهای این توسعه عمل مي كند.
محمدجواد عیدی گفت :اقتصاد فرهنگ و هنر یک درآمد پایدار از طریق کالاهای هویتی است و با چنین اقتصادی می‌توان خود را جهانی کرد، چراکه کالاهای فرهنگی عموما کالاهای هویتی بوده و با شاخص زیست پذیری انسانی نیز هم‌خوانی دارد و کالایی مانند سینما، صنایع دستی، تئاتر و ... که دارای شاخص زیست پذیری و انسانی هستند اقتصاد فرهنگی هنری محسوب می شوند.
وی یکی از اهداف فرآیند جهانی شدن را تبدیل ظرفیت بومی به امری جهانی دانست و ابراز نمود : هدفی که به کمک اقتصاد هنر می‌تواند محقق شود. این اتفاق نیازمند اتصال بازار اولیه به بازار ثانویه است و این موضوع موجب می‌شود تا مولد، سلایق مخاطبش را ببیند و متناسب با نگرش او، هنری را بسازد در نتیجه خلاقیت‌های هنری ارتقا پیدا کرده و دیگر با فرآیندی مواجه نمی‌شویم که 400 سال بدون دلیل شکل گرفته باشد این در حالی است که صفویه با اقتضائات زمانی و مکانی خود اقتصاد هنر را شکل داد و آنها نتوانستند چرخه بازار اولیه و ثانویه را درست تکمیل کنند.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ازآمارهایی از کشور آلمان ارائه نمود وبیان نمود: آلمان 55 میلیارد یورو درآمد ناشی از صنعت خودرو سازی دارد این در حالی است که درآمد اقتصاد خلاق یعنی اقتصاد فرهنگ و هنر آن 66 میلیارد یورو است، که از این طریق نه اقلیم را از دست می دهد، نه آلودگی ایجاد می کند و نه بر اساس آن مجبور می شود برای کسب درآمد فضا را از بین ببرد و شهر فروشی کند و از همه مهم تر خلاقیت فرهنگی را در جامعه تزریق می کند. همچنين آمریکا از این طریق 869 میلیارد دلار درآمدزایی دارد و شاخص‌های پایداری خود را این گونه تقویت می‌کند..
این استاد دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان تاكيد داشت : اصفهان در حوزه‌های تئاتر، سینما، نگارگری، نقاشی و هر شاخه‌ای از هنر قابلیت دارد، فقط کافی است که این قابلیت‌ها به روندهای جهانی متصل شوند. باید تسهیل‌گری صورت بگیرد که مولدهای اثر در اصفهان بتوانند بازارهای اولیه خود را به بازار ثانویه متصل کنند.
وی  خاطر نشان کرد :زمانی که ازبرگزاری جشنواره و رویداد سوال می‌شود سعی می شود بین رویداد و برنامه تفاوت قائل شویم و به نظر من یعنی چیزی که در بستر جامعه مدنی شکل می‌گیرد. برنامه چیزی است که از مقامی یا ارگانی مطرح شود. یک برنامه می تواند قابلیت رویداد شدن داشته باشد به شرط این که خود حوزه های مدنی آن را شکل دهد.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهردای اصفهان همچنانی که میان رویداد و برنامه تفکیک قائل می‌شود از یک حرف اساسی در مورد شهرهای رویداد محور می‌گوید: حرف اصلی این است که در شهرهایی باید انتظار رویداد داشت که آغوششان به لحاظ کالبدی باز باشد. برای شکل گیری رویداد نمی شود یک شهر را مورد هجوم بتون قرار دهیم و انتظار داشته باشیم در لایه هایش رویداد شکل بگیرد. مثل مرکز جهان نما که گرچه در مرکز شهر واقع شده، ولی نمی تواند مردم را به خود جذب کند‌، اگر بتوانیم در سیستم شهرسازی جا بیندازیم که طراحی شهری و نوع شهرسازی در خلق رویدادها بسیار موثر است، آنگاه هزینه‌های فرهنگ سازی کاهش پیدا خواهد کرد و اقتصاد شهری رونق می‌گیرد.
عیدی از چهارباغ نام ‌بردوگفت : چهارباغی که هنگام ساخت بیرون از شهر بوده، اما وقت ساختن پشتش اندیشه به کار گرفته شده ساخت آن با حساب و کتاب بوده و به همین دلیل است که بعد از ۴۰۰ سال ستون فقرات اصفهان می‌شود، هر تفکری آن را ساخته بر روی آن فکر و به این وسیله به توسعه پایدار شهری کمک کرده، با ساخت این محور و پل الله وردی خان رونق به بخش جنوبی زاینده رود تزریق شده است و میل توسعه شهری پس از 400 سال را به سمت جنوب کشانده است.
وی فضای کالبدی خیابان چهارباغ را تشریح نمود وابراز داشت : مگر می‌شود از چهارباغ عبور کنید و میل به مکث نداشته باشید، طراحی چهارباغ به تمام طبقات اجتماعی فرصت دیده و شنیده شدن داده است به عنوان نمونه در اين محور جشن گل و آب پاشان برپا می شده و مردم را به خود جذب مي كرده است. فضای کالبدی باید جوری ساخته شود که آغوش آن برای ایجاد رویداد باز باشد همانند میدان نقش جهان که لایه های پنهانی دارد و با هر بار دیدن قابلیت خواندن جدیدی پیدا می‌کند.
عیدی در پایان گفت : شهری که آغوشش برای شکل گیری رویداد باز نباشد باید هزینه برای برنامه های مختلف بپردازد تا مردم دور یکدیگر جمع شوند چون جایی برای این که مردم خود همدیگر را در آن پیدا کنند وجود ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر